بهترین کود برای گل ها زینتی

بهترین کود برای گل ها زینتی


ما می توانیم به شما در یافتن بهترین کود برای گل های زینتی کمک کنیم. کود برای گیاهان زینتی ضروری است تا به بهترین شکل ممکن رشد کنند و بسته به نیاز و نوع گیاه باید بهترین نوع کود را انتخاب کرد. اکثر مردم از نوع و اهمیت کود در تقویت رشد گیاهان آپارتمانی غافل می شوند که منجر به کمبود شادابی در گیاهان می شود. اگر بیش از حد مجاز کود داده شود، گیاه آپارتمانی آسیب قابل توجهی خواهد دید و در نهایت می میرد. بنابراین، مهم است که در مورد انتخاب بهترین کود برای رشد گیاهان زینتی دقت کنید. برای اطمینان از اینکه گیاهان دارای ریشه های قوی، شاخ و برگ های سرسبز و گل های دوست داشتنی باشند، ما باید بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی را انتخاب کنیم که به طور کلی دارای محتوای معدنی متعادلی هستند.

چرا باید به گیاهان آپارتمانی کود بدهیم؟

مانند سایر موجودات زنده، گیاهان به تمام مواد مغذی لازم برای رشد و نمو نیاز دارند. به طور معمول، مواد مغذی مورد نیاز یک گیاه برای رشد کامل در خاک در گلدان وجود ندارد. در نتیجه گیاهان برای تامین نیازهای غذایی خود از فتوسنتز و کلروفیل استفاده می کنند. از آنجایی که گیاهان سرپوشیده ممکن است نور زیاد یا نوری دریافت نکنند، فتوسنتز کاهش می یابد و مواد کمتری برای رشد بافت های گیاهی مورد نیاز است، پس ما از بهترین کود برای گل های زینتی برای تهیه مواد مغذی برای رشد گیاه استفاده می کنیم پس رشد گیاهان آپارتمانی به مواد مغذی بستگی دارد.

از نظر علمی، کود و غذای گیاهی یکسان نیستند. اکثر گیاهان برای زنده ماندن دی اکسید کربن و آب مصرف می کنند. اما گیاهان به مواد مغذی دیگری مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیز نیاز دارند که در خاک وجود ندارند. اینها دقیقاً همان مواد مغذی هستند که کودها به گیاهان می دهند. برای اینکه گیاهان بزرگتر شوند، به غذا یا کود نیاز دارند. کود دهی مکرر تضمین می کند که گیاهان درشت مغذی های ضروری مانند  پتاسیم، فسفر و نیتروژن را که در خاک گلدان وجود ندارد، دریافت کند.

چند مورد از بهترین کود برای گل های زینتی

کود در اصل یک مولتی ویتامین برای گیاهان آپارتمانی و گیاهان زینتی است که انرژی دریافتی گیاه از خاک و خورشید را افزایش می دهد و مطمئن می شود که تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد ریشه های قوی، برگ های شاداب و شکوفه های خیره کننده را دارد هم اکنون چند مورد از بهترین کودها را به شما معرفی میکنیم.

  • کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا
  • کود جلبک دریایی
  • کود کامل یا کود سه بیست
  • کود ضد تنش و محرک رشد
  • کود برگ دهی
  • کود نیترات کلسیم

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

کود مایع اسید آمینه رامونا حاوی عناصر ماکرو و میکرو و محرک های زیستی شرکت کاوشگر سپهر جوان از میکروارگانیسم های تک سلولی استخراج می شود. این کود ارگانیک تمامی کمبودهای میکرو و دو کمبود ماکرو شامل نیتروژن و فسفر را برطرف میکند. همچنین حاوی 19 پروفایل اسیدآمینه چپگرد می باشد.

موارد مصرف آن به طور ویژه به عنوان محرک رشد و ضد استرس های محیطی به ویژه سرما و گرما است. چرا که بخاطر افزایش کارایی فتوسنتز گیاه موجب رشد رویشی آن شده و به عمیق تر شدن ریشه ها و بهبود توسعه آن ها کمک می کند.همچنین تحمل گیاه را در برابر استرس به طرز قابل توجهی افزایش داده و مقاومت در برابر آفات را بهبود می بخشد.

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

موارد مصرف کود رامونا:

  • فزایش گلدهی
  • افزایش تولید میوه
  • افزایش رشد شاخ و برگ
  • تنظیم میزان هورمون های رشد
  • افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های دمایی
  • افزایش گرده افشانی و افزایش جوانه زنی بذرها
  • کمک به تعادل میکروفلورای خاک
  • قابل مصرف از زمان قبل گلدهی تا زمان برداشت

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاه را برای رشد سریعترتامین میکند. کیفیت ویژه این کود این است که با طیف وسیعی از گیاهان آپارتمانی کار می کند و ما میتوانیم از این کود برای اکثر گیاهان فانتزی و آپارتمانی استفاده کنیم.

کود کامل یا سه بیست

این کود به دلیل دارا بودن ریز مغذی بالا به عنوان یک کود کامل محسوب می شود که برای گیاهان داخلی و زینتی به یک اندازه مفید است و آن را برای انواع گیاهان مناسب می کند. هر گیاه برای رسیدن به رشد کامل به سه جزء اساسی نیاز دارد. این سه عنصر عبارتند از پتاسیم، فسفر و نیتروژن. این کود که به دلیل ترکیب متعادل این اجزا به عنوان یک کود کامل شناخته شده است برای انواع گیاهان آپارتمانی پیشنهاد می شود.

کود ضد تنش و محرک رشد

رشد کلی گیاه شما نیز به این کود نسبت داده می شود. ترکیبات کود با خاصیت ضد استرس و محرک رشد باعث رشد گیاهان می شود. در ضمن اگر گیاهتان به حرکت حساس است، مانند گیاهان کروتون، حتماً باید این کود را به گیاه بدهید تا از استرس روی گیاه جلوگیری شود.

کود برگ دهی

کود برگ و بوته یکی دیگر از کودهای عالی برای گیاهان آپارتمانی است. این کود به دلیل دارا بودن درصد بالایی از دانه های ریز، برای انواع گل ها و گیاهان خوب عمل می کند و برای گیاهان آپارتمانی و گیاهان زینتی نیز بسیار مفید است. اگر نوک برگ های گیاهتان زرد و خشک شد یا اگر گیاهتان به طور ناگهانی پژمرده شد و برگ هایش افتاد، باید از این کود استفاده کنید.

کود نیترات کلسیم

در واقع  کود نیترات کلسیم یکی از بهترین کود برای گل های زینتی است. در حدود دو تا سه ماهگی باید به خاک گلدان کلسیم اضافه کرد و کود نیترات کلسیم این کار را انجام می دهد. استفاده از کود نیترات کلسیم نه تنها باعث افزایش مقاومت برگ و ساقه گیاه می شود بلکه ماندگاری گیاه را نیز افزایش می دهد. جدا از فواید ذکر شده، این کود برای انواع گیاهان مناسب است.

کودهای آلی برای گل های زینتی

کود آلی، کاملاً طبیعی ساخته می شود و حاوی هیچ گونه افزودنی مصنوعی نیست. در واقع، این دسته از کودها حاوی کربن و بقایای موجودات زنده هستند. کودهای آلی را می توان از بقایای گیاهان، مدفوع حیوانات یا ترکیبی از این دو تهیه کرد.

فواید مصرف کود آلی:

چمنزارهای سر سبز، گلهای بیشتر و رشد سبزیجات همگی با استفاده از کودهای آلی به دست می آیند. همچنین استفاده از آن برای تقویت بذرهای تازه کاشته شده و گیاهان آپارتمانی کاملاً قابل قبول است.

موارد استفاده از کود زیستی

استفاده از میکروارگانیسم های مفید برای کشت و رشد گیاهان و همچنین حفظ حاصلخیزی خاک بدون ایجاد آلودگی یا آسیب به محیط زیست یا اکوسیستم مزرعه، در این دسته از کودها قرار می گیرند. از آنجایی که کود زیستی می تواند باعث آلودگی و بیماری شود، از این کود برای گیاهان آپارتمانی استفاده نمی شود.

کاربرد کودای شیمیایی

کود شیمیایی به دلیل در دسترس بودن، سهولت استفاده، حجم کم اما کارایی بالاتر و مقرون به صرفه بودن در مقایسه با سایر کودها، یکی از محبوب ترین و به تعبیری عمده ترین نوع مورد استفاده کشاورزان از زمان جنگ جهانی دوم بوده است. مواد معدنی در این نوع کود به راحتی جذب و تجزیه می شود که تولید انها به صورت شیمیایی است و به اشکال مختلف از جمله مایع، گرانول و پودر به فروش می رسند.

کود سفید برای گل های اپارتمانی

در واقع کود نیتروژن همان کود شیمیایی سفید داده است. این کود به گیاهان مختلف عنصر نیتروژن می دهد. عنصری که برای رشد گیاه ضروری است. منبع اصلی مواد مغذی برای گیاهان، عنصر N موجود در کود NPK است. گیاهانی که کمبود نیتروژن دارند زرد می شوند که این اتفاق باعث کاهش فتوسنتز در گیاه می شود این کود یکی از بهترین کود برای گل های زینتی است.

انواع کود سفید برای گل های زینتی:

  1. نیترات آمونیم
  2. اوره
  3. فرم اوره
  4. سیانامید کلسم

بهترین کود ارگانیک برای گیاهان آپارتمانی

برای رشد و شادابی، همه گیاهان از جمله گیاهان آپارتمانی باید مواد مغذی مورد نیاز آن ها تامین شود. افزایش رشد و تندرستی گیاهان را می توان به طور طبیعی و پایدار با استفاده از بهترین کود برای گل های زینتی به دست آورد. در اینجا بهترین کودهای آلی برای گیاهان آپارتمانی به همراه اطلاعاتی در مورد زمان و مقداراستفاده از آنها مورد بحث قرار گرفته است.

کود کمپوسیت:

هنگامی که صحبت از رشد گیاهان داخلی می شود، کود کمپوست بهترین گزینه است زیرا از تجزیه و تحلیل ارگانیک محصولات گیاهی و حیوانی ساخته شده است. مواد آلی غنی از جمله کربن، نیتروژن، پتاسیم، فسفر و سایر عناصر کمیاب در این کود وجود دارد. ترجیحاً از کمپوستی که در منزل تهیه یا تهیه شده است استفاده شود.

مزایا استفاده از کمپوسیت: از مزایای آن می توان به افزایش ساختار و حاصلخیزی خاک، بهبود تهویه و زهکشی خاک، حفظ رطوبت بهتر خاک، تقویت فعالیت میکروارگانیسم های مفید در خاک و ارتقای رشد و بهره وری گیاه اشاره کرد.

کود حیوانی:

مواد آلی از فضولات حیوانی مانند گاو، اسب، مرغ، گوسفند و غیره در کود حیوانی گنجانده می شود. تصور می شود که این کودها بهترین کود آلی برای گیاهان آپارتمانی باشند زیرا شامل نیتروژن، فسفر، پتاسیم و سایر عناصر معدنی ضروری برای رشد گیاهان هستند.

کود گاوی:

یکی از انواع کود حیوانی که از سرگین گاو تهیه می شود، کود گاوی است. در مقایسه با برخی کودهای حیوانی دیگر مانند کود اسب، این کود کندتر تجزیه می شود و رطوبت بیشتری دارد. کود گاوی کمترین علف های هرز را دارد زیرا گاوها علف و گیاهان بیشتری می خورند. برعکس، بسیاری از مواد مغذی مانند پتاسیم، فسفر و نیتروژن موجود در فضولات گاو برای رشد و تغذیه گیاه بسیار مفید هستند.

کود گوسفندی:

نوع دیگری از کود حیوانی ارگانیک که از فضولات گوسفند تهیه می شود، کود گوسفندی است. این کود به دلیل محتوای بالای پتاسیم، برای گیاهانی که به پتاسیم زیادی نیاز دارند بسیار مفید است. کود گوسفندی سریعتر تجزیه می شود و خشک تر از کود گاوی است.

بهترین کود در زمستان برای گیاهان آپارتمانی

بهتر است قبل از انتخاب بهترین کود برای گل های زینتی ابتدا نمونه ای از خاک را آزمایش کنید تا مشخص شود خاک به چه عناصری نیاز دارد. برای این منظور می توانید نمونه ای از خاک خود را به آزمایشگاه بفرستید. کودهایی که اغلب مورد استفاده قرار می گیرند به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. کودهای شیمیایی:

به خودی خود این کودها در طبیعت یافت نمی شوند. کودهای شیمیایی مزایای بی شماری از جمله مواد دقیق و هدفمند، در دسترس بودن و عملکرد بالا و سریع دارند. در اینجا چند نمونه از کودهای شیمیایی که در پاییز و زمستان به خوبی کار می کنند آورده شده است:

کودهای NPK: گروه کود NPK گزینه خوبی برای کوددهی است زیرا حاوی هر سه عنصری است که گیاهان برای سالم ماندن و شادابی به آن نیاز دارند: نیتروژن، فسفر و پتاسیم. علاوه بر این، اسفتاده از این کود در این فصول مناسب است، زیرا پتاسیم به تقویت مقاومت گیاهان و ریشه ها در برابر سرما، آفات و بیماری های مختلف کمک می کند. همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید، اگرچه کودهای نیتروژن در طول زمستان مفید هستند، اما استفاده بیش از حد از آنها می تواند منجر به رشد بیش از حد شاخه و برگ شود. بنابراین، گیاه به جای استفاده برای تولید، از انرژی دریافتی خود برای رشد بیشتر برگ ها و شاخه ها استفاده می کند.

کود حاوی کلات مس: این کود مشابه کلات آهن، احتمال ابتلا به بیماری ها و آفات را کاهش می دهد و همچنین مقاومت گیاهان و درختان را در برابر سرما افزایش می دهد. گیاهانی که کمبود مس دارند ممکن است کاهش یا توقف رشد داشته باشند. کلات مس همچنین دارای مزیت کاهش اثرات مضر یون های فلزی و افزایش فرآیند انحلال یون در آب است.

2. کود ارگانیک:

گروه دوم کودهای مورد استفاده کودهای آلی هستند. کودهای آلی به طور معمول در طبیعت بدون مداخلات آزمایشگاهی وجود دارند. برخلاف کودهای شیمیایی، استفاده مداوم از کودهای آلی به طبیعت آسیبی نمی رساند. همچنین کودهای آلی حاوی نیتروژن یکی از کودهای مورد علاقه درختان میوه هستند. در ادامه چند نمونه از کودهای آلی مناسب پاییز و زمستان معرفی شده است:

اسید هیومیک: نامی است که به باقی مانده و مولکول های تجزیه شده مواد آلی داده می شود. این کود آلی باید در خاک وجود داشته باشد تا محیطی با رشد سالم برای ما فراهم کند. این عنصر دارای مزایای زیر است: افزایش جوانه زنی، افزایش فعالیت میکروبی خاک، حذف مواد مضر، افزایش احتباس آب در خاک و بهبود جذب مواد غذایی.

کنجاله سویا: بسته بندی شده با فسفر و نیتروژن، کنجاله سویا نوع دیگری از کودهای آلی است. این کود به روند رشد برگ ها کمک می کند. این کود به مرور زمان بر خاک تأثیر می گذارد و PH خنثی دارد.

زمان  مناسب برای کود دهی به گیاهان زینتی

توصیه می شود پس از خرید گیاه جدید یا انتقال گیاه قدیمی به گلدان بزرگتر به مدت یک ماه از کود دهی خودداری کنید تا گیاه بتواند با محیط جدید خود سازگار شود. کود دهی را می توان در طول سال انجام داد زیرا اکثر گیاهان زینتی آپارتمانی همیشه سبز هستند و به طور مداوم رشد می کنند. با این حال، گیاهان معمولاً در بهار و تابستان بیشتر رشد می کنند و بنابراین به غذای بیشتری نیاز دارند، در پاییز و زمستان چون گیاهان رشد کمتری دارند پس کمت به بهترین کود برای گل های زینتی نیاز دارند.  برای گیاهان سرپوشیده به طور کلی کوددهی هر دو ماه یکبار در پاییز و زمستان توصیه می شود ولی در بهار و تابستان هر ماه یکبار اما با این حال این روش ها متغیر است و به نوع خاک ما بستگی دارد.

عناصر مورد نیاز برای گیاهان آپارتمانی

همانطور که قبلاً اشاره شد، نیتروژن، فسفر و پتاسیم  که هر سه از عناصر درشت مغذی هستند و برای سلامت گیاهان آپارتمانی بسیار مهم هستند عناصر اولیه مورد نیاز این گیاهان اند. برای اطلاع مصرف کنندگان از انواع کودهای شیمیایی مورد استفاده، عناصر مذکور مطابق با استانداردهای مناسب تهیه می شوند. گیاهان آپارتمانی شما برای حیات و شادابی به هر سه عنصر درشت مغذی فوق الذکر وابسته هستند، اما هر کدام نقش های مجزایی دارند.برخی از عناصر مهم برای رشد و نمو گیاهان:

  • نیتروژن
  • فسفر
  • پتاسیم
  • کلسیم
  • منیزیم
  • سولفور گوگرد

کود آهن چیست؟

یکی از مهم ترین ریزمغذی هایی که گیاهان به آن نیاز دارند، کود آهن است. کودهای آهن برای تشویق رشد برگهای سبز و کلروفیل به خاک استفاده می شود زیرا آهن عنصر ضروری در فرآیند تولید کلروفیل است. به طور کلی، خاک‌های قلیایی و آهکی، آنهایی هستند که کمبود آهن دارند. البته خاک قلیایی حاوی مقدار زیادی آهن است، اما شرایط باعث می شود آهن جامد شود و آن را برای استفاده در ریشه در دسترس گیاه قرار ندهد. در نتیجه، بزرگترین کود شیمیایی برای گیاهان داخلی، کود آهن است.

علائم کمبود کود آهن

کمبود آهن ممکن است دلیل زرد شدن برگ های گیاهان آپارتمانی تازه رشد کرده شما باشد (در حالی که برگ های مسن تر سالم می مانند). در شرایط بدتر، ممکن است لبه های برگ های گیاه شما قهوه ای شود و کل گیاه زرد یا سفید شود. بنابراین، یکی از دلایل قهوه ای شدن برگ های گیاهان شما می تواند کمبود آهن در رژیم غذایی آنها باشد.

جمع بندی

کوددهی علاوه بر ایجاد شرایط محیطی ایده آل برای رشد و نمو سالم گیاهان آپارتمانی زینتی ضروری است. اجتناب از استفاده بیش از حد از کودها بیش از دوز پیشنهادی بسیار مهم است زیرا آنها می توانند سمی باشند و باعث مرگ گیاه شوند. پس ما باید در انتخاب بهترین کود برای گل های زینتی دقت نماییم. یکی از این کود ها، کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا است که به گیاه ما کمک میکند رشدی خوب و مناسب داشته باشد همچنین تمام مواد مغذی برای گل زینتی ما را تامین میکند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *