بهترین کود برای پرتقال

بهترین کود برای پرتقال


یکی از بزرگترین دغدغه باغدارانی که درختان پرتقال پرورش می دهند، انتخاب بهترین کود برای پرتقال است. علاوه بر نگهداری منظم مانند هرس و آبیاری، همه درختان میوه به انرژی زیادی نیاز دارند. شما باید عناصر ضروری و ریز مغذی هایی را که درختان برای تولید انرژی به آن نیاز دارند، تامین کنید.برای همین ما در این مقاله سعی داریم که بهترین کود برای درخت پرتقال را به شما عزیزان معرفی کنیم همچنین به بررسی نوع کاشت و عناصر مورد نیاز برای این نوع از درخت میپردازیم.

بررسی درخت پرتقال و ویژگی هایش

پرتقال متعلق به خانواده مرکبات است که این درخت بومی آسیای شرقی، هند، فیلیپین، چین، آمریکای شمالی و جزایر هاوایی است. این گیاه به سرعت رشد می کند و دارای تاجی متراکم و پر است. روی ساقه هایش خارهای ریزی دارد. این درختچه دارای پتانسیل رشد 5 تا 6 متر هست و میوه های نارنجی ریز دارد که اندازه آنها بین 4 تا 5 سانتی متر است. برای کاشت در گلدان و همچنین در مناطق سبز استفاده می شود. این درخت بسته به نوع آب و هوا در بهار، تابستان گلهای سفید و معطر تولید می کند.

پرورش و کاشت درخت پرتقال در گلدان

هنگام رشد درختان پرتقال در داخل خانه و در گلدان، الزامات نگهداری خاصی وجود دارد. از آنجایی که نور برای درخت بسیار مهم است توصیه می شود که اگر گلدان را در داخل خانه نگه می دارید آن را در مقابل پنجره ای که به سمت جنوب است قرار دهید. یکی دیگر از مواردی که هنگام نگهداری درخت پرتقال در گلدان باید در نظر بگیرید زهکشی مناسب خاک است که باعث می شود آب اضافی در طول آبیاری بدون آسیب به ریشه ها از گلدان خارج شود.

همچنین پس از اتمام آبیاری، بهتر است آبی که در ته گلدان جمع شده تخلیه شود، زیرا از تماس ریشه ها با خاک مرطوب برای مدت طولانی جلوگیری می کند. کودی که برای درخت مرکبات انتخاب می شود باید حاوی مقدار زیادی نیتروژن، فسفر و ریز مغزهاباشد. رشد درخت پرتقال در گلدان  نیاز به مراقبت متفاوتی نسبت به رشد درخت در فضای بازدارد همچنین نیاز به بهترین کود برای پرتقال دارد که ان امر منجر به رشد درست درخت میشود.

عناصر مورد نیاز برای درخت پرتقال

بسیاری از خاک ها فاقد مواد مغذی مورد نیاز گیاهان هستند و یا خاک عناصر ضروری را به دلیل استفاده طولانی مدت از دست داده است. باغداران برای رفع نیاز درختان باغ خود باید هر ساله مواد مغذی را به خاک اضافه کنند.درخت پرتقال مانند سایر گیاهان برای رشد و باردهی به مواد مغذی نیاز دارد. که چند مورد از آنها را برای شما مثال میزنیم:

  • نیتروژن
  • فسفر
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • کلسیم
  • گوگرد

تمام موارد گفته شده از جمله عناصری هستند که در رشد و کفیت محصول موثر هستند و کمبود هر یک از این موارد میتواند در پروسه رشد درخت پرتقال مشکل ایجاد کند.اهن ، بور، مس، منگنز و روی هم عناصری هستند که نسبت به عوامل گفته شده کم مصرف تر هستند.

کود دهی درخت پرتقال

درخت پرتقال برای اینکه محصولی خوشمزه و باکیفیت تولید کند نیاز به کوددهی دارد. تصور می شود که بهترین کود برای پرتقال یکی از حیاتی ترین موارد در کاشت و رشد سالم این درخت میباشد. ارزش کوددهی زمانی ارزیابی می شود که آب و هوا برای رشد درختان پرتقال نامناسب باشد و شرایط را برای رشد مطلوب فراهم نکند. کوددهی مناسب درخت باعث ایجاد محصول سالم و میوه های عالی میشود. مهم است که به خاطر داشته باشید که کود مناسب برای درختان پرتقال باید تمام عناصرمورد نیاز گیاه را داشته باشد.

بهترین کود برای پرتقال کدام است

  1. کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا
  2. کود نیتروژن
  3. کود فسفر
  4. پتاسیم

کودآلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

برای استخراج کود آمینو اسید رامونا که حاوی محرک های بیولوژیکی و عناصر ماکرو و میکرو از شرکت اکتشاف سپهر جوان است از میکروارگانیسم های تک سلولی استفاده می شود. تمام کمبودها و همچنین دو کمبود کلان فسفر و نیتروژن توسط این کود آلی برطرف می شود. علاوه بر این، دارای 19 پروفایل از اسیدهای آمینه چپگرد است.

به ویژه به عنوان یک محرک رشد و به عنوان یک ضد استرس در برابر دمای شدید مفید است. این کود باعث رشد رویشی گیاه می شود، ریشه های آن را عمیق می کند و رشد آنها را افزایش می دهد و باعث بهبود فتوسنتز در گیاه میشود. علاوه بر این، مقاومت گیاه را در برابر آفات بسیار تقویت می کند و تحمل آن را به تنش افزایش می دهد.

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

 مزایای استفاده از محرک رشد و کود رامونا:

  • افزایش گلدهی
  • افزایش عملکرد میوه ها
  • رشد سریع شاخ و برگ
  • تنظیم هورمون رشد
  • افزایش توانایی گیاهان در تحمل تنش دمایی
  • تقویت جوانه زنی بذر و گرده افشانی
  • حمایت از تعادل میکروبیوتای خاک
  • از شروع گلدهی تا برداشت قابل استفاده است

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

کود نیتروژن

نیتروژن نسبت به سایر عناصر بیشترین تاثیر بر روی محصول و رشد درست درخت را دارد. بهترین کود برای پرتقال کودی است که دارای محتوای نیتروژن بالا باشد زیرا نیتروژن برعملکردهای مهم درخت از جمله رشد برگ، رشد مطلوب، تولید میوه با کیفیت بالا و افزایش درخت پرتقال تأثیر می گذارد.

علائم کمبود نیتروژن در درخت پرتقال

کمبود نیتروژن را می توان با رنگ پریدگی ، کوچک شدن برگ ها، نازک شدن شاخه ها، رشد کندتر درختان و تولید محصول در مقیاس کوچک و با کیفیت پایین نشان داد. به دنبال مشاهده این علائم، حتماً کود نیتروژن دار را در برنامه کوددهی درخت پرتقال قرار دهید. با این حال در استفاده از مقادیر بیش از حد این کود احتیاط کنید زیرا می تواند تأثیر نامطلوبی بر محصول نهایی داشته باشد.

علائم مسمومیت درخت با نیتروژن

از علائم مسمومیت با نیتروژن می توان به ایجاد میوه های بزرگ  اشاره کرد که عمر مفید میوه را کوتاه می کند و بازارپسندی آن را کاهش می دهد. درختان مرکبات نیز دیرتر بالغ می شوند همچنین پوست درخت در این سناریو نازک و شکننده می شود و آن را در برابر بیماری ها و آفات آسیب پذیرتر می کند.

کود فسفر

فسفر در بسیاری از فرآیندهای حیاتی گیاه از جمله فتوسنتز، تشکیل گل و رشد ایده آل میوه نقش دارد. زمانی که این عنصر در خاک کمبود شدید داشته باشد، برگ های درخت مرکبات بنفش می شود و به سرعت از درخت می ریزد. با این حال، این عنصر به ندرت اثر نامطلوبی بر رشد درخت دارد.استفاده بیش ازحد از کود فسفر از نظر کیفیت محصول علائمی را نشان نمی دهد، اما باعث کاهش توانایی درخت در جذب روی می شود کود پتاسیم یکی از بهترین کود برای پرتقال است.

کشاورزان می توانند با حفظ تعادل بین سطوح فسفر و نیتروژن تولید میوه را به بهینه ترین حالت ممکن برسانند.

کود پتاسیم

یکی دیگر از اجزای ضروری مرکبات، پتاسیم است که بر بسیاری از جنبه های زندگی گیاهی، از جمله تولید پروتئین، کلروفیل و تعادل آب در سلول های گیاهی تأثیر می گذارد.برگ های کوچکتر و کاهش رشد درخت دو نشانه احتمالی از کمبود پتاسیم است.

لازم به ذکر است که کود پتاسیمی باید متناسب با نیاز درخت مصرف شود تا از مسائلی مانند تاخیر در بلوغ درختان جلوگیری شود. یکی دیگر از نشانه های وجود پتاسیم بیش از حد در درخت، تولید میوه های بزرگ، آبدار و اسیدی با پوست ضخیم است.

کود مرغی و خواص آن

به طور کلی، مزیت اصلی کود مرغی نسبت به سایر کودهای حیوانی میزان پتاسیم و فسفر بالای آن است. افزایش سیستم ریشه درختان، بهبود تهویه خاک، کاهش فرسایش و به حداقل رساندن شسته شدن کود از جمله جذاب ترین ویژگی های کود مرغ برای درختان است. با استفاده از کود مرغی آب بیشتری در خاک حفظ می شود. علاوه بر این، مواد آلی موجود در آن به میکروب های خاک چیزی برای خوردن می دهد که تنوع بیولوژیکی خاک را گسترش می دهد و تجزیه مواد مغذی آلی را سریع می کند.

کود اهن برای درخت پرتقال

یکی از عناصر کلیدی در افزایش عملکرد باغات مرکبات استفاده از کود آهن است. جدول مندلیف آهن را معرفی می کند، عنصری با عدد اتمی 26 و نماد شیمیایی Fe. کشاورزان و باغداران از این عنصر به عنوان مهمترین ریز مغذی (ریز مغذی یا عنصر کم مصرف) مورد نیاز گیاهان از طریق کودهای حاوی «آهن» مانند کود سولفات آهن یا کود کلات آهن استفاده می کنند که باعث سبز شدن گیاهان می شود.

بر اساس گزارش هایی که منتشر شده است، باغ های مرکبات کشور اغلب فاقد آهن هستند. در اکثر مناطقی که میزان بارندگی سالانه آنها کمتر از 500 میلی متر است، زمین های کشاورزی گاهی اوقات کمبود شدید عناصری مانند روی، مس، منگنز و آهن را تجربه می کنند.

بهترین زمان کود دهی درخت پرتقال

در اواخر پاییز و اوایل زمستان به درختان کود داده می شود. هنگام استفاده از کودهای مخصوص مرکبات، حتماً دستورالعمل های روی بسته کود را رعایت کنید.در ادامه در مورد کود دهی در زمستان و پاییز صحبت میکنیم.

کود دهی در پرتقال در زمستان

برای درختان مرکبات، یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید انجام دهید، کود دادن به میوه ها در طول زمستان است. کود دهی برای گرده افشانی و بقای جوانه ها،در زمستان بسیار مهم است و اگر به درستی انجام شود، می تواند اثرات مفیدی داشته باشد. درست است که زمستان زمانی است که گیاهان و میوه ها استراحت می کنند، اما در این مدت باید مراقب تغذیه گیاه نیز باشیم تا تعادلی بین نیازهای غذایی خاک و نیاز گیاهان در فصل باردهی وجود داشته باشد. از آنجایی که گیاه در فصل زمستان فعالیت کمتری دارد، کوددهی آن را قادر می سازد تا مواد لازم را با سرعت بیشتری تامین کند.

در زمستان مراقب باشید که کودی که انتخاب می‌کنید دارای محتوای آهن بالایی باشد تا ظرفیت کلروفیل و فتوسنتز گیاه را افزایش دهد. در فصل زمستان، کشاورزان معمولاً از کود حیوانی برای کود دهی استفاده می کنند.برخی از کودهای حیوانی را کودهای گرم می نامند. کود گوسفندی و گاوی دو نمونه ای از این نوع کودها هستند. انتخاب این نوع کود از تاج و ریشه درخت در زمستان محافظت می کند.

کود دهی مرکبات در پاییز

در اواخر پاییز و اوایل زمستان، اکثر صاحبان درختان میوه مصرف کود و تغذیه را متوقف می کنند. میوه های مرکبات در فصل پاییز نسبت به فصول دیگر متفاوت است. درختان نباید اجازه داشته باشند در پاییز جوانه های جدیدی روی شاخه ها و برگ های خود ایجاد کنند، زیرا آنها برای هوای سرد قریب الوقوع آماده می شوند. شاخه های جوان در معرض آسیب زمستانی هستند زیرا می توانند در هوای سرد بسیار حساس باشند. در مقابل، بهترین کود برای پرتقال باید در پاییز اعمال شود تا اطمینان حاصل شود که گیاه قبل از شروع سرمای زمستان دارای ذخایر کافی از مواد مغذی است.

باروری گیاه در طول تابستان تحت تأثیر کوددهی پاییزی مرکبات قرار می گیرد. درک این نکته مهم است که کوددهی مناسب پاییز هم بر کمیت و هم اندازه میوه تولید شده توسط درختان میوه و گل ها تأثیر می گذارد. برای کود دهی در پاییز می توان از هر نوع کود شیمیایی یا حیوانی استفاده کرد.

علت رشد نکردن درخت پرتقال

درختان مرکبات به غذای زیادی نیاز دارند و درختانی بسیار امیدوارکننده هستند. در مقایسه با سایر درختان میوه، این درختان بیشتر مستعد حملات آفات هستند.اول از همه، از آنجایی که مرکبات – مانند پرتقال، نارنگی و غیره – در محیط های مرطوب بهترین رشد را دارند، باید از کاشت درختان مرکبات در مناطق خشک توصیه کنیم. مشابه شمال و جنوب کشور.

بهتر است به آن فکر نکنید زیرا داشتن یک درخت مرکبات تازه و سالم با میوه های ارگانیک بسیار دشوار است. همانطور که قبلاً گفته شد همه انواع درختان مرکبات حساس هستند. بنابراین، برای اینکه بتوانیم از آنها میوه های خوش طعمی برداشت کنیم، باید به آنها توجه کنیم. این بدان معناست که کوددهی و سمپاشی باید انجام شود.

جمع بندی

در کل باید گفت درخت پرتقال برای رشد درست و دادن محصولی مرغوب نیاز به بهترین کود برای پرتقال دارد که این کود باید دارای برخی از عناصر مورد نیاز درخت مانند نیتروژن، پتاسیم، فسفر و … باشد.کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا به درخت شما کمک میکند که عناصر مورد نیاز درخت تامین شود و این امر باعث بالا رفتن کیفیت میوه ها میشود و محصولی عالی به عمل می آید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *