بهترین کود برای فلفل دلمه

بهترین کود برای فلفل دلمه


بهترین کود برای فلفل دلمه تا حد زیادی به نیاز گیاه و عناصر موجود در خاک بستگی دارد؛در هنگام کوددهی باید میزان مواد و عناصر مورد نیاز گیاه در خاک در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، اگر خاک غنی از نیتروژن باشد، نیازی به کود نیتروژن نیست. اما اگر مقدار این عنصر در خاک حداقل باشد، باید از کود نیتروژن دار استفاده کنید.تجزیه و تحلیل خاک و آب باید انجام شود تا مشخص شود که کدام اجزا و تا چه حد در خاک وجود دارد.

بهترین کود برای افزایش بار دهی فلفل دلمه :

گیاه فلفل دلمه در ابتدا یک گیاه شکننده است و حتی تنش های محیطی جزئی باعث از بین رفتن گیاه می شود. شما نمی توانید جلوی تأثیر محیط را بر روی گیاه بگیرید، اما می توانید آن را تقویت کنید تا بتواند در این شرایط مقاومت کند! به همین دلیل است که کوددهی فلفل دلمه  بسیار مهم است. استفاده ازبهترین کود برای فلفل دلمه در زمان مناسب و به مقدار کافی باعث افزایش ذخیره و مقاومت گیاه می شود. مقاومت فلفل با فشارهای زنده، مانند بیماری ها و آفات، اگر در هر مرحله از رشد ضعیف شود،گیاه رو به نابودی میرود. در حقیقت، گیاهی با پایه ضعیف برای پرورش آفات ایده آل است. این نشان دهنده اهمیت کوددهی است. فلفل در صورت داشتن ذخایر مواد غذایی قابل توجه در برابر حملات آفات مقاوم تر خواهد بود؛کود های مناسب برای افزایش باردهی فلفل دلمه عبارتند از:

  1. کود های آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا
  2. کودNPK
  3. کود کلسیم
  4. کود های ارگانیک

کود های آلی حاوی ریز مغذی و اسیدآمینه کشاورزی رامونا:

کود مایع اسید آمینه رامونا حاوی عناصر ماکرو و میکرو و محرک های بیولوژیکی شرکت اکتشاف سپهر جوان از میکروارگانیسم های تک سلولی استخراج می شود. این کود آلی تمام کمبودهای میکرو و دو کمبود ماکرو شامل نیتروژن و فسفر را برطرف می کند. همچنین حاوی 19 پروفایل اسید آمینه چپ دست است. کاربردهای آن به ویژه به عنوان محرک رشد و ضد استرس محیطی به ویژه سرما و گرما است. این کود به عنوان بهترین کود برای فلفل دلمه و سایر گیاهان ،چون بازده فتوسنتز گیاه را افزایش می دهد باعث رشد رویشی آن می شود و به عمق بخشیدن به ریشه ها و بهبود رشد آنها کمک می کند. همچنین تحمل گیاه را در برابر تنش به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و مقاومت در برابر آفات را بهبود می بخشد.

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

فواید استفاده از کود تقویتی و محرک رشد رامونا:

  • افزایش گلدهی
  • افزایش تولید میوه
  • افزایش رشد شاخ و برگ
  • تنظیم میزان هورمون های رشد
  • افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های دمایی
  • افزایش گرده افشانی و افزایش جوانه زنی بذرها
  • کمک به تعادل میکروفلورای خاک
  • قابل مصرف از زمان قبل گلدهی تا زمان برداشت

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

کود NPK برای فلفل دلمه:

فلفل دلمه مانند سایر سبزیجات برای رشد خوب به نیتروژن، برای افزایش ذخیره انرژی، رشد ریشه و تولید گل به فسفر و برای مقاومت در برابر بیماری ها به پتاسیم نیاز دارد. کودهای NPK با 3 عنصر اصلی و ضروری یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم را می توان بهترین کود برای فلفل دلمه دانست. مقدار عناصر موجود در این کودها با 3 عدد تعیین می شود. اگرچه نیتروژن برای رشد رویشی گیاه بسیار مناسب است، اما مقدار بیش از حد آن ممکن است از شکوفه دادن فلفل ها جلوگیری کرده و توانایی گیاه را برای باردهی کاهش دهد. این به این دلیل اتفاق می افتد که گیاه به جای رشد گل و تولید میوه از انرژی خود برای رشد شاخه ها و برگ ها استفاده می کند.

بهترین کود برای فلفل دلمه کودهای متعادل با مقادیر 5-5-5 یا 10-10-10 هستندو می توانید از کود نیتروژن در ابتدای رشد فلفل ها یعنی زمانی که اولین سری برگ های واقعی رشد می کنند استفاده کنید. گیاهان فلفل در مراحل اولیه رشد به نیتروژن نیاز دارند. اما در مرحله گلدهی و باردهی به فسفر و پتاسیم بیشتری نیاز دارند.

کود کلسیم برای فلفل دلمه:

کلسیم یکی از عناصر با مصرف متوسط،​​مورد نیاز گیاهان است که نقش عمده ای در گیاه دارد و عدم وجود آن آسیب زیادی به گیاهان وارد می کند. کلسیم مسئول رشد سلولی در شاخ و برگ گیاه فلفل است. استفاده از کودهای کلسیمی می تواند از پوسیدگی انتهای شکوفه ها جلوگیری کند. همچنین کلسیم قابلیت نگهداری را افزایش می دهد و پس از برداشت فلفل ها مدت زمان بیشتری در انبار سالم می مانند.

کودهای ارگانیک:

کود ارگانیک نه تنها بهترین کود برای فلفل دلمه، بلکه برای همه گیاهان است. کودهای آلی علاوه بر در دسترس قرار دادن غذا برای گیاهان، به بهبود حاصلخیزی خاک تا حد امکان کمک می کنند. کودهای آلی می توانند مصرف کودهای شیمیایی را کاهش دهند، اما نمی توانند آنها را حذف و جایگزین کنند. کودهای آلی مانند پودر استخوان، کلسیم را برای گیاه فراهم می کند و یا کود جلبک دریایی، موادواسیدهای آمینه متفاوتی را در اختیار گیاه قرار می دهد. کودهای آلی مواد مغذی را به آرامی وارد خاک می کنند، بنابراین در صورت نیاز به تأثیر فوری کود، بهتر است از کودهای شیمیایی استفاده کنید.

علل ریزش گل فلفل دلمه:

تمامی کشاورزان و باغداران به دنبال راه‌ها و روش‌هایی برای افزایش بهره‌وری و در نهایت افزایش بار خود در طول دوره کشت هستند. این متن برای کشاورزانی است که قصد کاشت انواع فلفل اعم از فلفل دلمه ، فلفل دلمه و … را دارند، بهترین کود برای افزایش بار فلفل چیست؟ پس اگر حتی یک بوته فلفل دارید تا پایان با ما همراه باشید.

  • آبیاری نامنظم گلدان یا باغچه:

اگر در طول هفته گیاه خود را نامنظم آبیاری کنید دچار این مشکل خواهید شد. بنابراین، جمله «من آب می دهم زمانی که خاک گلدان خشک شود» اشتباه است. باید بررسی کنید که گیاه چند بار به آبیاری نیاز دارد، مثلاً اگر هر 3 روز یک بار است، باید هر سه روز یک بار گیاه را به طور منظم آبیاری کنید.

  • استفاده زیاد از کود حیوانی:

اگر در باغ خود از کود حیوانی زیاد استفاده کنید، این کود به دلیل داشتن نیتروژن زیاد باعث رشد رویشی و ریزش گل می شود.

  • استفاده نادرست از کود:

برخی از کودها باعث ریزش گل می شوند، مانند کود آهن و کودهای با نیتروژن بالا، پس یادتان باشد از نیتروژن و آهن با مقادیر بالا استفاده نکنید.

راه های افزایش گلدهی و جلوگیری از ریزش گل:

می توانید با استفاده از کودهایی که فسفر بالایی دارند مقدار و حجم گل ها را افزایش دهید و از طرفی پتاسیم از ریزش گل جلوگیری می کند. بنابراین بهترین کود برای فلفل دلمه در مرحله گلدهی کودهایی هستند که فسفر پتاسیم بالایی دارند. به این کودها گودال فسفیت می گویند.

نحوه استفاده از کود فسفر:

کودهای فسفیت اغلب با  روش محلول پاشی استفاده می شوند. این کودها به صورت مایع هستند. بنابراین 3 سی سی از آن را با سرنگ از مخزن خارج کرده و در یک و نیم لیتر آب حل کرده و با سمپاش دستی روی گیاه اسپری کنید.

6 ماده برای افزایش باردهی فلفل دلمه:

  1. کنجاله استخوان: افزودن پودر استخوان در زمان کاشت فلفل باعث افزایش سطح فسفر در خاک می شود. این ماده به رشد و تولید بهتر گیاه کمک می کند. پودر استخوان همچنین از پوسیدگی فلفل ها در انتها جلوگیری می کند و به محافظت از فلفل ها در برابر هر گونه بیماری احتمالی که ممکن است در معرض آن باشد کمک می کند.
  2. ورمی کمپوست: ورمی کمپوست پر از مواد آلی است. قبل از کاشت، کمپوست را به محیط کشت اضافه کنید. این ماده ساختار خاک را بهبود می بخشد و برای تامین مواد مغذی ضروری گیاه که ممکن است در طول زمان از بین برود ضروری است و به هوادهی خاک کمک می کند. همه اینها منجر به رشد بهتر فلفل ها و بزرگتر شدن آنها می شود.
  3. کود گاوی: در تحقیقی که در مجله ای معتبر منتشر شد، مشخص شد که استفاده از کود گاوی می تواند تولید فلفل را تا 35 درصد در هکتار افزایش دهد. استفاده از کود گاوی همچنین منجر به افزایش سطح کربن آلی در خاک می شود که باعث افزایش فعالیت میکروبیولوژیکی، افزایش تهویه خاک و همچنین کمک به حفظ آب می شود.
  4. گرینسند: Greensandیک ماده معدنی استخراج شده غنی از آهن، پتاسیم، اکسیژن، منیزیم، آلومینیوم، سدیم و هیدروژن است. همچنین رطوبت را بهبود می بخشد و رشد ریشه را افزایش می دهد. افزودن آن به خاک قبل از کاشت سبب می شودکه در زمان رشد فلفل به سلامت کلی گیاه و مقاومت در برابر بیماری و آفت ها کمک می کند.
  5. پوسته تخم مرغ :پوستهه تخم مرغ منبع خوبی از کلسیم و سایر مواد معدنی است که می تواند به رشد بهتر فلفل شما کمک کند! پس چند عدد پوسته تخم مرغ را ریز خرد کنید و قبل از کاشت فلفل داخل سوراخ لپه که دانه را در آن قرار می دهید بپاشید. این ماده همچنین گیاه را از پوسیدگی نهایی نجات می دهد.
  6. آهک: فلفل ها در خاکی با pH بین 6 تا 7.5 بهتر رشد می کنند. بنابراین، اگر خاک باغ شما خیلی اسیدی است (PH زیر 6)، قبل از کاشت فلفل، مقداری آهک به باغ خود اضافه کنید. ارتفاع فلفل های شما خیلی سریع افزایش می یابد و رشد بهتری را در فلفل های خود خواهید دید. قبل از انجام این کار، اسیدیته و PH خاک را با استفاده از PH متر اندازه گیری کنید.(از آهک هیدراته استفاده نکنید).

نکات مهم در کوددهی برای افزایش باردهی فلفل:

قبل از کاشت فلفل باید آزمایش خاک انجام شود. شما نباید بدون اطلاع از در دسترس بودن  اطلاعات خاک فلفل را کود دهید زیرا ممکن است اثر معکوس را مشاهده کنید.

لازم است با مهندس مجربی که در زمینه کاشت فلفل فعالیت داشته است مشورت کرد تا بتوان از بهترین کود برای افزایش محصول فلفل استفاده کرد. امروزه برندهای مختلفی از کودها در بازار وجود دارد که البته همه آنها عملکرد خوبی ندارند.

زمان مصرف کود بسیار مهم است. اگر در مرحله اوج مصرف نیازهای غذایی گیاه را برآورده نکنید، نمی توانید انتظار افزایش عملکرد فلفل را داشته باشید.

بهترین زمان برای کود دهی به فلفل دلمه:

کوددهی در حین آماده سازی زمین:

 همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، آزمایش خاک باید قبل از کاشت انجام شود و بر اساس در دسترس بودن خاک و نیاز فلفل به عناصر غذایی، کودهای مناسب مصرف شود.

کوددهی در زمان نشاء:

 در این مرحله برای افزایش استحکام ساقه و تسریع ریشه زایی باید از کودهای پتاسیم و فسفر استفاده کرد. این کار باید با اولین آبیاری انجام شود. برای این منظور می توانید از کودهای بیولوژیک استفاده کنید که با ایجاد رابطه همزیستی با ریشه باعث افزایش رشد آن می شود.

کوددهی در مرحله رشد رویشی گیاه:

این مرحله از رشد فلفل بسیار مهم است. در این زمان استفاده از کودهای کلسیم، گوگرد و منیزیم برای افزایش سبز ماندن گیاه ضروری است؛در این صورت نتیجه را به صورت افزایش بهره وری فلفل خواهید دید. این مرحله از کوددهی همچنین بر مقاومت گیاه در طول دوره زندگی خود در برابر تنش گیاهان زنده و غیر زنده تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، گوگرد منجر به افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری ها و افزایش میزان پروتئین گیاهی می شود.

کوددهی در زمان گلدهی:

 به جرات می توان گفت که نتیجه تمام تلاش شما در دوره کاشت فلفل باعث افزایش عملکرد فلفل در مرحله گلدهی می شود. در این دوره نیز باید از کودهای مناسب استفاده شود. قبل از گلدهی باید محلول پاشی روی گیاهان انجام شود و در زمان گلدهی باید از کودهای پتاس استفاده شود.

جمع بندی:

در این مقاله به بررسی تخصصی کودهای مناسب فلفل دلمه پرداختیم. بهترین کود برای فلفل دلمه پیشنهاد شد؛این کود ها شامل کود آلی حاوی زیر مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا که یکی از بهترین کود های عرضه شده در بازار می باشد همچنین دیگر کود ها همانند کود KPN،کود کلسیم و کودهای ارگانیک می باشدکه هر کدام از این محصولات توسط بهترین برندهای دنیا تولید و به بازار عرضه می شوند. برای خرید هر یک از کودهای معرفی شده کافیست به صفحه اصلی مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت و نهایی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کودها و دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره های موجود در سایت تماس گرفته و با تیم ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *