بهترین سموم و کودهای کشاورزی

کود کشاورزی و سموم کشاورزی از مهمترین فاکتورهایی هستند که برای هر نوع کشاورزی ضروری و واجب می‌باشند. اینکه باید از چه کود کشاورزی و یا از چه سموم کشاورزی استفاده کرد تا بهترین و بهینه‌ترین محصولات را برداشت کرد به متغیرهای زیادی بستگی دارد. اگر شما هم می‌خواهید در زمینه خرید مکمل‌های کشاورزی اطلاعات بیشتری داشته باشید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید زیرا قصد داریم که در این مطلب در مورد انواع مکمل‌های کشاورزی با شما صحبت کنیم.

معرفی بهترین کودهای کشاورزی

بهترین کودهای کشاورزیبرای بررسی انواع مکمل‌های کشاورزی بهتر است که به صورت جداگانه مهمترین کودهای کشاورزی و مهمترین سموم کشاورزی را باهم بررسی کنیم. در ادامه قصد داریم که از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین سموم و کودها رونمایی کنیم.

1-کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه رامونا

کود مایع اسید آمینه رامونا حاوی عناصر ماکرو و میکرو و محرک های زیستی از میکروارگانیسم های تک سلولی استخراج می شود. این کود ارگانیک تمامی کمبودهای میکرو و دو کمبود ماکرو شامل نیتروژن و فسفر را برطرف می کند. همچنین حاوی 19 پروفایل اسیدآمینه چپگرد می باشد.

موارد مصرف آن به طور ویژه به عنوان محرک رشد و ضد استرس های محیطی به ویژه سرما و گرما است. چرا که بخاطر افزایش کارایی فتوسنتز گیاه موجب رشد رویشی آن شده و به عمیق تر شدن ریشه ها و بهبود توسعه آن ها کمک می کند.همچنین تحمل گیاه را در برابر استرس به طرز قابل توجهی افزایش داده و مقاومت در برابر آفات را بهبود می بخشد.

فواید استفاده از کود تقویتی و محرک رشد رامونا:

  • افزایش گلدهی
  • افزایش تولید میوه
  • افزایش رشد شاخ و برگ
  • تنظیم میزان هورمون های رشد
  • افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های دمایی
  • افزایش گرده افشانی و افزایش جوانه زنی بذرها
  • کمک به تعادل میکروفلورای خاک
  • قابل مصرف از زمان قبل گلدهی تا زمان برداشت

خرید کود اسید آمینه و ریز مغذی رامونا

2- کود شیمیایی اوره

کود شیمیایی اوره یکی از مهم‌ترین کودها در کشاورزی است. این کود به رنگ سفید و به شکل دانه‌های شکر است. این کود را در دسته کودهای اسید زا تقسیم‌بندی می‌کنند. یکی از دلایل استفاده زیاد از این کود شیمیایی ارزان قیمت بودن آن است. اما مثل هر کود یا سم دیگری استفاده بیش از اندازه از آن باعث فرسایش خاک می‌شود.

3- کود شیمیایی نیترات آمونیوم

یکی دیگر از کودهای مهم و اساسی در کشاورزی کود شیمیایی نیترات آمونیوم است. رنگ این کود شیمیایی خاکستری است. درصد ازت آن ۲۶ است و در دسته کودهای اسیدزا قرار نمی‌گیرد. اگر در مورد قیمت این کود بخواهید بدانید باید گفت که در دست کودهای گرانقیمت محسوب می‌شود.

قابل اشتعال و آتش زا است به همین دلیل باید در نگهداری این کود دقت و محافظت زیادی شود. این کود همه یکی از کودهای بسیار پرمصرف در بین مکمل‌های کشاورزی است. البته برای بعضی محصولات مثل برنج استفاده نمی‌شود.

4- کود گوگرد

یک موضوع مهم که در مورد کودها وجود دارد این است که هر کود یا هر سمی باید متناسب با محصول و همچنین نوع خاک انتخاب شوند. مثلاً ممکن است که یک کود برای یک محصول کشاورزی خاص بسیار مفید باشد و برای یک محصول دیگر خطرناک و سمی باشد. به همین دلیل برای استفاده از هر کود و یا هر سمی قبل از استفاده آن باید اطلاعات و ویژگی‌های آن را مطالعه کنید.

کود گوگردکود گوگرد هم یکی از کودهای بسیار معروف و کاربردی برای انواع محصولات کشاورزی است. معمولاً از این کود برای زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود که شست و شوی زیاد یا باران زیاد برای آن‌ها وجود دارد. معمولاً زمین‌های کشاورزی که شستشو و آبیاری یا باران در آن‌ها زیاد است با کمبود گوگرد روبرو می‌شوند. برای جبران این موضوع باید کود گوگرد به آن‌ها اضافه کرد. معمولاً از کود گوگرد برای ایجاد خاصیت قلیایی خاک استفاده می‌شود.

5- کود فسفر

کود فسفر هم یکی دیگر از کودهای قابل استفاده برای انواع محصولات کشاورزی است. البته این کود در دسته کودهای پرمصرف و بسیار رایج قرار نمی‌گیرد. اما معمولاً از این کود برای خاک‌های قلیایی استفاده می‌شود. این موضوع مهم را به خاطر داشته باشید که میزان کود و روش کود دهی در هر زمین کشاورزی با دیگری متفاوت است و بدون داشتن دانش و اطلاعات نمی‌توان فرایند کوددهی را انجام داد.

5- نیترات کلسیم

نیترات کلسیم نیز یکی دیگر از کودهای معروف برای انواع محصولات کشاورزی است که موارد مصرف آن مربوط به زمین‌ها و خاک‌های اسیدی است. کلسیم موجود در کود نیترات کلسیم باعث می‌شود که اسید خاک خنثی شود. این کود مهم در روند جوانه زنی شاخ و برگ محصولات بسیار تاثیرگذار و مهم است. از همین رو کشاورزان زیادی برای محصولات مختلف از کود نیترات کلسیم استفاده می‌کنند.

6- کود سولفات پتاسیم

کود سولفات پتاسیم خاکستری رنگ بوده و شکل پودری آن در بازار موجود است. البته اگر در محیط مرطوب باشد معمولاً این کود به شکل کلوخ وجود دارد. معمولاً از کود سولفات پتاسیم برای زمین‌های کشاورزی که در شمال کشور وجود دارند و رطوبت زیادی دارند استفاده می‌شود. همچنین معمولا برای زمین‌های کشاورزی مربوط به مرکبات استفاده می‌شود. به همین دلیل است که بارها به شما تاکید می‌کنیم که هر کودی را متناسب با خاک و متناسب با نوع محصول آن استفاده کنید.

7- کود شیمیایی سوپر فسفات تریپل

یکی دیگر از کودهای شیمیایی پرفروش و پر کاربرد کود شیمیایی سوپر فسفات تریپل است. این کود شیمیایی که یک کود بسیار غلیظ است برای زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود که میزان اسیدی بودن یعنی ‏ph آن‌ها بین ۵ تا ۸ باشد.

اما در مورد سوم کشاورزی و دفع آفات باید گفت که این سموم دارای تنوع بسیار زیادی هستند که آن‌ها را با توجه به فاکتورهای زیادی در دسته‌های مختلف قرار می‌دهند. معمولاً سموم کشاورزی به دسته‌های حشره کش‌ها،  علف کش‌ها، جوندگان، باکتری‌ها، قارچ کش‌ها و لاروییدها دسته‌بندی می‌شوند.

معرفی بهترین سموم کشاورزی

بهترین سموم کشاورزی1- ارگانو فسفات

سم کشاورزی که سم مناسب حشره کش است.

2- دلتامترین

این سم کشاورزی برای از بین بردن سوسک‌ها، مگس، زنجرک‌ها، تریپس‌ها و لارو پروانه‌ها استفاده می‌شود.

3- روغن امولسیون شونده

روغن امولسیون شونده پرتونار یا روغن ولک یک آفت کش از گروه آلفاتیک هیدروکربنه است که برای کنترل و از بین بردن آفات و حشره ها و کاهش خسارت و محافظت از گیاهان و درختان و گل ها مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن امولسیون شونده ایرانی با ایجاد یک پوشش محافظ برروی سطح خارجی گیاهان و درختان از آنها محافظت می کند

این سم بسیار مهم و پرکاربردی است که معمولاً در فصل بهار و تابستان و برای از بین بردن انواع کرم‌ها و شپشک‌ها ی گیاهان استفاده می‌شود.

4- کلر پیریفیوس

از این سم کشاورزی برای از بین بردن تمامی آفات روی گیاهان و داخل ناسوس گیاهی استفاده می شود.

از کجا بخریم؟

بعد از اینکه مهم ترین و کاربردی‌ترین سموم کشاورزی و کود کشاورزی را با هم بررسی کردیم. به یکی از نکات مهمی که در مورد کود و سم وجود دارد می‌پردازیم. اینکه مکمل کشاورزی را از چه جایی خریداری کنیم؟ بارها به این نکته اشاره کردیم که سموم و کودها در صورتی اثربخش و باعث افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی می‌شوند که به صورت اصولی و به اندازه و درجه مناسب استفاده شوند.

سموم کشاورزی از کجا بخریمدر غیر این صورت نه تنها تأثیر مثبتی بر روی محصولات کشاورزی ندارند بلکه می‌توانند خسارت‌های زیادی به محصولات کشاورزی و به زمین‌های کشاورزی وارد کنند. اگر شما اطلاعات دقیق و زیادی در مورد سموم کشاورزی و کودهای مربوط به آن ندارید بهتر است که این محصولات را از جای خریداری کنید که قبل از فروش آن‌ها به شما مشاوره و کارشناسی بدهند. مجموعه کاوشگر سپهر جوان یکی از مجموعه‌های معتبر و با سابقه‌ای است که قبل از خرید مکمل کشاورزی می‌تواند به شما مشاوره استفاده و طرز استفاده بدهد.

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا جزئیات بسیار زیادی در مورد مکمل کشاورزی یعنی سموم و کودهای کشاورزی به شما ارائه کنیم. کودها و سموم مناسب باعث افزایش محصولات و افزایش کیفیت آن‌ها می‌شوند. اما نکته مهمی که در مورد مکمل کشاورزی وجود دارد استفاده صحیح و اصولی آن است.

در صورت استفاده کمتر یا بیشتر از حد مجاز نمی‌توانید نتیجه‌ی دلخواهی را از کوددهی و سمپاشی محصولات کشاورزی به دست بیاورید.  بهتر است که در ابتدا در این حوزه اطلاعاتی را جمع آوری و مطابق با آن عمل کنید. یا اینکه از مشاوره کارشناسان  و افرادی که در این حوزه دارای دانش و اطلاعات کافی هستند استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *