راه های کاهش و درمان بوی بد دهان سگ و گربه

راه های کاهش و درمان بوی بد دهان سگ و گربه


یکی از شایع ترین مشکلات سگ ها و گربه ها بوی بد دهان است. اکثر صاحبان حیوانات خانگی از این موضوع ابراز تاسف می کنند و به دنبال دلایل و راه حل می گردند. دهان و دندان حیوانات به طور معمول منبع بوی بد دهان در حیوانات هستند. توجه داشته باشید که این وضعیت ممکن است به طور بالقوه نشان دهنده سایر بیماری های جدی در بدن حیوان خانگی باشد. ما در بخش های بعدی به راه های کاهش و درمان بوی بد دهان سگ و گربه میپردازیم پس با ما همراه باشید.

علت بوی بد دهان سگ و گربه

تمیز نگه داشتن دهان و دندان فقط برای مردم نیست. حیوانات نیز باید تمیز نگه داشته شوند. این امر به ویژه برای حیوانات خانگی مانند سگ و گربه بسیار مهم است. حیوانات به طور مکرر در طول روز غذا می خورند و یکی از دلایل اصلی بوی بد در این موجودات ممکن است ذرات غذا باشد که در شیارهای زبان و دندان آنها گیر می کند. در قسمت زیر برخی از دلایل بوی بد دهان سگ و گربه آورده شده است.

  • بیماری های کلیوی
  • بیماری های لثه
  • گیر کردن اجسام خارجی در دهان سگ
  • استفاده از غذاهای کنسرو شده
  • خوردن مدفوع

همانطو که گفته شد موارد فوق برخی از دلایل بودی بد دهان سگ و گربه بود که در ادامه هر کدام را به صورت مجزا بررسی خواهیم کرد.

بیماری های کلیوی

کلیه ها وظیفه پاکسازی خون را بر عهده دارند. اوره سمی است و اگر سگ یا گربه شما نارسایی کلیه یا بیماری زمینه ای داشته باشد در خون تجمع می یابد و همین امر باعث بوی بد دهان سگ و یا گربه ی شما میشود. زخم های دهان نیز یکی دیگر از علائم مسمومیت با اوره است، بنابراین بهتر است به محض مشاهده این علائم، حیوان خانگی خود را نزد پزشک ببرید.

بیماری های لثه

یکی دیگر از دلایل اصلی بوی بد دهان در حیوانات خانگی بیماری پریودنتال است که یک التهاب شدید و طولانی مدت لثه است. سگ و گربه‌های مبتلا به ژنژیویت در صورت عدم درمان، در زیر لثه ‌هایشان پلاک ایجاد می‌کنند. این رسوبات محیطی ایده آل برای باکتری هایی که باعث رشد بیماری پریودنتال می شوند فراهم می کند.

گیر کردن اجسام خارجی در دهان سگ و گربه

جویدن اسباب بازی ها، طناب ها و چوب ها خطر بلعیدن مواد خارجی را برای سگ ها افزایش می دهد. پارچه و سایر اجسام نرم بین دندان ها گیر می کنند. اسباب‌بازی‌ها و چوب‌ها نمونه‌هایی از اجسام سخت هستند که می‌توانند در سقف دهان قرار بگیرند. تراشه‌های چوب و سایر اشیاء ممکن است در داخل یا زیر زبان گیر کند و دید آنها را دشوار کند. بوی بد دهان، استفراغ و غذا نخوردن گاهی اوقات می تواند توسط مواد خارجی موجود در دهان ایجاد شود.

استفاده از غذاهای کنسرو شده

خوردن غذاهای کنسرو شده یکی از شایع ترین دلایل بوی بد حیوانات خانگی است. مهم است که از این موضوع آگاه باشید زیرا وعده های غذایی کنسرو شده معمولاً حاوی قندهایی هستند که در دهان حیوان خانگی به روشی مشابه با برخی از غذاهای انسانی واکنش نشان می دهند و در نتیجه به حیوانات خانگی نفس بد می دهند.

خوردن مدفوع

نفس سگ شما ممکن است بوی مدفوع بدهد زیرا برخی از سگ ها مستعد خوردن مدفوع حیوانات هستند همچنین گربه های مبتلا به کوپروفاژی فضولات حیوانات دیگر یا خودشان را می خورند که این امر باعث ایجاد بوی بد در دهان سگ و گربه میشود.

جلوگیری از بوی بد دهان سگ

مسواک زدن منظم ساده ترین روش برای تازه نگه داشتن نفس سگ شماست. تمیز کردن دندان های حیوان باعث کاهش پلاک و افزایش سلامت دندان های آن می شود. شبیه نحوه تمیز کردن دندان های افراد بیشتر سگ ها را می توان طوری آموزش داد که عاشق مسواک زدن باشند و حتی کمی مقاومت نکنند. سگ شما باید آموزش ببیند و در کلاس های آموزشی ویژه شرکت کند تا به او بیاموزند مسواک زدن خطرناک نیست و ترسی ندارد.

دادن اسباب بازی های جویدنی به سگ شما به طور طبیعی می تواند به او در حفظ سلامت دندان کمک کند. جویدن از تجمع رسوبات و باکتری ها روی دندان جلوگیری می کند که این کار باعث جلوگیری از بوی بد دهان سگ میشود. فقط مطمئن شوید که اسباب بازی های جویدنی که خریداری می کنید با سن و جثه سگ شما مطابقت دارند.

جلوگیری از بوی بد دهان گربه

در حالی که بوی بد در گربه ها رایج است، راه هایی برای جلوگیری از آن وجود دارد، از جمله دادن رژیم غذایی سالم به گربه. اگر برای تهیه غذا برای حیوان خانگی خود وقت ندارید، غذای آماده برای گربه مانند غذای خشک گربه را انتخاب کنید، زیرا حاوی مواد بی بو است. علاوه بر این، برخی از خوراکی‌های گربه دارای اسانس‌های معطری هستند که اگر به حیوان خانگی داده شود، می‌تواند بوی بد حیوان را کاهش دهد. یک استراتژی دیگر برای تازه نگه داشتن نفس این حیوان، حفظ سلامت دندان ها از طریق مسواک زدن منظم است.

آیا بوی بد دهان سگ و گربه میتواند خطری باشد؟

اگر پلاک دندان علت بوی بد دهان حیوان باشد، فقط آزاردهنده است و خطرناک نیست. با این حال، اگر بوی بد ناشی از مشکلات گوارشی، تنفسی یا کلیوی باشد، ممکن است تهدیدی برای زندگی حیوانات باشد. به همین دلیل، آزمایش‌های خون و عکس‌برداری با اشعه ایکس بر روی سگ‌ها و گربه‌هایی که بوی بد دهان خود را نشان می‌دهند انجام می‌شود تا دقیقاً منبع اصلی مشکل شناسایی شود که این کار باعث میشود ما بتوانیم بهترین راه های کاهش و درمان بوی بد دهان سگ و گربه را شناسایی کرده و آن را برطرف کنیم. در موارد خاص نیاز به اورولوژیست و سونوگرافی است.

راه های کاهش و درمان بوی بد دهان سگ و گربه

  • استفاده از مکمل تقویت کننده سیستم ایمنی و کاهش بوی بد دهان سگ و گربه (پرودی)
  • داشتن رژیم غذایی مناسب
  • چکاپ دندان ها
  • مصرف لیموترش
  • مسواک زدن روزانه و منظم
  • استفاده از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک
  • استفاده از جعفری

مکمل کاهش بوی بد دهان سگ و گربه (پرودی)

حیوانات خانگی هم درست مثل ما انسان ها نیاز به رژیم غذایی سالم، متعادل و مقوی دارند، پس بدیهی می باشد که غذای سالم و بالانس شده نقش مهم و اساسی در سلامت و طول عمر حیوانات خانگی دارد.ازآن جایی که مشکلات و بیماری ‌های گوارشی حیوانات خانگی جزء شایع‌ترین مشکلات سلامتی هستند. استفاده از مکمل های پری‌بیوتیک باعث بازگشت سلامت گوارشی و سلامت عمومی حیوان خانگی به وضع طبیعی می شود استفاده از این مکمل یکی از راه های کاهش و درمان بوی بد دهان سگ و گربه است.

مکمل تقویت کننده سیستم ایمنی حیوانات خانگی (Prody Pet) 

فواید مصرف مکمل تقویتی پرودی حیوانات خانگی:

  • کاهش و بهبود اسهال، یبوست و سوءهاضمه
  • کاهش بوی بد دهان
  • سلامت پوست و مو و کاهش خارش بدن
  • کاهش ریزش و درخشندگی مو
  • تقویت سیستم ایمنی در برابر عوامل بیماری زا
  •  پیشگیری و کاهش عوارض آلرژی
  • ایجاد میکروفلور مناسب گوارشی برای حیوانات خانگی نوزاد و کم و سن و سال
  • پس از درمان آنتی بیوتیکی برای بازسازی میکروفلور گوارشی
  • پیش از مسافرت و جابجایی
  • کاهش مشکلات گوارشی، سوء هاضمه، یبوست و اسهال برای حیوانات مسن
  • پس از زایمان و هنگام شیردهی

مکمل تقویت کننده سیستم ایمنی حیوانات خانگی

داشتن رژیم غذایی مناسب

تغذیه مناسب نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، بلکه بوی بد دهان سگ و گربه را نیز به طور موثر از بین می برد در نتیجه صاحبان حیوانات خانگی باید مراقب رژیم غذایی آنها باشند و از غذاهای مناسب برای سگ و گربه استفاده کنند.

چکاپ دندان ها

به منظور جلوگیری از تجمع بیش از حد باکتری و تشکیل پلاک و تارتار، بهتر است سگ خود را در صورت داشتن دندان های نامنظم و مستعد ابتلا به بیماری پریودنتال، هر شش ماه یک بار برای معاینه نزد دامپزشک ببرید و از مکمل های مورد نیاز استفاده کنید. در صورت لزوم، اقدامات درمانی مانند جرم گیری و کشیدن دندان نیز ممکن است ضروری باشد.

مصرف لیموترش

لیمو دارای خاصیت اسیدی است که به حذف میکروارگانیسم های خطرناک از دهان سگ و گربه کمک می کند. لیمو همچنین می تواند با کاهش جرم و پلاک به سفیدتر شدن دندان های حیوان خانگی شما کمک کند.

مسواک زدن روزانه و منظم

بهترین استراتژی برای جلوگیری از ایجاد پلاک دندان‌های سگ و گربه، مسواک زدن آن‌ها هر روز با خمیر دندان طراحی‌ شده برای آنها است. این کار باعث جلوگیری و از بین رفتن بوی بد دهان سگ و گربه ی شما میشود.

استفاده از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

پروبیوتیک ها به بهبود هضم در سیستم گوارش و حفظ تعادل مناسب باکتری های خوب در بدن کمک می کنند. علاوه بر این، پروبیوتیک‌ها باکتری‌های بد دهان سگ‌ ها را کاهش می‌دهند که به جلوگیری از بوی بد دهان کمک می‌کند.

استفاده از جعفری

کلروفیل جعفری میکروب هایی که بوی بد دهان را تولید می کنند را از بین می برد. سگ‌ها از جویدن علف لذت می‌برند، بنابراین می‌توانید مقداری برگ جعفری نیز به ظرف غذای حیوان خانگی خود اضافه کنید تا او بجود. روش دیگر این است که مقداری جعفری را با دو تا سه لیوان آب در قابلمه بریزید و اجاق گاز را روشن کنید و به دم نوش خود پانزده دقیقه اجازه ی جوشانده شدن بدهید. پس از آن، دم کرده را از منبع حرارت خارج کرده، بگذارید خنک شود و سپس برای مصرف به ظرف سگ منتقل کنید.

جمع بندی

بوی بد دهان سگ و گربه یک مسئله رایج است که علیرغم باور عمومی، یک عارضه خطرناک است که نیاز به بررسی و درمان فوری دارد. در بیشتر مواقع مشکلات دندانی و دهانی علت اصلی این موضوع است و در صورت عدم درمان، سلامت حیوان را به خطر می اندازد. در برخی شرایط ممکن است نشان دهنده یک بیماری داخلی مانند بیماری کلیوی باشد، که یک عامل جدی است و حتی می تواند منجر به مرگ حیوان شود. پس در چنین شرایطی بهترین راه، استفاده از مکمل ها برای درمان بوی بد دهان سگ و گربه است که یکی از این مکمل ها، مکمل تقویت کننده سیستم ایمنی حیوانات خانگی پرودی پت میباشد که میتواند بوی بد دهان حیوان خانگی را برطرف کند و یا حتی از این رویداد جلوگیری کند. استفاده از این مکمل یکی از راه های کاهش و درمان بوی بد دهان سگ و گربه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *