بهترین کود برای ذرت

بهترین کود برای ذرت


پس از گندم و برنج، ذرت یکی از محبوب ترین و پرمصرف ترین غلات در سراسر جهان است که ایالات متحده یکی از بزرگترین تولید کننده های آن  محسوب میشود. این محصول ممکن است در هر نوع آب و هوایی کشت شود، اما بیشتر در آب و هوای گرم و معتدل رشد می کند. اگر به دنبال این هستید که بدانید نیاز های تغذیه ای ذرت، بهترین کود برای ذرت، تاثیر جلبک روی این محصول، دلیل رشد نکردن ذرت، فواید کود مرغی و زمان مناسب برای کود دهی چه زمانی است، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نیازهای تغذیه ای برای ذرت

ذرت برای رشد و نمو سالم به طیف وسیعی از مواد مغذی نیاز دارد که به طور کلی به دو گروه درشت مغذی ها و ریز مغذی ها تقسیم می شوند. نیتروژن، فسفر و پتاسیم (NPK) درشت مغذی هایی هستند که به مقدار بیشتری مورد نیاز هستند و برای رشد و نمو گیاهان حیاتی هستند. ریزمغذی ها برای سلامت عمومی و بهترین عملکرد ذرت ضروری هستند، حتی اگر در سطوح کوچکتر مورد نیاز باشند.

یکی از مهمترین عناصر درشت مغذی، نیتروژن است که برای رشد سریع و رنگ سبز برگها ضروریست. همچنین نقش عمده ای در تولید پروتئین و کلروفیل دارد. پتاسیم تعادل آب و فعالیت های متابولیکی گیاهان را کنترل می کند، در حالی که فسفر به رشد ریشه ها و دانه ها کمک می کند. ریزمغذی‌هایی مانند بور، مولیبدن، روی، آهن، مس، منگنز و روی نیز برای تنفس و فتوسنتز و سایر فعالیت‌های بیولوژیکی ضروری هستند. هر یک از این کمبودها می تواند باعث کلروز، رشد کند و کاهش عملکرد کشاورزی و سایر کمبودها شود.

در نتیجه، کود بهینه برای ذرت باید پس از بررسی کامل خاک و نیازهای غذایی منحصر به فرد گیاه در مراحل مختلف رشد انتخاب شود. استفاده از کودهای ذرت متعادل و هدفمند که ترکیبی از مواد مغذی درشت و ریز مغذی را ارائه می دهد به افزایش تناژ ذرت و افزایش عملکرد کمک می کند.

برخی از بهترین کود برای ذرت

  • کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا
  • کود حاوی نیتروژن
  • کود شوک ده ایکس
  • کود فسفر
  • کود پتاسیم
  • اسید هیومیک
  • کود اوره

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

کود مایع اسید آمینه رامونا حاوی عناصر ماکرو و میکرو و محرک های زیستی شرکت کاوشگر سپهر جوان از میکروارگانیسم های تک سلولی استخراج می شود که یکی از بهترین کود برای ذرت است. این کود ارگانیک تمامی کمبودهای میکرو و دو کمبود ماکرو شامل نیتروژن و فسفر را برطرف می کند. همچنین حاوی 19 پروفایل اسیدآمینه چپگرد می باشد.

موارد مصرف آن به طور ویژه به عنوان محرک رشد و ضد استرس های محیطی به ویژه سرما و گرما است. چرا که بخاطر افزایش کارایی فتوسنتز گیاه موجب رشد رویشی آن شده و به عمیق تر شدن ریشه ها و بهبود توسعه آن ها کمک می کند.همچنین تحمل گیاه را در برابر استرس به طرز قابل توجهی افزایش داده و مقاومت در برابر آفات را بهبود می بخشد.

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا 

فواید مصرف کود آلی کشاورزی رامونا:

  • افزایش گلدهی
  • افزایش تولید میوه
  • افزایش رشد شاخ و برگ
  • تنظیم میزان هورمون های رشد
  • افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های دمایی
  • افزایش گرده افشانی و افزایش جوانه زنی بذرها
  • کمک به تعادل میکروفلورای خاک
  • قابل مصرف از زمان قبل گلدهی تا زمان برداشت

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

کود حاوی نیتروژن

ذرت بدون نیتروژن نمی تواند رشد کند و آن را به یکی از ضروری ترین مواد مغذی برای رشد تبدیل می کند. نیتروژن عنصر اصلی فتوسنتز در گیاهان ذرت است همچنین با افزایش مقدار پروتئین موجود در گیاه باعث رشد و جوانه زنی ذرت می شود. کودهای نیتروژنی یکی از حیاتی ترین کودهای ذرت هستند که نباید در برنامه کوددهی محصول نادیده گرفته شوند زیرا ذرت به شدت به نیتروژن وابسته است و کمبود آن ممکن است منجر به ایجاد برخی بیماری ها در دانه شود.

کود شوک ده ایکس

یکی از کودهای مایع ذرت Ten X Shock نام دارد و دارای ترکیبات شگفت انگیزی مانند اسید هیومیک، جلبک دریایی، عناصر NPK، آهن، اسیدهای آمینه، کلسیم، بور و اسید فولیک است که همگی برای رشد و تغذیه ذرت حیاتی هستند.

این کود در ایالات متحده تولید شده است و به سادگی از طریق دو روش محلول پاشی و آبیاری استفاده می شود. از جمله مزایای استفاده از کود X-Shock به ذرت می توان به افزایش تناژ آن، بهبود حاصلخیزی خاک، تقویت سیستم ایمنی و افزایش فتوسنتز اشاره کرد.

کود فسفر

فسفر یکی دیگر از اجزای ضروری برای گیاهان ذرت است که باعث افزایش رشد و کیفیت محصول می شود. همچنین به رشد و انعطاف پذیری شاخه های جانبی کمک می کند. فسفر ناکافی می تواند از رشد گیاهان ذرت جلوگیری کند. بهتر است قبل از کاشت ذرت و در زمان آماده سازی خاک از کود فسفر استفاده شود. ممکن است با انجام آزمایش خاک قبل از کاشت ذرت به میزان کمبود فسفر در خاک پی ببرید.

کود پتاسیم

عنصری که بیشتر برای رشد ذرت استفاده می شود پتاسیم است که نقش مفیدی در پر شدن دانه و رشد ریشه دارد. همچنین نقش مهمی در افزایش محتوای پروتئین و کربوهیدرات گیاه، بهبود جذب آب و به تاخیر انداختن شروع بیماری دارد. کود پتاسیم را می توان در برنامه کاشت ذرت در زمان کاشت استفاده کرد و مجدداً در زمان باردهی و پر کردن بذر نیز استفاده کرد.

اسید هیومیک

یکی از عناصر مورد نیاز برای کاشت و رشد همه گیاهان اسید هیومیک است. زیرا متابولیسم گیاه را به گونه ای تغییر می دهد که آن را در برابر شوک های خارجی به ویژه نوسانات سرما و دما مقاوم کند. در نتیجه، برنامه کوددهی ذرت باید مقدار مناسبی از آن را در خود جای دهد. علاوه بر این، با حفظ رطوبت بیشتر در گیاه، این ماده ممکن است از خشک شدن آن جلوگیری کند.

کود اوره برای ذرت

حیاتی ترین کود نیتروژن دار برای ذرت اوره است. این کود محرک رشد ذرت دارای محتوای نیتروژن در حدود 42 درصد است و می تواند برای هر نوع خاک کشاورزی استفاده شود. برای اینکه ذرت در فتوسنتز شرکت کند و سبز بماند، باید از کود اوره استفاده کرد. اوره در خاک تجزیه شده و یون های آمونیوم آزاد می کند و ذرت از طریق ریشه های خود آمونیوم را جذب می کند.

تصور می شود که کود اوره برای ذرت علاوه بر دادن نیتروژن مورد نیاز ذرت، یک کود آلی پایدار است که ساختار خاک را بهبود می بخشد و بهره وری ذرت را افزایش می دهد. کود اوره ذرت علاوه بر جذب از طریق خاک، حلالیت بالایی نیز دارد و از طریق برگ ذرت قابل جذب است این کود یکی از بهترین کود برای ذرت است.

زمان کود دهی ذرت

نوع کود، شیوه های کشاورزی و تصمیمات کشاورز همگی بر زمان و نحوه کود دادن به ذرت تأثیر می گذارند، اما فصل بهار زمان ایده آل برای انجام این کار، چه قبل از کاشت و چه همزمان با کاشت است. کوددهی نواری با فاصله 5 سانتی متر از دانه و عمق 3 تا 5 سانتی متر مؤثرترین روش برای ذرت است. بوته های جوان ذرت با استفاده از این تکنیک می توانند در دوره های خشک فصل کشاورزی مقاومت کرده و قوی تر شوند.

کدام یک از کودها برای ذرت مناسب تر است؟

ذرتی که به سرعت رشد می کند به نیتروژن زیادی نیاز دارد. مقدار ایده آل کود ذرت برای استفاده بسته به شرایط خاک توصیه نمی شود. مواد مغذی گیاهی در برخی از خاک ها بیشتر از خاک های دیگر است. در مورد نیتروژن ذرت، دستورالعمل های گسترده ای وجود دارد که در غیاب آزمایش خاک صادق است. از آنجایی که کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز ذرت است، معمولا مصرف این کود توصیه می شود.

تاثیر جلبک دریایی روی ذرت

یکی از بهترین تقویت کننده های ذرت جلبک دریایی است که شامل اجزای NPK و ریز مغذی های مفید است و رشد رویشی و پتانسیل جوانه زنی ذرت را افزایش می دهد. از آنجایی که جلبک دریایی حاوی 70 نوع مختلف هورمون رشد مانند سیتوکینین، اکسین و بتائین است، باعث رشد و عملکرد بهتر ذرت می شود.

کود مرغی برای ذرت

یکی از بزرگترین کودهای حیوانی برای ذرت، کود مرغ است که منبع خوبی از مواد آلی است که خاک محصولات ذرت را تقویت می کند. این کود کمیت و کیفیت ذرت برداشت شده را بهبود می بخشد زیرا حاوی مقدار قابل توجهی نیتروژن است که یک عنصر درشت مغذی است. علاوه بر این، نیتروژن یکی از بهترین کود برای ذرت و افزایش تناژ آن است و در بالا بردن کیفیت محصول نهایی بسیار موفق است.

روی برای ذرت چه فوایدی دارد؟

استفاده از این عنصر برای بهبود روابط و تولید پروتئین بیشتر در ذرت بسیار مهم است. این محصول را می توان به صورت پودر یا محلول پاشی بر اساس یافته های آزمایش خاک در مراحل مختلف استفاده کرد. روی به ماده خشک گیاه می افزاید، در حالی که کمبود روی منجر به تشکیل نوارهای کلروز و پیچ خوردگی برگها می شود.

دلیل رشد نکردن ذرت چیست؟

برای تولید محصولی باکیفیت و مغذی، لازم است عوامل مختلفی که ممکن است باعث عدم رشد ذرت شوند، شناسایی و برطرف شوند. ما می‌توانیم کوددهی ضعیف، مشکلات آبیاری و بیماری‌های ریشه را به عنوان برخی از این متغیرهای کمک‌ کننده فهرست کنیم.

کود دهی نامناسب:

این یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت ذرت در جوانه زدن است. برای تامین نیازهای غذایی گیاه، استفاده از بهترین کود برای ذرت که حاوی ترکیبی متعادل از درشت مغذی ها و ریز مغذی ها باشد، ضروری است. اگر هر یک از این مواد مغذی بیش از حد یا به اندازه کافی مصرف شود، ممکن است ذرت رشد نکند.

مسائل آبیاری:

رشد ذرت نیز ممکن است تحت تأثیر آبیاری کم یا زیاد تأثیر منفی بگذارد. در حالی که آبیاری بیش از حد می تواند منجر به غرقابی خاک و کمبود اکسیژن برای ریشه شود، آبیاری ناکافی خاک را خشک می کند و گیاه را بدون آب می گذارد.

پوسیدگی ریشه:

بیماری های ریشه مانند پوسیدگی ریشه نیز می توانند رشد ذرت را متوقف کنند. این بیماری‌ها معمولاً توسط باکتری‌ها یا قارچ‌های موجود در خاک ایجاد می‌شوند که ریشه‌ها را می‌کشند و جذب مواد مغذی را کاهش می‌دهند.

جمع بندی

در نتیجه مطالعه این مقاله، می‌توان نتیجه گرفت که انتخاب کود بهینه برای رشد سریع ذرت برای افزایش کیفیت و عملکرد محصول ضروری است. ما در مورد اینکه چقدر مهم است که نیازهای غذایی گیاه را در نظر بگیریم و زمان ایده آل کوددهی را انتخاب کنیم صحبت کردیم. برای اینکه ذرت مواد مغذی مورد نیازش را تامین کند به کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا نیاز دارد که یکی از بهترین کود برای ذرت است و کشاورزان میتوانند به راحتی آن را تهیه کرده و از آن استفاده کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *