بهترین کود برای انار

بهترین کود برای انار


هر درختی که کاشته شود نیاز به پرورش دارد و باید به آن مواد مغذی داد. به همین دلیل، درک کود مناسب برای درختان انار به منظور کمک به رشد سریعتر و تولید میوه بیشتر و همچنین نحوه حفظ سلامت آنها بسیار مهم است. یکی از میوه های پرطراوت و خوش طعمی که در پاییز و زمستان نظر مشتریان را جلب می کند انار است. هر چه این میوه زیبا بزرگتر و رنگارنگ تر باشد، فداییان آن بیشتر می شود. اکثر باغداران برای اینکه میوه های بزرگتر با کیفیت و طعم بهتری به مشتریان خود بدهند، از بهترین کود برای انار استفاده می کنند که ما در این مقاله شمارا با چند مورد بهترین کودها، روش مناسب و زمان درست کوددهی اشنا میکنیم.

درخت انار به چه کودی احتیاج دارد؟

گیاهان انار در خاک‌های اسیدی رشد می‌کنند و مانند سایر درختان میوه‌ دار و گل ‌زا به نیتروژن زیادی نیاز دارند. در نهایت نیتروژن با کمک به رشد و نمو گیاه باعث بهبود کمیت و کیفیت آن می شود. بهترین کود برای درختان انار اغلب کودهایی هستند که دارای مقادیر متعادلی از پتاسیم، فسفر و نیتروژن باشند.

با این حال، اگر خاک شما از قبل غنی از نیتروژن باشد، استفاده از کودهای نیتروژن به درخت انار آسیب می رساند. بنابراین شما با آزمایش خاک مورد نیاز بسته به شرایط و کیفیت خاک می توانید یک نوع کود یا ترکیبی از چند نوع کود استفاده کنید.

برخی از بهترین کود برای انار

  1. کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا
  2. کود نیتروژن
  3. کود کا 60 شوک
  4. کودهای NPK
  5. کود شیمیایی
  6. کود مولتی کمپلکس جنریت
  7. کودهای گرانولی

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

کود مایع اسید آمینه رامونا حاوی عناصر ماکرو و میکرو و محرک های زیستی شرکت کاوشگر سپهر جوان از میکروارگانیسم های تک سلولی استخراج می شود و یکی از بهترین کود برای انار است. این کود ارگانیک تمامی کمبودهای میکرو و دو کمبود ماکرو شامل نیتروژن و فسفر را برطرف می کند. همچنین حاوی 19 پروفایل اسیدآمینه چپگرد می باشد.

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا 

موارد مصرف کود آلی کشاورزی رامونا:

  • افزایش گلدهی
  • افزایش تولید میوه
  • افزایش رشد شاخ و برگ
  • تنظیم میزان هورمون های رشد
  • افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های دمایی
  • افزایش گرده افشانی و افزایش جوانه زنی بذرها
  • کمک به تعادل میکروفلورای خاک
  • قابل مصرف از زمان قبل گلدهی تا زمان برداشت

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

کود نیتروژن

کودهای غنی از نیتروژن می توانند درخت انار را تشویق به رشد برگ ها و شاخه های جدید کنند. این کودها ممکن است از اوره، نیترات سدیم یا نیترات کلسیم تشکیل شده باشند. این مواد مغذی به رشد سریعتر درخت و تولید برگهای سبزتر کمک می کنند.

کود کا 60 شوک

کود کا 60 شوک دارای سرعت جذب فوق العاده بالا و درصد بالایی از پتاسیم محلول در آب است. این کود به طور قابل توجهی به افزایش تناژ انار و همچنین افزایش طعم، رنگ و عطر محصول کمک می کند. این کود علاوه بر افزایش سایز محصول به لیست کودهای رنگ آمیزی انار نیز اضافه می شود. کود شوک K60 را می توان به صورت موضعی با محلول پاشی استفاده کرد.

کودهای NPK

اصطلاح “NPK” به انواع کودهای حاوی هر سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم اشاره دارد. به طور کلی، بهترین کودهای NPK برای درختان انار، کودهایی هستند که نسبت متعادلی از این سه عنصر دارند. ما معمولاً به این دلیل کودهای 8-8-8، 10-10-10 یا سه 20-20-20 کود را توصیه می کنیم.

کود شیمیایی

درختان انار علاوه بر کودهای آلی با کودهای شیمیایی نیز کود داده می شوند. این کودها به صورت مصنوعی مواد مغذی لازم را تامین می کنند. در انتخاب نوع و مقدار مناسب کودهای شیمیایی باید تخصص، شرایط منطقه، سن درخت و مهمتر از همه فصل کوددهی را در نظر گرفت.

کود مولتی کمپلکس جنریت

NPK ضروری و اجزای ریز مغذی در کود مولتی کمپلکس جنریت وجود دارد که باعث رشد انار و میوه های آن می شود. هدف اصلی این کود آمریکایی تقویت جوانه زنی و گلدهی است. محتویات این کود حاوی 40 درصد پتاسیم است که باعث رشد حداکثری میوه های انار می شود. مهم است به یاد داشته باشید که میوه انار را می توان با استفاده از آهن، روی، منگنز و بور بزرگتر کرد که همگی در کود چند کمپلکس جنریت یافت می شوند.

کودهای گرانولی

کودهای دانه ای از جمله کودهای مناسب هستند و باید آنها را به لایه بالایی خاک بمالید. این کودها قیمت مناسبی دارند و به دلیل آسان بودن استفاده از آنها، حتی افراد مبتدی نیز ممکن است از آنها استفاده کنند. کافی است دانه های کود را به میزان پیشنهادی روی سطح خاک بپاشید، سپس آبیاری کنید تا حل شوند این کود یکی از بهترین کود برای انار است. برای رسیدن به کل سیستم ریشه درخت انار، دانه ها را به صورت دایره ای دور گیاه بریزید. کودهای گرانول دارای مزیت کند رهش هستند، به این معنی که مواد مغذی آنها به تدریج طی یک دوره چند هفته تا چند ماه تحویل داده می شود. این امر احتمال سوزاندن ریشه ها را کاهش می دهد و نیاز به لقاح مکرر را از بین می برد.

روش های کوددهی به درخت انار

درختان انار مانند سایر میوه ها به سه روش کوددهی می شوند:

  • چالکود
  • محلول پاشی
  • آبیاری

یکی از روش های ذکر شده برای کود دهی درختان انار به منظور به حداکثر رساندن بهره وری و اثربخشی کود توصیه می شود.

بهترین زمان برای کوددهی انار

برنامه کوددهی درخت انار تحت تاثیر تعدادی متغیر از جمله رشد درخت، کیفیت خاک، آب و هوا و موقعیت جغرافیایی قرار دارد. اما به طور کلی بهار و پاییز فصل های ایده آل برای کود دهی درختان انار هستند.

فصل بهار:

درخت انار را در این فصل حساس از سال، قبل از شروع رشد، کود دهید. درخت انار را می توان در این زمان از سال که معمولاً از فوریه تا آوریل در نیمکره شمالی و از اوت تا سپتامبر در نیمکره جنوبی است، با استفاده از کودهای شیمیایی و آلی که مقادیر متعادلی از پتاسیم، فسفر و نیتروژن دارند، کود داد. در طول فصل رشد فوریه تا آوریل، این کودها از رشد قوی و سالم درختان حمایت می کنند.

فصل پاییز (بعد از باردهی):

از کودهای فسفر و پتاسیم بالاتر می توان برای تقویت ریشه ها و ذخیره انرژی درختان پس از باردهی استفاده کرد، یعنی در ماه های سپتامبر تا نوامبر در نیمکره شمالی و مارس تا می در نیمکره جنوبی.

با این حال، بسته به شرایط محل زندگی خود، توصیه می شود قبل از کود دادن به درخت انار از یک متخصص باغبانی یا کشاورزی کمک بگیرید. آنها می توانند به شما در انتخاب بهترین کود برای انار، زمان و مقدار مناسب برای به حداکثر رساندن بهره وری کود و افزایش رشد و باردهی درخت انار کمک کنند.

نمک روی درخت انار چه تاثیری دارد؟

نمک باعث ایجاد تنش شوری در درختان انار می شود که به آن تنش شوری نیز می گویند. درخت انار به دو صورت عمده تحت تاثیر تنش شوری قرار می گیرد. اول، فشردگی خاک و از دست دادن آب ممکن است از نمک موجود در خاک باشد. این مشکل ممکن است منجر به رشد کندتر و عملکرد بیشتر محصول شود. علاوه بر این، نمک توانایی نفوذ در گیاهان را دارد و توانایی آنها را برای جذب مواد مغذی مورد نیاز آنها کاهش می دهد.

آیا نمک برای درخت انار مضر است؟

خیر، تنها نمک های خوراکی برای انار آن مضر است. با این حال، می‌توانید از هر نوع نمکی برای درختان انار استفاده کنید و آن را با کودهای مناسب ترکیب کنید تا باردهی خوبی داشته باشید. کودهای حاوی مواد معدنی که درختان انار را تقویت می کنند بهترین کود برای این درختان هستند. نمک های غنی از مواد معدنی به رشد و استحکام درختان انار کمک می کنند. کود از نمک طبی حاوی کلسیم و پتاسیم سود می برد و با گذشت زمان، اثرات از ریشه به برگ گسترش می یابد. از جمله این نمک ها می توان نمک صورتی و نمک آبی را نام برد.

بسیاری از باغبانان نمک آبی را انتخاب می کنند زیرا حاوی نمک های معدنی از جمله پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. دلیل اصلی ترک خوردن انار در درختان کمبود پتاسیم است. پس از رسیدن میوه بهتر است از کودهای حاوی پتاسیم برای جلوگیری از ترک خوردن انار استفاده شود.

جمع بندی

میوه های بزرگ و برتر همیشه توجه مصرف کنندگان را جلب می کنند و حاشیه سود باغبان را افزایش می دهند. به همین دلیل، پرورش دهندگان از تکنیک هایی برای بزرگتر کردن میوه انار استفاده می کنند که یکی از این تکنیک ها دادن بهترین کود برای انار به درخت است.  به طور خلاصه، کودهای ایده آل برای درختان انار، کودهایی هستند که دارای اجزای NPK به صورت متعادل باشند که همه ی اینها در کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا موجود است و شما میتوانید از این کود برای درخت انار استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *