بهترین کود برای پسته

بهترین کود برای پسته


در این مقاله ما در مورد روش کاشت ، فاصله ی کاشت ، خواص پسته ، بهترین کود برای پسته و عواملی که در جذب کودها و مواد مغزی موثر هستند صحبت میکنیم. همچنین به بررسی برخی ازکودهاو بیماری هاییی که ممکن است برای گیاه اتفاق بیافتد میپردازیم.شرکت کاوشگرسپهرجوان در زمینه ی تامین نهادهای کشاورزی فعالیت میکند و همواره در تلاش است مشکلات شمارا برطرف نماید.

فهرست محتوا

درخت پسته چیست و بهترین کود برای پسته؟!

پسته به عنوان محصولی سود آور شناخته میشود که معمولا کشاورزان و باغداران به این محصول اهمیت زیادی میدهند.وقتی کشاورزان و باغداران این محصول را میکارند باید مدت زمان زیادی را منتظر بمانند که این درخت محصول دهد و ثمردهی آن شروع شود.نحوه ی کاشتن و نوع کودهی و … میتواند در کیفیت محصول اثر بگذارد هرچه از درخت پسته بیشتر مراقبت شود ودر نوع کود و کاشت آن دقت بیشتری شود کیفیت محصول نیز بالاتر میرود.در ادامه در مورد نحوه ی کاشت درخت پسته صحبت میکنیم با ما همراه باشید.

نحوه ی کاشت پسته و انواع آن

کاشت پسته یک انتخاب مناسب برای زمین هایی است که شرایط اب و هوایی مناسب دارند.به طور کلی کاشت نهال پسته در کشور عزیزمان ایران به دو روش انجام میشود.

  • کاشتن بذر پسته در زمین
  • تهیه نهال پسته و کاشتن در زمین

هر کدام از این روش ها مزیا و معایب خود را دارند و شما باید با توجه به شرایط خودتان یکی از این روش ها را انتخاب کنید و از همان روش در کشت پسته در باغ یا زمین خود استفاده کنید.برای مثال اگرشما روش دوم یعنی تهیه ی نهال پسته را انتخاب کنید حداقل 2 سال در زمان خود صرفه جویی کردید زیرا کاشتن بذر زمان بیشتری میبرد همچنین احتمال عدم گیرایی نحال از بذر کمتر است پس ریسک آن نیز کاهش میابد.

روش های کاشت پسته:

  1. کاشت بذر پسته در زمین کشاورزی: برای کاشتن بذر پسته در زمین شما باید جوی هایی در زمین خود ایجاد کنید که دارای عرضی 50 الی 100 سانتی متر باشد و عمق آن نیز به چیزی حدود 50 الی 70 سانتی متر برسد همچنین باید دوازده ساعت قبل از عمل کاشت بذر را داخل اب خیس کرده و سپس بذرها را در عمقی حدود 2 الی 3 سانتی متر در خاک بریزید سپس روی آن را با ماسه بپوشانید آبیاری نیزهر 10 الی 15 روز یک بار باید انجام شود.
  2. کاشت پسته در گلدان : برای کاشت پسته در گلدان زمان مناسب اول بهار است همچنین شما به پلاستیک های سیاهی نیاز دارید که قطر آن ها به 10 الی 15 سانتی متر برسد و دارای ارتفاعی حدود 25 الی 30 سانتی متر باشد.این پلاستیک ها را باید با کود دامی و ماسه پر کنیم و بذرهارا مانند روش قبل خیس کرده سپس در عمق 2 الی 3 سانتی متری آن بکاریم و روی آن را کامل بپوشانیم.
  3. کاشت پسته در خزانه: برای این کار ما به زمینی با متراژ 10 الی 30 متر نیاز داریم.باید بذرهایی که از قبل خیس شده اند را در فاصله ی 10 الی 15 سانتی منتری از هم بکاریم که آبیاری در این روش هم باید 7 روز یک بار انجام شود همچنین در این روش ما میتوانیم نهال ها را به مدت یک یا دو سال در این زمین نگه داریم سپس باید به زمین اصلی منتقل شوند و ادامه ی کار در ان زمین ها انجام شود.

کاشت درخت پسته در باغچه ی منزل

برای اینکه ما بتوانیم داخل باغچه ی خانه پسته بکاریم باید ابتدا به اب و هوای محل زندگیمان توجه نماییم اگر منطقه ای که ما در ان زندگی میکنیم منطقه ای گرم سیر بود میتوانیم کاشت را شروع کنیم.برای اینکار ابتدا باید بذرهای پسته را بشوییم سپس آن ها را درون پارچه ای خیس قرار دهیم سپس بذرها را یک هفته درون دما خانه نگه داری میکنیم بعد از گذشت یک هفته ما مینوانیم آن ها را در عمق 2 الی 3 سانتی متری خاک قرار دهیم و طبق معمول روی آن را با ماسه بپوشانیم و همچنین ما باید بهترین کود برای پسته را انتخاب کنیم و در هنگام رویش از این کودها استفاده نماییم.

بهترین کود برای پسته و انواع آن

به طول کلی کود های مورد استفاده بریا پسته را به دو دسته تقسیم میکنند کودهای آلی و کودهای شیمیایی.کودهای آلی به کود هایی میگویند که به صورت طبیعی به عمل می آیند و منبع طبیعی و اورگانیک دارند مانند کودهای گاوی و ماهی و…اما کودهای شیمیایی برعکس کودهای آلی از فرایند های شیمیایی به وجود می آیند مانند کودهای حاوی نیتروژن یا کود آهن.استفاده از هر دو نوع کود رایج است و معمولا کشاورزان با توجه به شرایط زمین از این کودها استفاده میکنند.

بهترین کود برای پسته در تابسان

رشد داخلی محصول که همان مغز درونی پسته است در فصل تابستان پر میشود پس این اتفاق میتواند خیلی مهم باشد و ما باید در این فصل هنگام کود دهی خیلی دقت کنیم و زمان بندی درستی برای این کار داشته باشیم .همچنین نوع کود استفاده شده نیز خیلی مهم است و ما باید بهترین کود برای پسته را انتخاب کنیم و آن را به خاک اضافه کنیم زیرا این کار در فصل تابستان رابطه ی مستقیم با بهبود کیفیت پسته دارد.

یکی از نگرانی هایی که کشاورزان و باغداران در فصل تابستان دارند افت شیره خشک است.زیرا این رویداد میتواند اسیب های زیادی به محصول بزند پس باغدار باید در فصل تابستان برای جلوگیری از پوک شدن دانه ی محصول از کودهای مناسب استفاده کند و دقت کار خود را بالا ببرد.

بهترین کود برای پسته در زمستان

بهترین زمان برای اصلاح خاک و بهبود شرایط همچنین بهترین تایم برای تغذیه زمستان است.زیرا در زمستان درخت به خواب میرود و ما میتوانیم با ارامش کامل به خاک رسیدگی کنیم.ز جمله تغذیه هایی که در زمستان استفاده میشود کود های فسفر ، پتاس ، و عناصر ریز مغذی به صورت سولفات و یا کود حیوانی است که باعث بهبود وضعیت خاک و گیاه میشود.ما در زمان استفاده از کود کلسیم و فسفر و پتاسیم به دلیل تحرک کم این نوع کود باید ان ها را در عمقی که بالاترین فعالیت ریشه در آن جا است اضافه کنیم که باعث عملکرد بهتر این نوع کودها شود.

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

این نوع کود دارای عناصر ماکرو ، میکرو و محرک های زیستی شرکت است که از میکروارگانیسم تک سلولی استخراج میشود.این کود همه ی کمبود های میکروی گیاه همچنین دو کمبود ماکرو که شامل نیتروژن و فسفر است را برطرف میکند.علاوه بر این کود مایع اسید آمینه رامونا دارای 19 پروفایل اسیدآمینه چیگرد میباشد.

این کود به دلیل افزایش کارایی فتوسنتز گیاه باعث رشد رویشی گیاه میشود وعمق ریشه را بهبود میبخشد و باعث بهتر شدن توسعه ی ریشه ی گیاه میشود.علاوه بر این تحمل گیاه را در برابر استرس به صورت چشم گیری افزایش میدهد و مقاومت گیاه را در برابر افات زیاد میکند.

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

فواید مصرف کود تقویتی رشد رامونا

  • افزایش گلدهی
  • بیشتر شدن تولید میوه
  • بهبود و افزایش رشد شاخ و برگ
  • بالا رفتن مقاومت گیاه در مقابل تنش های دمایی
  • تنظیم شدن میزان هورمون های رشد
  • زیاد شدن گرده افشانی و افزایش جوانه زنی
  • ایجاد تعادل در میکروفلورای خاک
  • استفاده در زمان گلدهی تا زمان برداشت محصول
کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا
کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

کود نیتروژن و اهمیت استفاده از آن!

یکی از مهمترین مواد مغذی مورد نیاز گیاهان نیتروژن به ویژه درختان پسته است. نیتروژن برای رشد و باروری درختان پسته ضروری است. عدم وجود آن توانایی محصول را برای رشد و عملکرد بیشتر محدود می کند. پسته عمدتاً از نیتروژن برای سنتز پروتئین های گیاهی استفاده می کند. برای گیاهان برای ساختن DNA، RNA، و اسیدهای آمینه – بلوک های سازنده پروتئین ها – نیتروژن نیز ضروری است.تعیین تراکم ریشه های درخت پسته و انجام نمونه برداری از خاک از عوامل کلیدی در تشخیص کمبود نیتروژن در خاک است که معمولاً چالش برانگیز است.

علائم کمبود نیتروژن در خاک

  1. زرد شدن و پریدگی رنگ برگ ها ی درخت
  2. کوچک شدن برگ ها
  3. کوچک شدن و رشد ناقص دانه ها
  4. باریک بودن شاخه های تازه روییده شده
  5. کاهش میوه و دانه در هر شاخه

باغات پسته که دارای کمبود نیتروژن هستند می توانند از استفاده از کودهای آلی و معدنی حاوی نیتروژن بهره مند شوند. بخشی از نیتروژن مورد نیاز درختان را می توان با استفاده از کودهای ساخته شده از مواد آلی و حیوانی تامین کرد، زیرا حاوی مقداری نیتروژن هستند. استفاده از کودهای شیمیایی نیز علاوه بر فضولات حیوانی الزامی است. درختان پسته باید بین اواسط اردیبهشت تا پایان مرداد با نیتروژن کوددهی شوند. افزودن کودهای ازته به خاک پس از برداشت، در مهر و آبان، تأثیر چندانی ندارد زیرا درختان پسته در خواب زمستانی نیتروژن زیادی جذب نمی کنند و درختان در اوایل بهار به آرامی نیتروژن را از خاک جذب می کنند.

خواص و علت نیاز به فسفر

فسفر نقش مهمی در تامین انرژی مورد نیاز گیاه همچنین در تقسیم سلولی دارد به صورت کلی رشد درخت پسته به وجود فسفر بستگی دارد و اگر فسفر به گیاه نرسد رشد آن دچار اختلال میشود پس میتوان فسفر را به عنوان یکی از بهترین کود برای پسته انتخاب کرد.

علائم کمبود فسفر:

  1. کم تر شدن و ضعیف شدن رشد ریشه ی درخت
  2. ضعیف شدن و ناتوانی در گل دهی
  3. زرد شدن و ریزش بر های درخت زود تر از موعود
  4. تیره شدن برگ های پیر
  5. تاخیر در سبز شدن برگ ها

با گذشت زمان، درختان فسفر را از خاک جذب می کنند، بنابراین برای جبران این کمبود به کودهای حاوی فسفر (کودهای فسفاته) نیاز است. به لطف استفاده از کودهای حاوی فسفر، همیشه فسفر کافی در خاک وجود دارد. یک درخت پسته با توجه به نوع خاک نیازبه مقادیر مشخصی فسفر دارد.

جالب است بدانید که فسفر یکی از عناصری است که توسط ذرات خاک تثبیت می شود و بسیار آهسته در خاک حرکت می کند. بنابراین بهتر است از کودهای حاوی فسفر نزدیک به ریشه گیاهان استفاده شود. کودهای حاوی فسفر نیز نباید با سایر کودها ترکیب شوند. pH و سایر خصوصیات خاک نقش عمده ای در دسترسی به فسفر در خاک دارد. محدوده pH ایده آل برای کودهای فسفر از کمی اسیدی تا خنثی است.

کاشت نهال پسته

بعد از اینکه ما نهال پسته را خریداری کردیم باید به فکر کاشت آن باشیم.اول کار ما باید زمینی که درآن قصد کاشتن این نهال ها را داریم را با راکتور شخم بزنیم به طوری که تمامی لایه های سخت و سنگین خاک بشکند و آن ها باهم خلوط شوند.سپس باید با توجه به نوع زمین و نقشه ی آن چاله های کاشت نهال در فواصل مناسبی از هم ایجاد شوند سپس نهار هارا درون این چاله ها قرار میدهیم و آن ها را با کودهای مناسب و خاک مرغوب پر میکنیم.باید حواسمان باشد ک بعد از پرکردن چاله ها خاک را فشار دهیم که اکسیژن در این چاله ها خارج شود و نهار محکم سر جای خود قرار بگیرد.نهال درخت پسته به دو صورت نر و ماده وجود دارد ما باید به ازای هر 15 درخت ماده یک درخت نر بکاریم.

فاصله ی کاشت نهال پسته

درختان پسته تاج بزرگ و گسترده ای دارند و در برخی موارد ارتفاع آ« ها به 10 متر نیز میرسد پس برای اینکه افتاب و نور خورشید به درستی به آن ها بتابد  ما باید آن ها را در فواصلی حدود 3 ال 4 متر و در ردیف هایی با فاصله ی 6 الی 7 متر از هم بکاریم.این فواصل باید رعایت شوند زیرا هرچه درخت بزرگ تر میشود جای بیشتری میخواهد پس رعایت این فواصل به درست رشد کردن درخت کمک میکند.

بهترین خاک برای کاشت پسته

درختان پسته در خاک هایی که دارای PH 7.0 تا 7.8 هستند و دارای زهکشی مناسب هستند، رشد می کنند. اگرچه خاک لومی شنی ایده آل است، درختان پسته نیز می توانند در خاک هایی با سطوح شوری متوسط ​​تا زیاد رشد کنند که در برخی شرایط می تواند مفید باشد.مهم است که به یاد داشته باشید که نوع پسته و آب و هوای محلی می تواند بر نیاز خاک تأثیر بگذارد.

عناصری که باید در خاک وجود داشته باشد

  1. نیتروژن برای رشد گیاه و قدرت کلی درخت مهم است و حتما باید در خاک باشد
  2. فسفر برای ریشه ی گیاه و رشد میوه ی آن ضروری است
  3. پتاسم بر کیفیت میوه ی درخت اثر میگذارد
  4. کلسیم بر رشد دیوار سلولی درست تاثیر دارد همچنین ساختار درخت نیز به وجود کلسیم بستگی دارد
  5. منیزیم برای فتوسنتز گیاه مهم است
  6. گوگرد نیز برای سنتز اسیدهای امینه و پرورش درخت مهم است

بهتر است قبل از کاشت درخت پسته خاک زمین خود را ازمایش کنید که بتوانید با استفاده از نتایج ازمایش ها بهترین کود برای پسته را پیدا کنید و زمان بندی مناسبی برای کود دهی داشته باشید.

خواص و ویتامین های موجود در پسته

  • پسته دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است
  • منبع غنی ای از آن است که برای کم خونی بسیار عالی است
  • مقادیر زیادی آمینو اسید و پروتئین های اساسی دارد
  • پسته باعث برطرف کردن خشکی مو و رفع کردن شکنندگی آن میشود و در سلامت مو تاثیر بسزایی دارد
  • همچنین پسته دارای فیبر است که وجود این فیبر ها برای جلوگیری از چاقی بسیار عالی است

زمان باروری درخت پسته

به صورت کلی درخت پسته برای اینکه به عمل آید و محصول دهد حدود 4 الی 5 سال طول میکشد.پس از گذشت این تایم با بالارفتن سن درخت بازدهی آن بالا میرود.و در اخر در سن 14 یا 15 سالگی بازدهی درخت به بالا ترین و بهترین حالت ممکن میرسد.این نوع درخت موادی که برای رشد خود لازم دارد را از خاک و زمین دریافت میکند.پس در نتیجه تامین مواد مغذی مورد نیاز برای این نوع از درخت یک امری واجب و مهم است.همچنین اگر مواد مغذی به درخت نرسد باعث رشد نکردن و کوچک ماندن درخت میشود همچنین در طعم میوه ها نیز تاثیر میگذارد.

به طور معمول مواد مغذی که برای رشد درخت لازم است از کودهای کشاورزی و باغداری تامین میشود بعضی وقت ها مواد لازم برای رشد درخت درون خاک نیاز دارد ولی این مواد به صورت درست به گیاه نمیرسد و در دسترس ان قرار نمیگیرد.در ادامه در مورد عواملی که در جذب مواد مهم به وسیله ی گیاه اثر میگذارد سخن میگوییم.

عوامل موثر در جذب مواد مغذی توسط گیاه

  1. سله بستن خاک
  2. زیاد شدن علف هرز در زمین کشاورزی
  3. ضعیف شدن یا ایجاد مشکلی در ریشه ی گیاه
  4. جنس و ماهیت خاک
  5. دما

همچنین برخی از عوامل در بازدهی بیشتر گیاه تاثیر دارد که برای شما چند مثال میزنیم:میزان ابیاری باید دقیق باشد، علف های هرز را باید از بین ببریم، چند وقت یک بار باید سلامت ریشه ی گیاه را چک کنیم و به آن رسیدگی کنیم،میزان آهک موجود در خاک باید چک شود ،کودها را باید متناسب با نوع گیاه مشخص کنیم همچنین در زمستان باید مراقبت تنش های سرمایی باشیم.

بیماری نماتد در درخت پسته و جلوگیری از آن

این بیماری یک بیماری رایج در گیاه است که باعث ایجاد گره هایی در ریشه میشود زمانی که این گره ها در ریشه ایجاد میشود از جذب مواد مغذی جلوگیری میکند و باغث میشود این مواد در گره ها بمانند و به گیاه نرسد این اتفاق به تدریج باعث خشک شدم و نابودی گیاه میشود پس باید حواسمان به این نوع از بیماری ها باشد.این بیماری معمولا در خاک های شنی و سبک ایجاد میشود و باعث نابودی و خسارت زیاد به گیاه میشود.درنتیجه ما باید هنگام استفاده از کود هایی که باعث سبک شدن خاک میشود دقت بسیار زیادی کنیم.در این زمان ها ما باید فرایند کوددهی را طی چند مرحله انجام دهیم و ابیاری را کمتر کنیم تا از ابشویی کودها جلوگیری شود.

زمانی که ما با این مشکل رو به رو میشویم باید از طریق تغذیه درخت مقداری بیشتر کود پتاسه و فسفره مصرف کنیم .برای جلوگیری از این رویداد هم میتوانیم از سلیس و کلسیم و گوگرد استفاده کنیم ینکار باعث رفع و جلوگیری از بیماری نماتد میشود.به یاد داشته باشید کود های ازته خطر ابتلا به نماتد را افزایش میدهد پس باید از این نوع کود کمتر استفاده کنیم.

بهترین کود حیوانی برای درخت پسته

 کودهای حیوانی :همه ی افراد باغدار و کشاورز میدانند که بهترین نوع کود ،کود حیوانی است.برخی از کشاورزان و باغداران بر این باورند که کود مرغی یکی از بهترین کودهای حیوانی است و باعث افزایش و بالا رفتن بازدهی درخت میشود.همچنین ما باید بهترین زمان برای استفاده از کود هارا بشناسیم زیرا اینکار باعث افزاش کیفیت محصول درخت میشود و هر نوع کود زمان و فصل منحصر به فرد خود را دارد. اما با این حال نظرها متفاوت است و ما در ادامه میخواهیم در مورد بهترین کود برای پسته و کود مرغی سخن بگوییم با ما همراه باشید.

کود مرغی برای درخت پسته

کود مرغی دارای مقادیر زیادی نیتروژن،کلسیم ،گوگرد و سدیم است.کود مرغی از نظر برخی از کشاورزان بهترین کود برای درخت پسته است و بهترین عملکرد را دارد اما با این حال باید بررسی های بیشتری شود.بهتر است بدانید کود مرغی نسبت به کود حیوانی برای درخت پسته اثر کمتری در ویژگی های فیزیکی و نگهداری رطوبت دارد.کود مرغی برای زمین هایی که اب شور استفاده میکنند و یا زمین شوری دارند زیاد خوب نیست پس در نتیجه چون برخی از باغداران عزیز ما نتیجه ی خوبی از این نوع کود گرفتند دلی بر این نمیشود که این نوع کود برای همه ی زمین ها مناسب باشد و یا افراد هر ساله از این نوع کود ها استفاده کنند.

پس در نتیجه کود مرغی شاید در ابتدای کار بازدهی خیلی خوبی دهد ولی استفاده هر ساله و بیش از حد این نوع کود باعث از بین رفتن و تخریب زمین میشود.بهترین زمان مصرف و استفاده از کود مرغی در فصل های سرد میباشد مانند بهمن و اسفند س ما باید در هنگام فواصل گرم مراقب استفاده از این نوع کود باشیم و این کار را با احتیاط انجام دهیم.زیرا مصرف غیر اصولی از این نوع کود باغث خشک شدن و از بین رفتن درختان میشود و میتواند خساراتزیادی به ما گیاه وارد کند.

کود گوسفندی و خواص موجود در این کود

برای درختان پسته، کود گوسفندی نوعی کود حیوانی است که با تامین مواد مغذی حیاتی به عنوان کود آلی به خوبی عمل می کند.

برای کسانی که عاشق باغبانی هستند و می خواهند درختان پسته سالم و باشکوه را در حیاط خود پرورش دهند، این کود یک گزینه عالی است. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد استفاده اولیه آن در باغات پسته مورد نیاز است.

از طریق آزمایش نشان داده شده است که استفاده از کود گوسفندی بر روی درختان پسته تا حد زیادی انعطاف‌ پذیری و بهره ‌وری آن‌ها را افزایش می‌دهد و به آن‌ها فشار اضافی لازم برای شکوفایی در طیف وسیعی از اقلیم‌ها را می‌دهد.این کود به دلیل فراوانی مواد مغذی (پتاسیم، فسفات، آهن، نیتروژن و …) روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند در نتیجه اگر میخواهیم بهترین کود برای پسته را انتخاب کنیم کود گوسفندی میتواند یکی از انتخابات ما باشد.

زمان مناسب برای استفاده از کود گوسفندی

استفاده از این کود در فصول مختلف سال به نوع گیاه، فصل کشاورزی و … بستگی دارد.هنگام آماده سازی خاک برای کاشت یکی از بهترین زمان ها برای استفاده از این نوع کود است زیرا خاک را قادر می سازد تا مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای رشد گیاه را جذب کند.

استفاده از کود گوسفندی به شکل کمپوست در طول فصل رشد می تواند به قوی تر شدن و رشد سریع گیاه کمک کند.مصرف این کود در اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار نیز مهم است.خاک می تواند به طور موثری مواد مغذی کود را در این زمان ها جذب کند و برای فصل رشد آینده آماده شود.

آیا کود گاوی بهترین کود برای پسته است؟

برای درختان پسته، کود گاوی یکی از انواع کود حیوانی است که می‌تواند منبع تغذیه‌ای عالی باشد زیرا به ریشه‌های درخت مواد مغذی و مواد معدنی حیاتی می‌دهد.ریز مغذی ها و سایر باکتری های مفید که برای رشد سالم درختان حیاتی هستند، در این کود به وفور یافت می شوند. علاوه بر این، می تواند توانایی خاک را برای حفظ رطوبت تسهیل کند و توانایی درخت را برای جذب مواد مغذی و آب بهبود بخشد.

علاوه بر این، حضور کود گاوی در خاک باعث رشد میکروارگانیسم‌های مفیدی می‌شود که با ایجاد یک محیط حاصلخیز از فیزیولوژی و سلامت گیاه حمایت می‌کنند.درختان پسته از کود گاوی بهره مند می شوند زیرا ظرفیت آنها را برای دریافت مواد مغذی ضروری از محیط خود بهبود می بخشد که منجر به رشد سریعتر و فراوان تر می شود.

روش مناسب برای پوساندن و فراوری کود دامی

اگرچه ذخیره کود روی زمین نیز یک گزینه است، اما استفاده از گودال ارجح است. سوراخ را با فضولات حیوانی هضم نشده پر می کنیم و 25 درصد آن را با کاه و کلش می پوشانیم. وجود کاه و کلش فرآیند تخمیر کود را سرعت می بخشد. بعد از سه تا چهار ماه مخلوط را کاملا مخلوط کرده و روی آن را کاملا با نایلون می پوشانیم.

 به ازای هر تن کاه و کلش 100 تا 150 کیلوگرم اوره اضافه می کنیم. کود حیوانی کاملاً پوسیده می شود و قابل استفاده می شود. این روش فرآوری کود با توجه به تفاوت قیمت نسبتاً زیاد کود دامی فاسد و غیر پوسیده برای واحدهای تولیدی مقرون به صرفه به نظر می رسد.

جمع بندی

در نتیجه برای اینک درخت پسته خوب به عمل آید و دچار مشکل نشود ما باید بهترین کود برای پسته را تهیه کنیم و آن را به خاک درخت اضافه کنیم که تمام کمبودهای پسته برطرف شود.فسفر و نیتروژن برای درخت ما نیاز است پس ما به کودهایی دارای این موارد نیاز داریم ، کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا میتواند تمام موارد گفته شده را برای گیاه تامین کند و در بهبود رشد گیاه و جلوگیری از اسیب به آن بسیار موثراست.همچنین در اضافه کردن هر نوع کود باید دقت شود و با توجه به نوع خاک ما باید کود مناسب را انتخاب کنیم و در مقادیر درست از ان استفاده کنیم زیرا وجود بیش از حد هر گونه کود باعث خرابی محصول میشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *