نکات مهم برای نگهداری از اسب در زمستان

 برای کسانی که در کار پرورش انواع دام هستند سلامت دام در فصل زمستان امری حیاتی و مهم به شمار می آید. نگهداری از اسب در زمستان نیز مانند پرورش سایر اواع حیوانات اهمیت زیادی دارد. چرا که بی توجهی به این موضوع می تواند تلفات زیادی به همراه داشته باشد. پرورش اسب یکی از کارهای پرهزینه و سخت است که البته اگر نگهداری از اسب در زمستان و در شرایط خاص به درستی صورت بگیرد، می تواند برای پرورش دهندگان اسب سود زیادی هم داشته باشد.

پناهگاه مناسب

یکی از نکات مهم نگهداری از اسب در زمستان داشتن یک پناهگاه مناسب برای استقرار حیوان در آن است که از سوز سرمای شب و یا در روزهای برفی حفظ شود.  پناهگاه مناسب برای اسب باید  دارای ویژگی های زیر باشد:

  • اندازه و مساحت مناسب برای اسب ها
  • عدم نفوذ باد و رطوبت به محیط پناهگاه
  • تهیه آب و غذای کافی و قابل دسترس در پناهگاه
  • رعایت این نکات می تواند علاوه بر نگهداری اسب ها در این فضا تنش و استرس زیادی متوجه حیوانات نشود.

برنامه غذایی مناسب

برنامه غذایی مناسب

پس از تامین پناهگاه مناسب نگهداری از اسب در زمستان نوبت به داشتن برنامه تغذیه مناسب می رسد. به دلیل سرمای شدید هوا در زمستان طبیعتا اسب ها نمی توانند مانند دیگر فصول در طبیعت و محیط آزاد حضور زیادی داشته باشند. از همین رو ساعات و گاهی روزها در اصطبل هستند. از همین رو باید برنامه غذایی مناسبی برای آن ها در نظر گرفت.

تعیین ساعت و برنامه غذایی منظم اسب ها در این فصل می تواند به هضم و بهبود عملکرد گوارش آن ها کمک کند. نکته مهمی که بسیاری از پرورش دهندگان اسب به آن اذعان دارند، اینکه بهم ریختن برنامه غذایی اسب ها می تواند باعث بروز ناهنجاری رفتاری در اسب های مستقر در اصطبل می شود.

در نظر داشته باشید در این ایام به دلیل وجود رطوبت یا انباشته شدن آذوقه اسب ها امکان آلوده شدن آن به کپک یا آلاینده های دیگر وجود دارد. از همین رو حتما از سلامت غذای اسب ها مطمئن شوید. سهل انگاری در این موضوع می تواند مشکلات گوارشی برای اسب ها به همراه داشته باشد. یکی از روش های مناسب برای پاک سازی خوراک اسب ها از گردوغبار خیساندن آن در آب است.

یکی از نکات دیگری که باید در فصل زمستان در زمان تنظیم برنامه غذایی اسب ها به آن توجه کرد،  به دلیل متابولیسم طبیعی بدن اسب ها برای گرم نگه داشتن خود، سوخت وساز بدن آن ها  افزایش پیدا می کند از همین رو نیاز آن ها به غذا بیشتر می شود. گنجانیدن مقادیر زیاد فیبر مانع از افزایش وزن شدید آن ها می شود.

تهیه آب

تهیه آب و ظرف آب مناسب برای اسب ها در زمستان اهمیت زیادی دارد. در این فصل ممکن است به علت یخ زدگی لوله ها دسترسی به آب برای اسب ها قطع شود. از همین رو  لازم است به صورت روزانه ظرف آب اسب ها کنترل شود. آب گرم مورد نیاز برای اسب باید دمایی حدود 45 تا 65 درجه فارنهایت باشد.

یکی از نکات قابل تامل برای تهیه آب، مشکلات گوارشی است که در اثر کمبود آب ممکن است برای اسب ها ایجاد شود. بروز کولیک یکی از مهمترین عوارض کم آبی بدن اسب ها در فصل زمستان است. این موضوع به دلیل کم شدن فعالیت بدنی اسب ها و نیز علوفه کم کیفیت می تواند تشدید شود. از همین رو آب کافی و مناسب برای اسب ها در زمستان تهیه کنید.

سرد شدن هوا ممکن است تمایل اسب ها را برای نوشیدن آب کاهش دهد از همین رو می توان از سنگ نمک یا غذاهایی با حجم پروتئین بالا استفاده کرد. این موضوع به افزایش نیاز اسب به آب و تامین آب کافی بدن اسب کمک زیادی می کند. اسب ها باید روزانه حدود 30 لیتر آب بنوشند. هر چه میزان مصرف آب کمتر شود می تواند تاثیرات منفی بر سلامت و گوارش آن داشته باشد.

پتو برای حفظ گرما

پتو برای حفظ گرما

در صورتی که زمستانی سختی در پیش داشته باشید یکی از راه های گرم نگه داشتن اسب ها می تواند استفاده از پتو باشد تا برای ساعاتی اسب ها بتوانند از اصطبل خارج شوند. گاهی نیز ممکن است شدت هوای سرد نیاز به پتو را در داخل اصطبل نیز ضروری کند.

رسیدگی به سم های حیوان

یکی از نکات دیگر نگهداری از اسب در زمستان رسیدگی به وضعیت سم اسب ها است که نباید بیش از حد بزرگ باشد. در صورتی که سم ها بزرگتر از حد معمول باشد برف زیادی در آن باقی می ماند و  امکان سر خوردن اسب زیاد می شود. بهم خوردن تعادل اسب ها در زمان راه رفتن روی برف یکی دیگر از عوارض عدم رسیدگی به سم های حیوان است.

توجه به نظافت محل زندگی حیوان

توجه به نظافت محل زندگی حیوان

نگهداری از اسب در زمستان نیازمند نظافت کامل و دقیق اصطبل است. اسب ها در فصل زمستان مدت بیشتری در اصطبل می مانند، بنابراین لازم است نظافت محیط زندگی اسب ها در این فصل به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. تا عوامل بیماری زا و… در محیط شیوع پیدا نکند.

توجه به محصولات مکمل اسب

همانطور که پیشتر گفته شد تغذیه مناسب یکی از نکات مهم نگهداری از اسب در زمستان است. یکی از موارد تغذیه ای مناسب خرید مکمل اسب  و استفاده از آن در فصل زمستان است. علت اصلی برای استفاده از مکمل ها تغییر سبک غذایی اسب ها است که می تواند مشکلات عدیده ای برای گوارش و سلامت اسب به همراه داشته باشد. این مکمل ها حاوی مقادیر مختلف ویتامین، پروتئین، مواد معدنی و… است که مواد ضروری بدن حیوان را تامین می کند.

شما می توانید برای تهیه محصولات مکمل اسب از شرکت های معتبر تولید کننده این مکمل ها اقدام به خرید کنید. شرکت کاوشگر سپهر جوان یکی از شرکت های باسابقه و معتبر در زمینه تهیه انواع مکمل های پری بیوتیک و اسیدهای آمینه کشاورزی در کشور است که با رعایت نکات بهداشتی و نیز داشتن مجوزهای رسمی از سازمان دامپزشکی کشور اقدام به تولید و فروش انواع مکمل های غذایی دام و طیور می کند.

نکات مهم و کلیدی درباره نگهداری از اسب در زمستان

نکات مهم و کلیدی درباره نگهداری از اسب در زمستان

در پایان به چند نکته مهم دیگر در زمینه نگهداری از اسب در زمستان اشاره می شود که دقت و توجه به آن کمک می کند حیوان بدون هیچ آسیب و بیماری این فصل را پشت سر بگذارد.

  1. پاهای اسب توان تحمل سرمای شدید در فصل زمستان را دارد. یعنی بدون انتقال سرما از پاها به بدن می تواند سرمای ناشی از برودت هوا و برف را تحمل کند. از همین رو رسیدگی به وضعیت سم های حیوان کافی است.
  2. سیستم تنفسی اسب ها می تواند گرمای مورد نیاز را برای بدن اسب تامین کند بدون اینکه سرمایی وارد بدن حیوان شود. تنفس اسب از راه بینی است از همین رو تنها کنترل باز بودن مسیر تنفسی اسب می تواند برای او کافی باشد. همچنین نیاز نیست در زمستان از سیستم گرمایشی شدید برای فضای اصطبل استفاده کنید.
  3. اسب ها در طول روز حدود 9 کیلوگرم غذای سالم نیاز دارند. در فصل زمستان به دلیل کاهش تحرک بدنی اسب ها و نیز افزایش سوخت و ساز بدن آن ها به دلیل متابولیسم دفاعی در برابر سرما لازم است از غذاهای حاوی فیبر بالا برای حیوان استفاده کنید تا سیستم عملکرد گوارش اسب را تقویت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *