بهترین کود برای چغندر قند

بهترین کود برای چغندر قند


این روزها هر کشاورز می داند که استفاده از بهترین کود برای چغندر قند باعث بهبود و افزایش رشد محصول می شود. از آنجایی که خاک محل رشد همه گیاهان است، ما باید به تقویت و کوددهی خاک فکر کنیم زیرا در طول رشد مقدار مواد مغذی، رطوبت و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد گیاه کاهش می‌یابد. ما باید در این مدت از کودهای مناسب استفاده کنیم. ما در این مقاله در مورد کودهای مناسب برای چغندر قند، تغذیه، زمان برداشت و فواید کشت این محصول بحث خواهیم کرد.

کمی درباره ی چغندر قند

چغندر قند ترکیبی زرد رنگ با پوست و هسته سفید دارد که اغلب تا عمق 30 سانتی متری در خاک فرو می رود. غذا، به ویژه شکر، در ریشه ضخیم گیاه ذخیره می شود. شایان ذکر است که برگ چغندر از نور خورشید برای تولید ساکارز در طول روز استفاده می کند و سپس در شب به ریشه گیاه منتقل می شود. شاید کمتر در مورد چغندر قند شنیده باشید، با این حال مؤسسه ملی سلامت آن را به عنوان غذایی که می تواند از بیماری ها جلوگیری کند به دلیل فواید بی شماری که برای سلامتی دارد، فهرست کرده است.

تغذیه چغندر قند

چغندرقند مانند سایر محصولات کشاورزی تنها بخشی از مواد مغذی خود را از خاک دریافت می کند. باقیمانده باید از طریق محلول پاشی، بهترین کود برای چغندر قند یا کودهای آلی به دست آید. کودهای حاوی فسفات و پتاس باید در پاییز به مقدار لازم به طور یکنواخت به زمین زده شود. در مرحله بعد، باید شخم عمیق اولیه را انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که کود به طور یکنواخت در لایه های مختلف خاک تا عمق شخم پخش می شود. با توجه به نقش مهمی که پتاسیم در رشد و نمو چغندرقند ایفا می کند، کودهای پتاس همیشه باید با دقت و توجه مورد استفاده قرار گیرند.

فواید کشت چغندر قند

کشت چغندر قند فواید مختلفی دارد، اما فواید اولیه آن به شرح زیر است:

  1. چغندر قند جزء حیاتی اقتصاد کشاورزی کشور است.
  2. چغندرقند از نظر محتوای غذایی با غذاهایی مانند برنج، ذرت، گندم، سیب زمینی و حبوبات قابل مقایسه است.
  3. چغندر با حفظ شرایط خاک ایده آل برای دانه هایی که در آینده رشد می کنند، عملکرد دانه را افزایش می دهد. گیاه علف هرز چغندرقند باعث کاهش تراکم خاک و افزایش حاصلخیزی و خلوص خاک می شود.
  4. دولت سالانه خرید چغندر قند را به عنوان کالای تضمینی، تضمین می کند.

عوامل موثر در رشد چغندر قند

هنگام کاشت چغندرقند باید چندین جنبه را در نظر گرفت تا محصولی با کیفیت با محتوای قند بالا تولید شود. از جمله این عناصر عبارتند از:

  • از بهترین دانه مناسب با آب و هوای محلی استفاده کنید
  • چندین مرحله شخم زدن برای جمع آوری سنگ و اجتناب از ریشه های چند شاخه
  • انتخاب دوره کاشت مناسب برای تقویت قند گیاه
  • کنترل علف های هرز برای رشد سالم
  • انتخاب بهینه و مناسب ترین روش تغذیه خاک برای تولید چغندرقند با کیفیت برتر
  • استفاده از کودهای مناسب چغندرقند یکی از مولفه های اساسی تغذیه خاک و تقویت گیاه است.

انتخاب کود مناسب نباید نادیده گرفته شود و ما باید دقیقا بدانیم که از کدام کود استفاده کنیم، زیرا استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست ممکن است محتوای قند گیاه را کاهش دهد یا کیفیت کلی محصول را مورد تردید قرار دهد.

برخی از بهترین کود برای چغندر قند

  1. کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا
  2. کود نیتروژن
  3. کود پتاسیم برای چغندر قند
  4. کود کی تی اس
  5. کود فسفر
  6. کود کلسیم

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

کود مایع اسید آمینه رامونا حاوی عناصر ماکرو و میکرو و محرک های زیستی شرکت کاوشگر سپهر جوان از میکروارگانیسم های تک سلولی استخراج می شود که یکی از بهترین کود برای چغندر قند است. این کود ارگانیک تمامی کمبودهای میکرو و دو کمبود ماکرو شامل نیتروژن و فسفر را برطرف می کند. همچنین حاوی 19 پروفایل اسیدآمینه چپگرد می باشد.

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا 

فواید مصرف کود آلی کشاورزی رامونا:

  • افزایش گلدهی
  • افزایش تولید میوه
  • افزایش رشد شاخ و برگ
  • تنظیم میزان هورمون های رشد
  • افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های دمایی
  • افزایش گرده افشانی و افزایش جوانه زنی بذرها
  • کمک به تعادل میکروفلورای خاک
  • قابل مصرف از زمان قبل گلدهی تا زمان برداشت

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

کود نیتروژن

نه فقط چغندرقند، بلکه همه گیاهان به کودهای نیتروژن دار زیادی نیاز دارند، به خصوص زمانی که تازه جوانه می زنند. کود حاوی نیتروژن به راحتی توسط گیاه از طریق ریشه جذب می شود و در نتیجه برگ ها و ساقه های سبز و تازه ایجاد می شود. در نهایت نیتروژن بر کمیت و رشد چغندرقند و همچنین میزان بالای قند آن تاثیر بسزایی دارد.

بنابراین، علاوه بر کودهای نیتروژن دار بیولوژیکی، برای تشویق رشد و بزرگ شدن برگ ها و جلوگیری از زردی و پژمردگی، به کود نیتروژن دار مناسب نیز نیاز داریم. این کود همچنین به عنوان یک آفت کش بیولوژیک عمل می کند و از علف های هرز و تا حد زیادی از عوامل میکروبی و ویروس ها جلوگیری می کند.

کود پتاسیم برای چغندر قند

گیاهانی که حاوی پتاسیم هستند آنزیم های محرک رشد را فعال می کنند. گنجاندن این جزء در رژیم غذایی و کوددهی چغندرقند منجر به افزایش رشد و سیری غده می شود. علاوه بر این، گیاهانی که کودهای پتاسیم بالایی دریافت می کنند در برابر طیف وسیعی از بیماری های گیاهی مقاوم می شوند. پژمرده شدن برگها و عدم رشد غده ها از نشانه های نارسایی آن است.

کود کی تی اس

برای گیاهانی که به پتاسیم و گوگرد نیاز دارند، مانند چغندر قند، KTS Formulaife، محلول 50% تیوسولفات پتاسیم ، بیشترین میزان این مواد مغذی را دارد و شما میتوانید از این کود برای رشد بهتر چغندر قند استفاده کنید.

کود فسفر

یک ماده معدنی حیاتی برای رشد و نمو گیاهان، فسفر است که به برنامه کوددهی چغندرقند اضافه می شود. رشد یک سیستم ریشه ای قوی و سالم به فسفر نیاز دارد همچنین مقدار کافی فسفر باعث رشد ریشه های توسعه یافته چغندرقند می شود. یک سیستم ریشه قوی باعث جذب آب و مواد مغذی و همچنین سلامت عمومی گیاه می شود این کود یکی از بهترین کود برای چغندر قند است که شما میتوانید از آن استفاده کنید.

کود کلسیم

در برنامه کوددهی چغندرقند، کلسیم در کنار فسفر، پتاسیم و نیتروژن یکی از اجزای کلیدی است. این به طور مستقیم بر میزان جذب فسفر تأثیر می گذارد. کمبود کلسیم منجر به چین خوردگی برگ ها، رشد کندتر و بسیاری از مشکلات دیگر گیاه می شود. نتایج آزمایش به وضوح نشان می‌دهد که این عنصر در خاک وجود ندارد و از این اطلاعات می‌ توان برای تعیین مقدار کود نیترات کلسیم مورد نیاز استفاده کرد.

کود اوره برای چغندر قند

همانطور که می دانید شکر ممکن است از مواد مختلفی تهیه شود که محبوب ترین آنها چغندر است. این روزها کود اوره یکی از مهمترین مواد مورد نیاز برای توسعه و برداشت چغندرقند به حساب می آید. این کود برای تقویت رشد گیاه بسیار عالی است و می تواند گیاهان را از آسیب در ماه های زمستان محافظت کند.

کود اوره ممکن است به طور موثری با عناصر مضری که بر رشد چغندر تأثیر می‌گذارند، مبارزه کنند و علف‌های هرزی را که مانع رشد سالم می‌شوند، از بین ببرند و در نتیجه تجربه برداشت بهتری را به همراه داشته باشند. یکی از ویژگی‌های این کود که برای چغندرقند به خوبی کار می‌کند این است که پر از مواد ضروری برای رشد گیاه است و نیتروژن بیش از 40 درصد مخلوط را تشکیل می‌دهد.

زمان و مرحله ی برداشت

نوع بذر، مدت زمان برداشت، دما، محیط و مقدار کودهای شیمیایی به ویژه کودهای نیتروژنی مهم‌ترین جنبه‌هایی هستند که زمان رسیدن چغندرقند و آماده شدن برای برداشت را تعیین می‌کنند. رسیدن چغندرقند از اواسط مهر تا اواخر آبان در مناطق مختلف کشور بسته به تاریخ کاشت و شرایط دیگر اتفاق می افتد، به استثنای خوزستان که کشت چغندر در زمستان انجام می شود. همچنین تا زمانی که دمای هوا بالای 4 درجه سانتیگراد باشد چغندر به ذخیره قند و افزایش وزن ادامه می دهد.

جمع بندی

چغندر قند برای رشد به تغذیه، آب و هوای مناسب و کودهای مخصوص برای رشد نیاز دارد. نوع خاک و محیطی که چغندرقند در آن رشد می کند تعیین می کند که کدام کود برای آنها ضروری است با این حال یکی از بهترین کود برای چغندر قند که تمام کمبود های خاک برای رشد این گیاه را تامین میکند کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا است که شما میتوانید از این محصول برای رشد هر چه بهتر چغندر قند استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *