مدیریت استرس گرمایی در اسب

استرس گرمایی در اسب یکی از مشکلاتی است که می تواند برای اسب ها عوارض ناخوشایندی مانند کولیک، فشار خون، مشکلات کلیوی و… را به همراه داشته باشد. آسیب های ناشی از استرس گرمایی در اسب می تواند حتی زندگی اسب را نیز به خطر بیندازد از همین رو توجه به این موضوع و پیشگیری از بروز آن برای کسانی که در زمینه پرورش اسب فعالیت دارند امری ضروری است.

استرس گرمایی در اسب چیست؟

استرس گرمایی در اسب در فصول گرم سال می تواند مشکلات عدیده ای برای حیوان به همراه داشته باشد. از آنجا که 75 درصد از انرژی دریافتی اسب به علت گرما هدر می رود و تنها 25 درصد آن برای کارهای عضلانی مصرف می شود.

از همین رو هر چه میزان گرما افزایش پیدا کند از توان اسب می کاهد. هوای گرم توام با رطوبت می تواند منجر به استرس گرمایی شود. از همین رو لازم است از راهکارهای مناسبی که باعث کاهش یا مقابله با این استرس گرمایی می شود، استفاده کرد. مهمترین راهکارها عبارت است از:

  • عدم سوارکاری اسب در زمان تشدید گرمازدگی اسب
  • تامین الکترولیت لازم برای افزایش تعریق
  • تامین تهویه محیط
  • جلوگیری از خوردن حجم زیاد آب در گرما
  • عدم نوشاندن آب سرد در هوای گرم
  • عدم سرد کردن محیط برای اسب گرمازده

در صورتی که قصد رفع استرس گرمایی برای اسب دارید لازم است موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

  1.  با خنک کردن محیط زندگی اسب و تنظیم خوراک می توان استرس گرمایی را مدیریت کرد.
  2. در روش دیگر می توان با دستکاری برنامه غذایی اسب سیستم متابولیک و میزان گرمای بدن اسب را کنترل کرد.

به طور کلی می توان گفت استرس گرمایی منجر به اختلال در مکانیسم های طبیعی بدن اسب برای خنک کردن می شود. خنک سازی طبیعی از طریق تعریق و نیز تنفس مناسب اسب رخ می دهد. در صورتی که استرس گرمایی در اسب بروز کند منجر به اختلال در تنفس و تعریق اسب شده و گرما در بدن انباشته می شود.

راهکارهای مقابله با استرس گرمایی در اسب

راهکارهای مقابله با استرس گرمایی در اسب

برای مقابله با مشکل استرس گرمایی در اسب می توان از راهکارهای مدیریتی و تغذیه ای زیر استفاده کرد. مهمترین روش های مدیریتی برای کاهش استرس گرمایی اسب عبارت است از:

ایجاد تهویه مناسب

یکی دیگر از نکات مهم عدم قرارگیری اسب در محیط گرم است، یعنی در شرایطی که اسب در اصطبل یا هر محیط سرپوشیده و دارای سایبان قرار می گیرد لازم است محیط مورد نظر دارای تهویه مناسبی باشد که هوای آزاد جریان داشته باشد و محیط برای رشد عوامل بیماری زا ایجاد نشود. همچنین بسته بودن هوا باعث سخت شدن تنفس حیوان نشود.

از آنجا که اسب از طریق تنفس و تعریق گرمای شدید را دفع می کند لازم است تهویه محیط را به شکل جدی در دستور کار قرار دهید. این کار تا حد زیادی از بروز استرس گرمایی پیشگیری می کند. علاوه بر اینکه از تجمع و مسدود بودن هوای گرم در محیط نیز ممانعت می کند.

استفاده از فن های تهویه بزرگ

زمانی که قصد ایجاد تهویه برای محیط نگهداری اسب از استرس گرمایی دارید لازم است از فن های تهویه ای بزرگ استفاده کنید. این فن ها به چرخش هوا و خنک شدن هوا کمک زیادی می کند. این موضوع میزان تعریق اسب بیش از حد اسب نیز جلوگیری می کند.  

نصب فن های تهویه بزرگ می تواند با جریان هوای خارج و چرخش هوای محیط گرما را تا حد زیادی تعدیل کند. این موضوع گرمای حاصل از تحرکات اسب را در محیط کاهش می دهد.

استفاده از سایبان و مه پاش سر آخورها

استفاده از مه پاش در سرآخورها و سالن های شیردوش یکی از راهکارهای مناسب برای مقابله با استرس گرمایی در اسب است. در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان از مه پاش برای سالن های استراحت استفاده نکنید چرا که فعالیت دستگاه مه پاش در کنار گرمای هوا رطوبت زیادی ایجاد می کند که عوامل بیماری زا در این شرایط به راحتی رشد می کنند.

علاوه بر اینکه در صورت تشدید گرمای محیط و نیز گرمای ناشی از فرایند متابولیک اسب ها، بسته بودن محیط و فعالیت مه پاش ها تنفس و تعریق را در اسب ها را برای دفع گرمای شدید، مختل می کند. از همین رو حیوان با گرمازدگی شدید مواجه می شود.

پرده های هوشمند در جهت جلوگیری از تابش نور مستقیم آفتاب

یکی دیگر از راه های تنظیم دمای هوای محیط نگهداری اسب ها استفاده از پرده هایی است که نسبت به تابش نور مستقیم خورشید حساس است و مانع از ورود گرما و تابش شدید نور می شود. این موضوع هم مانع از هدررفت انرژی در اثر تهویه های بزرگ در محیط می شود و هم مانع از ورود گرمای شدید به محیط استقرار اسب ها می شود.

مدیریت تراکم

تعداد اسب هایی که در محیط اصطبل نگهداری می کنید را تنظیم کنید تا تحرک زیاد و تراکم وجود اسب ها در کنار یکدیگر  میزان گرمای تولید شده در محیط را تشدید نکند. بی توجهی به تراکم اسب ها در یک محیط می تواند تا حد زیادی استرس گرمایی را برای حیوان افزایش دهد. در حالی که توجه به این موضوع تا حد زیادی گرمای خارج شده از بدن اسب را کاهش می دهد.

زمان انتظار در سالن انتظار شیردوش و سالن شیردوشیزمان انتظار در سالن انتظار شیردوش و سالن شیردوشی

با توجه به تراکم زیاد در سالن های انتظار شیردوش باعث ایجاد گرمای زیادی در محیط می شود. نصب سایبان، ایجاد مه پاش و فن های بزرگ می تواند تا حد زیادی محیط را خنک کند. اما نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد کم کردن زمان انتظار اسب ها در این سالن ها است.

تنظیم ساعات و دفعات خوراک دهی

تنظیم ساعات و دفعات خوراک دهی

یکی دیگر از راهکارهای مقابله با استرس گرمایی در اسب مدیریت تغذیه است. به این صورت که باید ساعات و میزان خوراک دهی تنظیم شود. یکی از عوارض استرس گرمایی در صورت بی توجهی به خوراک اسب می تواند باعث اسیدوز و بروز عارضه LPS شود. این عوارض می تواند جان اسب ها را به خطر بیندازد و آن ها را به کام مرگ بکشاند. برای پیشگیری از بروز این مشکلات می توان علاوه بر برنامه غذایی تنظیم شده اسب اقدام به خرید مکمل اسب مانند prody 350 پودر پری بیوتیک اسب که حاوی کربنات پتاسیم و کربنات سدیم است استفاده نمایید.

استفاده از مکمل های حاوی کربنات سدیم و پتاسیم، کنسانتره علوفه، مواد غیر تخمیری و… از جمله مواد خوراکی برای کاهش عوارض استرس گرمایی اسب ها به شمار می آید.

علاوه بر موارد ذکر شده تنظیم ساعت تغذیه اسب به ساعات خنک تر، افزایش تعداد وعده های خوراک دام و نیز تنظیم میزان رطوبت خوراک دام از دیگر موارد برای مقابله با این عارضه است.

تامین آب کافی و سالم و انتخاب روش صحیح آبرسانیتامین آب کافی و سالم و انتخاب روش صحیح آبرسانی

یکی از راهکارهایی که برای استرس گرمایی در اسب اهمیت دارد تامین آب کافی است. اسب از طریق تعریق می تواند بدن خود را خنک نگه دارد. چرا که اسب 3 برابر انسان ها عرق می کند. از طرفی در صورتی که میزان تعریق زیاد شود و آب جایگزین نشود می تواند منجر به استرس گرمایی شدید حیوان شود. از همین رو لازم است در روزهای گرم تابستان روزانه 10 تا 15 گالن آب برای اسب تامین شود.

در نظر داشته باشید در صورتی که اسب دچار گرمازدگی شده به هیچ عنوان آب سرد به حیوان نوشانده نشود. آب خالی نیز به تنهایی نمی تواند نیاز اسب را تامین کند. بلکه باید به صورت حساب شده ای مواد معدنی و نیز الکترولیت های لازم نیز در کنار آب برای اسب تامین شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *