بهترین کود برای درخت سیب

بهترین کود برای درخت سیب


بهترین کود برای درخت سیب کدام است؟ هنگام کود دهی درختان سیب چه نکاتی باید رعایت شود؟ درختان سیب برای اینکه رشد خوبی داشته باشند و میوه های باکیفیت و مغذی تولید کنند نیاز به نگهداری دارند و کود دهی درست دارند. دادن آب مورد نیاز به درختان، هرس آنها و کنترل آفات و … تضمین می کند که درختان مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کرده و میوه های خوشمزه و بی عیب تولید کنند. در این مقاله ما درمورد انواع کودها، روش تشخیص کمبود کود و تاثیر هر یک از کود ها روی سیب صحبت میکنیم پس تا اخر با ما همراه باشید.

تاریخچه و بیوگرافی درخت سیب

درختان سیب به خاطر میوه های آبدار و شیرین خود در سراسر جهان شهرت دارند. میوه این درخت در سراسر جهان استفاده می شود همچنین می توان گفت که منشاء این درخت در آسیای مرکزی بوده. جالب است بدانید که سیب به عنوان میوه ای با اهمیت اساطیری و مذهبی در طیف گسترده ای از ادیان و فرهنگ ها در نظر گرفته می شود. مانند فرهنگ خودمان که هفت سین را در نوروز برگزار می کنیم.

در هنگام پرورش این محصول باید توجه داشته باشید که ساقه زیرزمینی درخت سیب و نحوه برش آن در حین کشت تعیین کننده اندازه، شکل و تراکم شاخه های آن است. برگ های این درخت، برگ های تخم مرغی شکل ساده با لبه های دندانه دار است که سایه های متناوب سبز تیره دارند. چهار نوع شاخه برای درختان سیب شناخته شده است: سیخاک (اسپور)، نارک، لامبورد و براندی.

روش های کشت درخت سیب

در این قسمت میخواهیم چند نمونه از روش های کشت درخت سیب را برای شما مثال بزنیم که شما میتوانید با توجه به شرایط خود یکی از این روش ها را انتخاب کنید و کشت سیب را انجام دهید.

  • بذر
  • قلمه زنی
  • خواباندن
  • پاجوش
  • پیوند

بهترین کود برای درخت سیب کدام است؟

بهترین کود برای درخت سیب در درجه اول با اهداف باغبان تعیین می شود. زیرا هر نوع کود مورد استفاده در کشاورزی و باغداری دارای خواص و کاربردهای منحصر به فردی است. در حالی که برخی از کودها در تشویق رشد ریشه یا شکوفه های سالم تر خوب هستند، برخی دیگر مواد مغذی حیاتی را برای سلامت عمومی درخت تامین می کنند. برای درختان سیب برخی از مهم ترین و موثرترین کودها عبارتند از:

  1. کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا
  2. کود نیتروژن
  3. کود فسفر
  4. کود پتاسیم
  5. کود حاوی کلسیم
  6. کود آهن

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

کود مایع اسید آمینه رامونا حاوی عناصر ماکرو و میکرو و محرک های زیستی شرکت کاوشگر سپهر جوان از میکروارگانیسم های تک سلولی استخراج می شود. این کود ارگانیک تمامی کمبودهای میکرو و دو کمبود ماکرو شامل نیتروژن و فسفر را برطرف می کند. همچنین حاوی 19 پروفایل اسیدآمینه چپگرد می باشد.

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

خواص مصرف کود رامونا:

  1. افزایش گلدهی
  2. افزایش تولید میوه
  3. افزایش رشد شاخ و برگ
  4. تنظیم میزان هورمون های رشد
  5. افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های دمایی
  6. افزایش گرده افشانی و افزایش جوانه زنی بذرها
  7. کمک به تعادل میکروفلورای خاک
  8. قابل مصرف از زمان قبل گلدهی تا زمان برداشت

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

کود نیتروژن

کود نیترات یکی از نمونه‌های ریز مغذی است که هم برای کیفیت و هم عملکرد یک محصول مهم است. برای رشد و تقسیم سلول ها در بافت میوه، گل و برگ در حال رشد، این کود بسیار مهم است. علاوه بر این، نیتروژن سنتز اسیدهای آمینه و پروتئین ها را در گیاهان تقویت می کند این نوع کود میتواند یکی از بهترین کود برای درخت سیب باشد.

سطوح پایین نیتروژن در درختان سیب باعث ایجاد برگ های کوچک، باریک و سبز کم رنگ می شود که به طور طبیعی در اوایل فصل می ریزند. کمبود نیتروژن مانع  توانایی درختان سیب در میوه دهی می شود و رشد جوانه ها و شکوفه ها را کند می کند.

نیتروژن اولین ماده مغذی در نسبت NPK است. در درختان سیب، نیتروژن می تواند رشد برگ ها و شاخه های سبز را تشویق کند طبیعتاً باید توجه داشت که اگر نسبت نیتروژن به پتاسیم خاک بیشتر از 1.4 به 1 باشد، جذب پتاسیم ممکن است با مشکل مواجه شود. به همین دلیل هنگام کوددهی باید به مقدار مناسب و معقول آن توجه داشت. علاوه بر این، درختان جوان و نهال ها به نیتروژن بیشتری نسبت به درختان بالغ نیاز دارند.

کود فسفر

این ماده مغذی رشد ریشه های قوی و سالم را تشویق می کند که می تواند انعطاف پذیری درخت سیب را در محیط های بادخیز افزایش دهد. علاوه بر این، از فسفر برای بهبود سلامت و رشد گل ها استفاده می شود.

کود پتاسیم

پتاسیم مزایای زیادی برای درخت سیب دارد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سلامت عمومی درخت سیب را تقویت کنید
  • افزایش توانایی درخت برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی سخت مانند خشکسالی
  • کمک به درختان در جذب هر چه بیشتر مواد غذایی
  • افزایش رنگ و اندازه میوه
  • محافظت از شکوفه های سیب در برابر سرما

کود حاوی کلسیم

کودهای کلسیمی از جمله کودهای مناسبی هستند که در هنگام تشکیل میوه درخت سیب به منظور داشتن میوه بزرگتر و جلوگیری از ترک خوردگی محصول تولید شده مورد استفاده قرار می گیرند. درختان سیب با کود کلسیم محلول پاشی می شوند. این کار دو یا سه بار قبل از برداشت انجام می شود.

کود آهن

ریزمغذی های موجود در آهن برای فرآیندهای تنفس و فتوسنتز درخت سیب بسیار مهم هستند. کمبود آهن دلیل زرد شدن برگ های درخت سیب است. درختان سیب با سطح آهن پایین دارای لبه‌های قهوه‌ای، سوخته، میوه‌های کمتر، میوه‌های ضعیف و کم ‌رنگ هستند همچنین طعم این نوع سیب ها نیز بد است و کیفیت بالایی ندارد.

روش های تشخیص نیازهای کودی

میتوان به دو روش نیازهای کود دهی خاک را شناسایی کرد و با توجه به نتایج، کود مناسب برای خاک را انتخاب کرد. این دو روش عبارتند از انجام آزمایش خاک و بررسی علائم ظاهری درخت که در مورد هر یک از این موارد توضیح مختصری میدهیم.

انجام ازمایش خاک

با توجه به اینکه درخت سیب برای میوه دادن نیاز به تولید انرژی زیادی دارد، باید با دادن کود مناسب و نور کافی برای حمایت از فرآیندهای تولید انرژی گیاه، مواد مغذی مناسب را تامین کنید. به نظر می‌رسد که آزمایش خاک به شما کمک می‌کند بهترین کود برای درخت سیب را در منطقه‌ای که ریشه‌های درخت شما در آن رشد می‌کند، تعیین کنید. در واقع با انجام این آزمایش می‌توانیم اجزای خاک را تعیین کرده و آن‌ها را با نیازهای درخت سیب مطابقت دهیم و به این ترتیب درخت را بارور کنیم.

با فرض اینکه درخت سیب به ده واحد کلسیم نیاز دارد، خاک را آزمایش می کنیم و متوجه می شویم که حاوی شش واحد کلسیم است. به منظور اطمینان از رشد سالم درخت سیب، این وظیفه ما است که چهار واحد کلسیم به خاک اضافه کنیم. توجه داشته باشید که استفاده از کلسیم بیش از حد مورد نیاز از تداخل عناصر در خاک جلوگیری می کند.

بررسی علائم ظاهری درخت

بررسی شاخص های بیرونی درخت سیب دومین راهی است که می توانیم نیازهای خاک را شناسایی و ارزیابی کنیم. به طور طبیعی، این رویکرد نیاز به تخصص دارد و همه نمی توانند به سرعت نیازها و کاستی های درخت سیب را ارزیابی کنند.

روش کوددهی درخت سیب

درخت را در اسرع وقت قبل از خواب کود دهید. این دوره زمانی است که درخت سیب با شروع چرخه رشد سالانه خود به تغذیه اضافی نیاز دارد. در این بخش باید تاکید کنیم که کود دادن به درخت در اواخر تابستان یا اوایل پاییز ایده خوبی نیست. زیرا بر رشد درخت تأثیر منفی می گذارد. برای تغذیه درخت سیب در این فصول بهتر است از کمپوست، مالچ سنگی و فسفات نرم استفاده شود. ناگفته نماند که استفاده از کودهای بیولوژیک نیز مجاز است.

تاثیر کود پتاسیم بر درخت سیب

یکی از اجزایی که سیب بیشتر به آن نیاز دارد پتاسیم است. کودهای حاوی پتاسیم می توانند آنتوسیانین ها را تقویت کرده و تا حدی اثرات نامطلوب کودهای حاوی نیتروژن بالا را جبران کنند. پتاسیم با تسریع در رشد، رنگ قرمز میوه سیب را بهبود می بخشد که منجر به تجمع رنگدانه آنتوسیانین می شود. آنزیم های متعددی که برای رشد گیاهان مفید هستند توسط پتاسیم فعال می شوند. درختان سیبی که دچار کمبود پتاسیم هستند دچار سوختگی در نوک و حاشیه برگ های بیش از حد، حساسیت به بیماری بالا، قاشقی شدن برگ ها و در نهایت متوقف شدن رشد و تولید میوه های با کیفیت پایین می شوند.اگر شما از بهترین کود برای درخت سیب استفاده کنید پتاسیم درخت تامین میشود و شما به مشکل بر نخواهید خورد.

خواص گوگرد برای درخت

خاک درختان سیب باید PH تقریباً 6.5 داشته باشد. خاک هایی که قلیایی هستند و PH بالاتر از 7.5 دارند باید گوگرد به آنها اضافه شود. درختان سیب از رشد و تغذیه ای که گوگرد فراهم می کند بسیار سود می برند. از گوگرد می توان برای درمان آفات درخت سیب استفاده کرد زیرا درخت سیب در برابر آفات باکتریایی و قارچی بسیار آسیب پذیر است. گوگرد آهک، سولفات مس و گوگرد تنها عناصری هستند که مورد استفاده قرار می گیرند.

عوارض کوددهی زیاد

شما به خوبی می دانید که کودها می توانند تأثیر قابل توجهی بر رشد درخت داشته باشند به شرط اینکه به درستی و در شرایط مناسب استفاده شوند. با این حال، استفاده بیش از حد از کود می تواند برای درخت و گیاه مشکلاتی ایجاد کند و رشد درخت را متوقف کند حتی اگر کود استفاده شده بهترین کود برای درخت سیب باشد. کوددهی بیش از حد می تواند مواد مغذی خاک را کاهش دهد و دفع آفات و بیماری ها را سخت تر کند.

بهترین زمان برای کوددهی درخت سیب

به یاد داشته باشید که جوانه زدن درخت زمانی اتفاق می افتد که چرخه رشد سالانه خود را آغاز می کند و به بالاترین سطح تغذیه خود نیاز دارد. بنابراین، زمان ایده آل برای استفاده از کود قبل از جوانه زنی است.

کودهای مخلوط هم به عنوان کودهای عالی و هم به عنوان ریز مغذی ها به خوبی عمل می کنند و آنها را به عنوان بهترین کود برای درخت سیب تبدیل می کند. درختان سیب در زمان های مختلف به کودهای مختلفی نیاز دارند. در مراحل مختلف زندگی یک درخت برآوردن نیازهای خاک بسیار مهم است.

برای آماده سازی درخت برای زمستان های طولانی، محلول پاشی در پاییز انجام می شود. زیرا کود پاییزی ریشه ها را تقویت می کند و توانایی گیاه را برای مقاومت در برابر سرمای زمستان افزایش می دهد. از آنجایی که کودهای نیتروژن باعث جوانه زنی گیاهان می شوند، معمولاً به جای نیتروژن از کودهای پتاسیم و فسفر در پاییز استفاده می کنند.

کود مرغی برای درخت سیب

باروری و سلامت کلی درختان سیب تحت تأثیر عوامل استرس زای محیطی مانند کمبود آب و نوسانات ناگهانی دما است. کود مرغ یبه عنوان یک کود آلی که سرشار از مواد مغذی مورد نیاز گیاهان است، به درختان سیب کمک می‌کند تا در برابر استرس مقاوم‌ تر شوند، میوه بیشتری تولید کنند و محصولات با کیفیت‌تری تولید کنند. مقادیر زیادی اسید اوریک و سایر اسید اوریک موجود در کود مرغی می تواند چرخه نیتروژن خاک را پشتیبانی کند و اکثر نیازهای نیتروژن درخت سیب را تامین کند.

جمع بندی

ما توصیه هایی در مورد نحوه تغذیه درختان سیب با عناصری مانند کلسیم و پتاسیم و همچنین بهترین کود برای درخت سیب در این متن ارائه کردیم.علاوه براین به شما یاد اوری کردیم که برای درخت سیب باید از چه کودهایی استفاده کنید، کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا میتواند اکثر نیاز های درخت شما را برطرف کند و از زمان گلدهی تا زمان برداشت هم قابل استفاده است. امیدوارم بتوانید درختان میوه عالی ای پرورش دهید و هر ساله از بهترین سیب ها لذت ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *