بهترین مکمل برای پرورش آبزیان

بهترین مکمل برای پرورش آبزیان


ماهی ها بسته به محیط و دمای آبی که در آن پرورش می یابند، نیازهای غذایی متفاوتی دارند.به این منظور امیداوریم در این مقاله برخی از بهترین مکمل برای پرورش آبزیان را به شما معرفی کنیم. برای اطمینان از رشد مناسب ماهی، باید مکمل غذایی آبزی با در نظر گرفتن شرایط و عوامل خاصی تهیه شود. در نتیجه توجه به مقدار مواد معدنی، ویتامین ها، پروتئین ها و سایر عناصر باید متناسب با نوع و سن ماهی باشد. برای تغذیه ماهی آزاد پرورشی می توان از دو روش استفاده کرد. دستی و مکانیکی. معمولاً استفاده از روش مکانیکی توصیه می شود. زیرا غذا با استفاده از این روش به طور مساوی توزیع می شود.

تاریخچه ماهی قزل آلا

برای پرورش ماهی قزل آلا باید حداقل 100 متر زمین داشته باشید طبیعتا این امر مستلزم دانش پرورش ماهی قزل آلا است. ماهی قزل آلا یک ماهی سرد آبی است که در زیر گروه ماهی آزاد قرار می گیرد. بین 14 تا 19 فلس بین باله چربی و خط جانبی خود دارند. حداکثر طول بدن ماهی قزل آلا به 140 سانتی متر و حداکثر وزن پنج کیلوگرم می رسد.

تاریخچه ماهی کپور

یکی از انواع ماهی های آب شیرین که فواید خاصی برای سلامتی انسان دارد، ماهی کپور است که به عملکرد بهتر اندام ها نیز کمک می کند و از ابتلا به تعدادی بیماری جلوگیری می کند. منابع غذایی غنی و با ‌ارزش مانند پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین‌های مختلف B، ویتامین‌های D و E، آنتی‌اکسیدان‌ها و غیره برای حفظ سلامت قلب، رگ‌های خونی، استخوان‌ها، دندان‌ها، پوست و مو حیاتی هستند.

کپور با نام علمی Cyprinus carpio یکی از ماهی های آب شیرین است که در رودخانه ها و دریاچه های چین زندگی می کند. علاوه بر این، این ماهی به کشورهای دیگر صادر و در استخرهای پرورش ماهی نگهداری می شود. زیرا یک منبع غذایی غنی از مواد مغذی با کیفیت های ویژه است که برای حفظ سلامت انسان بسیار مهم است.

بهترین مکمل برای پرورش آبزیان(کپور، قزل آلا، سردآبی، گرم آبی)

  • پری بیوتیک و تقویت کننده سیستم ایمنی آبزیان
  • مکمل ویژه آبزیان
  • مکمل ال کارنتین برای ماهی قزل آلا
  • مکمل ویتامینه و معدنی ماهیان سردآبی
  • مکمل بنزا فیش

پری بیوتیک و تقویت کننده سیستم ایمنی آبزیان

پری‌بیوتیک پرودی آبزیان برگرفته از مخمر ساکارومایسس سرویزیه است و شامل کربوهیدرات‌های دیواره سلولی مانند مانان الیگوساکارید و بتاگلوکان است. مانان الیگوساکارید به عنوان یک پری‌بیوتیک و بتاگلوکان به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در تقویت سیستم ایمنی بدن آبزیان موثر هستند.

علاوه بر این ماده‌ای بسیار مغذی است که حاوی اسیدهای آمینه ضروری برای رشد،ویتامین‌های گروه B،محرک های رشد از جمله پیتیدها و نوکلئوتیدها و همچنین سرشار از مواد معدنی به ویژه کروم ، فسفر و بهترین منبع سلنیوم است این مکمل یکی از بهترین مکمل برای پرورش آبزیان است.

پری بیوتیک تقویت کننده سیستم ایمنی آبزیان  

فواید مصرف پرودی آبزیان:

  • پری‌بیوتیک و تقویت کننده باکتری‌های مفید دستگاه گوارش
  • کاهش مرگ‌و‌میر و کاهش هزینه‌های درمان
  • افزایش مقاومت آبزیان در برابر استرس‌های دما و کمبود اکسیژن
  • بهبود راندمان رشد و وزن گیری بدلیل وجود اسید‌های آمینه ضروری،پپتیدها و نوکلئوتیدها

پری بیوتیک ویژه آبزیانمکمل ویژه آبزیان

برای اینکه ماهی قزل آلا رشد کند و سالم باشد، باید مقدار کمی ویتامین در رژیم غذایی آنها وجود داشته باشد. ویتامین ها همچنین در برخی از فرآیندهای پیچیده و ضروری که در سلول ها اتفاق می افتد، نقش دارند. اگر بیش از حد ویتامین های محلول در چربی مصرف شود، می تواند منجر به مسمومیت با ماهی قزل آلا شود. البته نیازهای ماهی بسته به مرحله پرورش و سایر عوامل مانند رشد ماهی، دمای آب و تغییرات محیطی متفاوت است ما از این مکمل میتوانیم برای پرورش ماهی قزل آلا استفاده کنیم.

مکمل ال کارنتین برای ماهی قزل آلا

برخی از فواید مصرف این مکمل عبارت است از:

  1. تاثیر بر رشد اولیه و ترکیب بدن ماهی قزل آلای رنگین کمان
  2. تاثیر مکمل های غذایی راکتوپامین و ال کارنیتین و منابع روغنی بر پارامترهای بیوشیمیایی خون و عملکرد رشد ماهی سالمون رنگی
  3. تأثیر یک مکمل غذایی سین بیوتیک بر نشانگرهای خون و رشد ماهی قزل آلای رنگین کمان
  4. تأثیر جایگزینی روغن سویا یا روغن کلزا به جای روغن ماهی و تکمیل آن با ال کارنیتین بر عملکرد رشد ماهی قزل آلا رنگین کمان.
  5. تاثیر مکمل های گیاهی بر رشد ماهی قزل آلا رنگین کمان پرورشی، در مرحله پرورش

مکمل ویتامینه و معدنی ماهیان سردآبی

ماهی های آب سرد دارای طیف گسترده ای از نیازهای ویتامین و مواد معدنی هستند، به ویژه در استخرهای پرورش. افزودن مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی به رژیم غذایی رشد را تسریع می‌کند، خطر بیماری‌های ناشی از کمبود این مواد مغذی را کاهش می‌دهد، احتباس را افزایش می‌دهد و سوءتغذیه ناشی از رژیم نامتعادل رخ نمی‌دهد و مقاومت در برابر بیماری‌ها و استرس‌های محیطی ایجاد می‌شود این مکمل به پرورش ماهی ها کمک میکند.

مکمل بنزا فیش برای ماهی سردآبی و گرم آبی

بنزا فیش به‌عنوان رهبر برند مکمل‌های آبی بنزا، یک مکمل کلات معدنی است که به‌طور خاص برای ماهی‌های استوایی، سردآبی، ماهیان خاویاری و دریایی ساخته شده است. این محصول با استفاده از تکنولوژی پیشرفته کلات که متعلق به شرکت صادراتی بنیاد علم احرار شرق است، ساخته شده است و دارای خواص متعادل کننده متابولیک مانند سایر محصولات ساخته شده با این فناوری است این محصول جزوی از بهترین مکمل برای پرورش آبزیان است.

انتخاب مکمل برای ماهیان بر اساس رژیم غذایی

ماهی ها بر اساس آنچه می خورند به عنوان علفخوار، گوشتخوار یا همه چیزخوار دسته بندی می شوند. مکمل های غذایی نیز به طور مناسب جدا شده اند. ماهی هایی که به عنوان گوشتخوار طبقه بندی می شوند، حیوانات دریایی بزرگتر و فیتوپلانکتون ها را مصرف می کنند. ماهی های درنده یا مهاجم نام های دیگر این دسته از ماهی ها هستند.

ماهی هایی که منحصراً مواد گیاهی مصرف می کنند، مانند جلبک های تک سلولی و گیاهان آبزی، به عنوان ماهی های گیاهخوار شناخته می شوند. ماهی همه چیزخوار، این ماهی ها درست مانند نام خود، انواع مختلفی از گیاهان و جانوران آبزی را بدون رعایت رژیم غذایی خاصی می خورند.

انواع غذاها برای ماهیان

به طور کل غذای مصرفی ماهیان به سه دسته اصلی قسمت بندی میشود.غذای شک، غذای زنده، سایر غذاها و مدل ها. در ادامه کمی در مورد این سه دسته توضیح میدهیم و شمارا با این نوع غذاها آشنا میکنیم پس باما همراه باشید.

غذای خشک

یکی از محبوب ترین غذاهای ماهی که در انواع مختلف تولید و در بازار به فروش می رسد، غذای خشک با منشا گیاهی و حیوانی است. برای افرادی که وقت کافی برای مراقبت از ماهی خود ندارند، این غذاها بسیار مغذی و ایده آل هستند. ماهی های پرورش یافته در سالن های پرورش نیز از این نوع غذا تغذیه می شوند. طیف وسیعی از انواع پودر، پلت، قرص، گرانول، پولک و مکمل برای غذای خشک موجود است. ترجیحاً هنگام تغذیه بچه ماهی از مکمل های غذایی خشک با برچسب آنالیز شیمیایی استفاده شود.

غذای زنده

در حالی که غذای خشک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، غذای زنده برای رشد و پرورش ماهی بهتر است زیرا کالیبر بالاتری دارد. دو دسته اصلی غذاهای زنده آبزی و خشکی هستند. که از جمله غذاهای آبزی میتوان به لارو پشه و آرتمینا اشاره کرد و غذاهای خشکی هم مانند کرم خاکی و کرم سفید است که در ادامه با آرتمینا و لارو پشه کمی آشنا میشویم.

لارو پشه:

در واقع این لاروها فرزندان پشه هایی هستند که تخم های خود را در برکه ها یا آب های راکد می گذارند. لاروها با دم خود روی سطح آب آویزان می شوند. زمانی که آنها به 5 میلی متر می رسند بهترین زمان برای گرفتن آنها است.

آرتمیا:

نام دیگر این موجود تخم میگو است. این واقعیت که آرتمیا تنها موجود در دریاچه نمک ارومیه است می تواند جالب باشد. می توانید آرتمیا را به صورت عمده یا بسته بندی خریداری کنید. اما مصرف زیاد آن به هیچ وجه توصیه نمی شود. محبوب ترین غذای زنده در سالن های پرورش این مکمل است و میتواند جزوی بهترین مکمل برای پرورش آبزیان باشد.

غذای ماهی کپور در طبیعیت چیست؟

کپور در طبیعت غذای زنده یا منجمد طبیعی می خورد. آنها می توانند مقدار زیادی غذای ماهی را در یک تغذیه بخورند زیرا هضم آنها بسیار آسان است. اکثر مردم موافق هستند که کپور معمولی یک گونه گیاهخوار است. آنها اغلب برای حذف پوشش گیاهی آبزی از استخرها استفاده می شوند زیرا آنها عمدتاً گیاهان آبزی را در زیستگاه طبیعی خود می خورند.

این نوع ماهی فقط چیزهای زنده مانند جلبک ها، روتیفرها و کلادوسران ها را می خورند که نمونه هایی از زئوپلانکتون هستند. رشد دندان های حلقی آنها را قادر می سازد تا مواد گیاهی را بهتر مصرف کنند. رژیم غذایی ماهی کپور معمولی از نظر کربوهیدرات بیشتر و چربی و پروتئین کمتری نسبت به ماهی های گوشتخوار دارد. بنابراین، کمتر از ده درصد فرمولاسیون تغذیه می تواند حاوی منابع پروتئین حیوانی (مانند پودر ماهی، پودر گوشت و استخوان و غیره) باشد.

مکمل برای ماهی کپور

برای اینکه ماهی بتواند رشد کند، غذای ماهی باکیفیت در پرورش ماهی ضروری است. بازده مزارع پرورش ماهی به شدت تحت تأثیر عوامل متعددی است. موارد زیر ممکن است به عنوان برخی از مهمترین اجزا ذکر شوند: تجهیزات استاندارد، رعایت استانداردهای بهداشتی، هوادهی کافی در صورت نیاز، کیفیت آب بالا، انتخاب نژاد و گونه مناسب کپور، و استفاده از غذای ماهی ممتاز.

هیچ گونه ماهی ای در محیط وجود ندارد که بتواند بدون غذای مناسب و بهترین مکمل برای پرورش آبزیان رشد کند و کپور نیز تفاوتی با آن ندارد. به دلیل فصل تولید مثل، دانستن اینکه چه آبزیانی باید بخورند می تواند بسیار مهم باشد. از انتخاب غذای ماهی ارزان قیمت به جای غذای ماهی ممتاز خودداری کنید. غذای ماهی و مکمل ها را فقط از منابع معتبر و شناخته شده خریداری کنید.

ویتامین ها در مکمل های آبزیان

وقتی صحبت از ماهی قزل آلا می شود، محتوای ویتامین باید حداقل باشد. مسمومیت غذایی با ماهی قزل آلا می تواند ناشی از عدم رعایت این قانون باشد. توجه داشته باشید که ماهی ها مانند هر موجود زنده دیگری در مراحل مختلف رشد نیازهای متفاوتی دارند. با توجه به این مشخصات، مواد معدنی باید یا افزایش یا کاهش یابد تا رشد به صورت مورد نظر انجام شود. ماهی قزل آلا فقط به مقدار کمی از ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی نیاز دارد. رشد و سلامت ماهی به طرق مختلف تحت تأثیر این ویتامین ها قرار می گیرد.

مهم ترین ویتامین هایی که باید در خوراک ماهی قزل آلا وجود داشته باشد عبارتند از C، A، D و E. مقدار لازم از این ویتامین ها در مکمل غذایی ماهی قزل آلا موجود است. کاهش توانایی تبدیل غذا به گوشت، بیرون زدگی کره چشم، کاهش رشد، آتروفی عضلانی، تغییر رنگ آبشش، اختلال و پوسیدگی، آفتاب سوختگی، تشنج های شبیه صرع، کاهش دفعات تخم ریزی ماهی ماده و تخم ریزی نمونه هایی از این اثرات هستند. از عوارض مصرف کم ویتامین در رژیم غذایی ماهی می توان به نرمی استخوان، بی اشتهایی، شکم، افزایش حساسیت نور و اعصاب، وضعیت شنای غیرطبیعی و تیره شدن رنگ بدن اشاره کرد.

جمع بندی

به یاد داشته باشید که ماهی ها را می توان با ارائه یک رژیم غذایی سالم و استفاده از بهترین مکمل برای پرورش آبزیان بدن آنها را سالم نگه داشت. پس شما میتوانید از پری بیوتیک و تقویت کننده سیستم ایمنی آبزیان استفاده کنید که این کار باعث افزایش مقاومت آبزیان در برابراسترس ها دما و کاهش مرگ و میر ماهی ها میشود که همین امر باعث افزایش تعداد ماهی ها و جلوگیری از کم شدن تعداد ماهی ها و در نتیجه ضررها مالی میشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *