بهترین کود برای گوجه

بهترین کود برای گوجه


به منظور به حداکثر رساندن عملکرد گوجه فرنگی، باید به فرآیندهای کاشت و برداشت توجه دقیق داشت. روش‌های کاشت، آماده‌سازی و کوددهی خاک، همگی بر تولید کلی میوه تأثیر دارند. برای بازدهی بیشتر عوامل محیطی از جمله رطوبت، دما و آفتاب نیز باید تنظیم شوند. انتخاب بهترین کود برای گوجه، زمان برداشت، و مدیریت محصول پس از برداشت، همگی بسیار مهم هستند.

گوجه فرنگی یکی از سبزیجات اصلی در هر خانه است و در طول سال ما به آن برای تهیه غذاهای متنوع نیاز پیدا میکنیم. پس برای اینکه کشاورزان محصول خوبی را تولید کنند، دست اندرکاران تولید باید تمام استانداردهای کاشت، رشد، کوددهی و برداشت را رعایت کنند.

چرا باید به گوجه کود بدهیم؟

استفاده از کودهای شیمیایی روی گوجه فرنگی بدون در نظر گرفتن سلامت خاک، علاوه بر گران بودن، نتایج مثبتی به همراه نخواهد داشت. قبل از استفاده از کودهای شیمیایی، حتما خاک خود را آزمایش کنید تا پیشنهادات کود بر اساس نتایج باشد. از آذربایجان غربی تا خوزستان، همه مناطق کشور کرمان و خراسان، فارس، کرمان، بوشهر، لرستان، اصفهان و … می توانند گوجه فرنگی بکارند. نوع تنوع، روش کشت، نوع خاک مورد استفاده برای کود دهی گوجه فرنگی و کیفیت آب آبیاری بسته به آب و هوا متفاوت است. به عنوان مثال، مقدار کود مصرفی در کشت گلخانه ای افزایش می یابد زیرا محصول بیشتری در واحد سطح جمع آوری می شود و مواد مغذی بیشتری از خاک نسبت به کشت گوجه فرنگی در فضای باز استخراج می شود. پس ما برای اینک محصول با کیفت تری داشته باشیم باید از کودها استفاده کنیم.

برخی از بهترین کود برای گوجه

  • کود آلی حاوی ریز مغذی اسید آمینه رامونا
  • کود پتاسیم
  • کود کا60 شوک
  • کود سولفات آهن گرومان
  • کود نیتروژن

کود آلی حاوی ریز مغذی اسید آمینه رامونا

کود مایع اسید آمینه رامونا حاوی عناصر ماکرو و میکرو و محرک های زیستی شرکت کاوشگر سپهر جوان از میکروارگانیسم های تک سلولی استخراج می شود. این کود ارگانیک تمامی کمبودهای میکرو و دو کمبود ماکرو شامل نیتروژن و فسفر را برطرف می کند. همچنین حاوی 19 پروفایل اسیدآمینه چپگرد می باشد این کود یکی از بهترین کود برای گوجه است.

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا 

فواید مصرف کود آلی رامونا:

  • افزایش گلدهی
  • افزایش تولید میوه
  • افزایش رشد شاخ و برگ
  • تنظیم میزان هورمون های رشد
  • افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های دمایی
  • افزایش گرده افشانی و افزایش جوانه زنی بذرها
  • کمک به تعادل میکروفلورای خاک
  • قابل مصرف از زمان قبل گلدهی تا زمان برداشت

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

کود پتاسیم

پتاسیم به تنظیم عملکردهای فیزیولوژیکی و تقویت ساختار گیاه کمک می کند. کود پتاسیم بهترین کود برای افزایش عملکرد گوجه فرنگی محسوب می شود زیرا باعث افزایش کیفیت میوه های گوجه فرنگی می شود.

کود کا60 شوک

آمریکا کود پتاس معروف به کود شوک کا 60 را تولید می کند. کود پتاس به گوجه فرنگی شوک می دهد که رنگ، طعم و عطر آن را افزایش یابد. البته به دلیل اینکه فاقد نمک و کلرید است، تناژ محصول شما را نیز افزایش می دهد. این نوع کود می تواند باعث تقسیم سلولی در محصول شود و به سرعت توسط برگ و ریشه جذب شود.

کود سولفات آهن گرومان

سولفات آهن گرومان نوعی کود مکمل است که سنتز کلروفیل را افزایش می دهد، برگ ها را سبزتر می کند و فتوسنتز گیاهان را تقویت می کند. استفاده از این کود ممتاز باعث افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و همچنین تولید در واحد سطح می شود. PH تا حدودی اسیدی سولفات آهن گرومن به حفظ تعادل در محیط ریشه کمک می کند. در ایران که خاک ها اغلب بافت سنگین و قلیایی دارند، این امر به آزادسازی و جذب مواد غذایی اضافی کمک می کند.

کود نیتروژن

یکی از مواد مغذی که برای رشد اجزای سبز گیاه ضروری است نیتروژن است. گیاهان گوجه فرنگی در طول مرحله رشد از کاربرد کود حاوی نیتروژن سود می برند. برگ ها، ساقه ها و شاخه های جدید در نتیجه این جزء تشکیل می شوند. اما، شما نباید نیتروژن بیش از حد مصرف کنید زیرا این می تواند منجر به رشد رویشی گیاه و تولید کمتر شود. به همین دلیل این کود به عنوان بزرگترین و بهترین کود برای گوجه و افزایش عملکرد آن محسوب می شود.

انواع کود برای گوجه فرنگی

هر دو کود شیمیایی و آلی در انواع کود گوجه فرنگی موجود است. کود گوجه فرنگی ایده آل برای استفاده ممکن است بسته به عوامل مختلفی از جمله سلامت گیاه، آب و هوا، راحتی کاربر و موارد دیگر متفاوت باشد. کودهای زیر روی گوجه فرنگی اعمال می شود:

کودهای مایع:

از آنجایی که کودهای مایع غلیظ هستند، علاوه بر استفاده معمولی که ریشه های گیاه را احاطه کرده است، باید با آب رقیق شوند. علاوه بر این، محلول های ضعیف تر (50 درصد قدرت یا کمتر) را می توان به صورت محلول پاشی، مستقیماً روی شاخ و برگ گیاهان، توسط باغبان استفاده کرد. اگر از کود مایع استفاده شود، گیاهان گوجه می توانند مواد مغذی لازم را به سرعت دریافت کنند. با این حال، استفاده از کود مایع بیشتر از انواع دیگر ترجیح داده می شود. ماندگاری طولانی کودهای مایع یکی دیگر از مزایای استفاده از آنها است، به شرطی که در حالت باز نشده و در محیط نگهداری مناسب نگهداری شوند.

کودهای جامد:

کودهای جامد نیاز به حداقل زمان آماده سازی دارند و استفاده از آنها بسیار ساده است. آنها را می توان به طور نامحدود در مکان های خنک و خشک نگهداری کرد. برای کود دهی گوجه فرنگی، باغبان اغلب کود جامد را انتخاب می کند و قبل از کاشت آن را با خاک مخلوط می کند. دو فرمول کند و سریع رهش برای این کودها وجود دارد. فرمول آهسته رهش به تدریج تجزیه می شود و در محلول‌های سریع رهش، کودهای جامد با استفاده از مواد معدنی ایجاد می‌شوند که در آب حل می‌شوند و در خاک حرکت می‌کنند تا در اسرع وقت مواد مغذی را برای گیاه گوجه فراهم کنند.

کودهای محلول در آب:

با انتخاب کودهای محلول در آب، می‌توانید ویژگی‌های سریع یک کود مایع و ذخیره‌سازی آسان کود جامد را به دست آورید. این بدان معنی است که گیاهان می توانند مواد مغذی را بلافاصله پس از استفاده جذب کنند. کودهای محلول در آب مانند انواع دیگر به اشکال شیمیایی و آلی وجود دارند. همچنین می توان آنها را به صورت پودر یا دانه های ریز درآورد که به سرعت در آب حل می شوند.

کود مرغی برای گوجه

در کشاورزی، دو مورد از محبوب ترین کودها کودهای مرغی و حیوانی برای گوجه فرنگی هستند. تنها هدف این کودها تقویت بوته های گوجه فرنگی است. استفاده از کود مرغی در کشت گوجه فرنگی به دلیل داشتن مواد مغذی بالا و مزایای فراوان دیگر مورد توجه قرار گرفته است. کود مرغی یک منبع ارگانیک و طبیعی از مواد مغذی است که برای رشد گوجه فرنگی معجزه می کند همچنین محتوای غنی این کود هم برای محیط زیست و هم برای خاک مفید است و در عین حال باعث رشد سالم گوجه فرنگی می شود.

جمع بندی

هر میوه یا گیاهی برای شکوفا شدن نیاز به محیط رشد، بهترین کود و زیرساخت مناسب دارد. یکی از کالاهای پرمصرف در سراسر جهان گوجه فرنگی است. کشاورزان می توانند از بهترین کود برای گوجه مانند کود آلی حاوی ریز مغذی اسید آمینه رامونا استفاده کنند که اینکار باعث بالا رفتن کیفیت و تناژ محصولشان میشود. در نظر داشته باشید که هر کدام از کودهایی که برای تولید گوجه استفاده می‌شوند دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند و با توجه به نوع محصول و خاک ما باید این کودها را انتخاب کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *