بهترین مکمل برای افزایش شیر در گاوهای شیری

بهترین مکمل برای افزایش شیر در گاوهای شیری


افزایش شیر تولیدی گاوها سرمایه گذاری عاقلانه و سودآوری است. با این حال، چگونه می توان تولید شیر گاو را افزایش داد؟  کمیت و کیفیت شیر ​​تولید شده توسط گاوها تحت تأثیر عوامل متعددی است که مهمترین آنها استفاده از بهترین مکمل برای افزایش شیر در گاوهای شیری است. ما در این بخش مقاله به همه چیزهایی که برای کنترل تغذیه و تقویت شیر ​​گاو نیاز دارید می پردازیم. پس برای اینکه گاوهای شیری بتوانند به تولید شیر ادامه دهند و سالم بمانند، به بهترین مکمل ها و یک رژیم غذایی متعادل نیاز دارند.

چند مورد از بهترین مکمل ها برای افزایش شیر

برای یک کشاورز، افزایش میزان شیر تولید شده توسط گاوها برای گسترش درآمد بسیار مهم است. این کار را می توان با بهترین مکمل برای افزایش شیر در گاوهای شیری  و با خوراک مناسب و درجه یک انجام داد. در ادامه میخواهیم چند نمونه از بهترین مکمل ها برای گاوهای شیری را به شما معرفی کنیم:

  • مکمل کنترل ph شکمبه نشخوار کنندگان پرودی پریمیوم
  • مکمل غنی شده گاو شیری
  • مکمل ویتامینی و معدنی الترا

مکمل کنترل ph  شکمبه نشخوار کنندگان پرودی پریمیوم

پرودی پریمیوم شامل مخمر زنده پوشش دار ساکارومایسس سرویزیه ، دیواره سلولی غنی از بتاگلوکان و مانان الیگوساکارید (‌‌MOS) و ترکیبات محرک رشد باکتری‌ها می‌باشد، مخمر زنده با مصرف اکسیژن درون شکمبه و کاهش تولید لاکتات، تثبیت pH شکمبه را به دنبال داشته و دیواره سلولی مخمر با افزایش سلامت روده منجر به افزایش بازده خوراک می گردد.

بهترین مکمل برای افزایش شیر در گاوهای شیری

فواید مصرف پرودی پریمیوم:

  • کنترل pH شکمبه و حمایت در برابر اسیدوز تحت حاد
  • بهبود هضم فیبر، نشاسته و افزایش بازده خوراک
  • پیشگیری از افت چربی شیر، اسهال، نفخ و لنگش ناشی از اسیدوز
  • محرک رشد پروتوزوآها، قارچ‌ها و باکتری‌های مفید شکمبه
  • مقاوم در برابر پلت شدن، اکستروژن و گرما

مکمل کنترل ph  شکمبه نشخوار کنندگان پرودی پریمیوم

مکمل غنی شده گاو شیری

این مکمل دارای ویتامین های PRO، NEO و MAX با پوشش ویتامین C، مونتهسین و بیوتین تقویت شده است. بهبود تعادل نیتروژن بدن با کاهش تولید آمونیاک در شکمبه و افزایش جریان پپتیدها و اسیدهای آمینه به روده کوچک از جمله دیگر ویژگی های این مکمل است. همچنین باعث کاهش تعادل منفی انرژی و افزایش سنتز پروپیونات در شکمبه و جلوگیری از ایجاد اختلالات متابولیک مانند اسیدوز، کتوز و .. میشود.

مکمل ویتامینی و معدنی الترا

افزایش متابولیسم انرژی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های متابولیک، تقویت ایمنی و حفظ سلامت گاوها در طول دوره انتقال، افزایش تولید شیر و افزایش توانایی تولید مثل، کاهش عفونت های رحمی پس از زایمان  برخی از ویژگی های این مکمل است که میتواند به شیردهی گاو شما نیز کمک کند.

برخی از بهترین افزودنی ها برای مکمل گاو شیرده

  1. موننسین
  2. توکسین پایندر
  3. کنسانتره ها

موننسین:

موننسین که در برندهای مختلف عرضه می شود و اغلب دارای خلوص 10 درصد در بازار ایران است، یکی از بهترین و کارآمدترین افزودنی های خوراک دام های شیری است. اگرچه این ماده کاربردهای زیادی دارد، اما در صورت استفاده بیش از حد می تواند برای حیوانات خطرناک یا حتی کشنده باشد. این افزودنی معمولا به بهترین مکمل برای افزایش شیر در گاوهای شیری اضافه میشود.

در نتیجه، ما از صمیم قلب توصیه می کنیم که از این محصول مستقیماً در خوراک TMR استفاده نکنید و در عوض آن را در مکمل های گاوهای شیری و سایر دام ها بگنجانید. موننسین باعث افزایش شیر و کاهش چربی شیر می شود. همچنین استفاده از موننسین برای کشاورزان با چربی شیر کم توصیه نمی شود.

توکسین پایندر:

سیلیکات آلومینیوم و سایر مواد رسی در بسیاری از مواد چسبنده سم یافت می شود. بنابراین، ترکیب مکمل های گاو شیری با بایندرهای سمی و بنتونیت هایی که به عنوان بایندر سموم استفاده می شوند، توصیه نمی شود (برخی از انواع بنتونیت و زئولیت فقط به عنوان پرکننده استفاده می شوند و توانایی جذب مواد یا حتی سموم را ندارند).

کنسانتره ها:

به دلیل فراوانی مکمل ها و افزودنی ها برای گاوهای شیری از جمله کولین، دی کلسیم فسفات، اکسید منیزیم، مخمرها، مواد کلات و جوش شیرین، برخی از کشاورزان و دامداران شیری ترجیح می دهند از کنسانتره دام استفاده کنند که 5 یا 10 درصد لبنیات را تشکیل می دهد.

روش های افزایش شیردهی گاو

در این قسمت به موارد متعددی که برای تقویت شیردهی و افزایش تولید شیردر گاو مهم هستند میپردازیم. این استراتژِ ها در خشکسالی بسیار اهمیت دارد.

تغذیه گاو:

گاو حیوانی است با یک شکمبه ای حاوی میلیاردها میکروارگانیسم. تغییر یا افزایش جیره غذایی بر میزان این شکمبه اثر نامطلوبی خواهد داشت. بنابراین، کنسانتره را می توان علاوه بر غذا در طول خشکسالی به گاوهای شیری داد تا کمبود جیره را جبران کند. با این حال، تغذیه ناگهانی گاوهای شیری نیز می تواند مضر باشد. به منظور جبران کمبود غذا، به گاوهای شیرده کنسانتره، مکمل ویتامین و مواد معدنی داده می شود، بنابراین نظارت بر میزان مصرف جیره غذایی بسیار مهم است.

مصرف مکمل ها و افزودنی:

اکثر مواد افزودنی و مکمل های اضافه شده به خوراک دام، مکمل های ویتامینی و معدنی هستند. دو نوع مکمل معدنی وجود دارد: پرمصرف و کم مصرف. ضروری است که هر دو گروه این مکمل ها را دریافت کنند، زیرا انجام این کار ممکن است در نهایت بر حجم و ترکیب شیر تولید شده تأثیر بگذارد.

بالا بردن دفعات خوراک دهی:

دادن جیره زیاد به گاو باعث افزایش ذخیره چربی در شکمبه می شود که به نوبه خود میزان شیر تولیدی گاو را کاهش می دهد. به دلیل این مشکل، صحبت هایی در مورد غذا دادن به گاو بیشتر شده است. دادن وعده های غذایی زیاد بدون شک باعث افزایش وعده های غذایی می شود که از بحث چربی شکمبه جلوگیری می کند و در نهایت باعث می شود شیر بیشتری بدهید. یکی از بهترین کار ها برای بالا بردن شیردهی استفاده از بهترین مکمل برای افزایش شیر در گاوهای شیری است.

بیشتر کردن شیردوشی:

به منظور افزایش شیردهی، گاوداران معمولاً گاوهای خود را در دو مرحله می دوشند که بین 10 تا 14 ساعت، 8 تا 16 ساعت یا 9 تا 15 ساعت از هم جدا می شوند. با این حال، مطالعات در این زمینه نشان می دهد که شما می توانید مقدار شیر گاو را با دوشش بیش از دو بار افزایش دهید.

این مواد نشان می دهد که علاوه بر عواملی که قبلا ذکر شد، کیفیت جیره غذایی نقش بسزایی در افزایش شیر گاو دارد. از آنجایی که در زمان خشکسالی نسبت به زمانی که آب پر است و علوفه کمتری در دسترس است، گاو نمی تواند تمام مواد غذایی خود را از این منبع دریافت کند، بنابراین مصرف کنسانتره با کیفیت بالا در این شرایط بسیار مهم است.

کیفیت غذا:

استفاده از 55 درصد علوفه و 45 درصد کنسانتره برای تامین نیازهای غذایی گاوهای شیری اولین نکته برجسته در بحث کیفیت جیره است. کلید تولید بیشتر شیر با کیفیت بالا که حاوی مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز برای تغذیه است، تغذیه گاوهای شیری با بهترین مکمل برای افزایش شیر در گاوهای شیری و ویتامین ها است. در حالی که گاوها می توانند ویتامین های مورد نیاز خود را از خوراک و علوفه باکیفیت به دست آورند، کنسانتره گاو شیری که حاوی انواع ویتامین ها از جمله A، D، E و B کمپلکس است، در صورت کمیت یا کیفیت این منابع توصیه می شود.

تاثیر علوفه سبز بر شیردهی گاوها

یکی از مهمترین منابع غذایی و بهترین خوراک برای افزایش تولید شیر گاو، علوفه سبز است. این به افزایش مقدار شیری که گاوها تولید می‌کنند کمک می‌کند، اما فقط در صورتی که به آنها علوفه سبز با کیفیت بالا و مغذی بدهید. دامداران باید هنگام تهیه علوفه سبز از تهیه گیاهانی که رنگ سبز خود را از دست داده اند به گاوهای خود خودداری کنند زیرا این گیاهان پروتئین، مواد معدنی و انرژی کمی دارند و نمی توانند تولید شیر را در گاوهای شیری تقویت کنند.

استفاده از یونجه و ذرت برای شیردهی مهم است؟

گاوهای شیری که یونجه سبز را با برگ های کاملاً رشد یافته و بدون کپک می خورند، در کل شیر و چربی شیر بیشتری تولید می کنند. یکی از با ارزش ترین گیاهان علوفه ای یونجه است که بسیار خوش طعم نیز می باشد. برگ یونجه به دلیل داشتن پروتئین بالا ارزش غذایی بالاتری نسبت به ساقه یونجه دارد. علف یونجه دارای پروتئین بالایی است اما با این حال فاقد انرژیست. سایر غذاهای موجود در رژیم باید این کمبود را جبران کنند.

سیلوی ذرت یکی از مواد غذایی است که دام به راحتی می تواند آن را هضم کند و آن را با اشتهای زیاد می خورند و یکی از بهترین خوراک های زمستانی برای گاوهای شیری، گاوهای چاق کننده و گوسفندان است. محتوای انرژی بالا در ذرت یافت می شود. علاوه بر این، به دلیل محتوای کم پروتئین آن، مصرف آن همراه با یونجه، یک منبع پروتئین، ایده آل است. با این حال، گوساله های کوچکتر از شش ماه نباید با ذرت تغذیه شوند.

تاثیر محیط بر شیردهی گاو

محیط مورد استفاده برای دامپروری باید تا حد امکان از مناطق شلوغ و پر سروصدا دور باشد. بسترهای انفرادی یا فری استال ها پیکربندی ایده آل برای مزارع دام هستند. با این حال، اگر می خواهید از سیستم های فنری استفاده کنید، مطمئن شوید که بستر گاو را به دقت نگهداری میکند. این به این دلیل است که نه تنها رفاه حیوانات شما را تضمین می کند، بلکه به جلوگیری از بیماری های محیطی مانند ورم پستان نیز کمک می کند. ضمناً لازم به ذکر است محل انتقال گاوها به محل شیردوشی باید تا حد امکان بهداشتی و عاری از اجسام نوک تیز باشد. برای به حداقل رساندن صدای وسایل نقلیه و اطمینان از راحتی دام، سیلو و محل نگهداری علوفه باید تا حد امکان دور از محل نگهداری دام قرار گیرد.

درصد چربی شیر گاو به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه شیر درصد چربی آن است که از شیر گاو به دست می آید. از سوی دیگر، می توان ادعا کرد که میزان چربی دقیق شیر گاو بسته به عوامل متعددی مانند نوع گاو، رژیم غذایی، شرایط نگهداری و روش های فرآوری مورد استفاده متفاوت است.به عنوان مثال، گاوهایی که در آب و هوای سردتر زندگی می کنند، معمولاً درصد چربی بیشتری دارند زیرا چربی به آنها کمک می کند دمای بدن را حفظ کنند.

علاوه بر این، نوع و مقدار مواد مغذی شیر می تواند تحت تأثیر رژیم غذایی گاو باشد. مقدار قابل توجهی پروتئین، ویتامین ها (از جمله A، D و B12) و مواد معدنی حیاتی مانند کلسیم و فسفر نیز علاوه بر چربی در شیر گاو وجود دارد که همگی برای سلامت انسان بسیار مفید هستند. در نتیجه، به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع و سالم، تمرکز بر مصرف منظم و متعادل شیر گاو بسیار مهم است.

فواید شیر پرچرب

مزایایی که شیر پرچرب نسبت به شیر کم چرب دارد:

ارزش غذایی بیشتر: محتوای چربی بالای شیر پرچرب به آن انرژی تغذیه ای بیشتری می دهد. این شیر علاوه بر کلسیم، پروتئین و مواد معدنی حیاتی مانند فسفر که از استخوان‌ها، دندان‌ها و عملکرد اعصاب قوی پشتیبانی می‌کند، حاوی ویتامین‌های A، D و B12 نیز می‌باشد.

خوشمزه تر: این ویژگی به شیر پرچرب طعمی می دهد که برای برخی افراد جذاب تر است. محصولات لبنی مانند کره و خامه دارای ویژگی های طعمی قابل توجهی هستند.

اشباع: سطح چربی های اشباع شده بدن ممکن است در نتیجه چربی های اشباع موجود در شیر پرچرب افزایش یابد. این مواد رفتار انرژی طولانی مدت موثرتری از خود نشان می دهند و می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهند.

سیری طولانی مدت: کسانی که به انرژی بیشتری نیاز دارند یا می خواهند وزن اضافه کنند، ممکن است متوجه شوند که شیر پرچرب باعث سیری طولانی تری می شود.

لازم به ذکر است کسانی که نگران کنترل وزن خود هستند یا مشکلات قلبی دارند ممکن است تمایلی به نوشیدن شیر پرچرب نداشته باشند. شیر کم چرب یا با چربی متوسط ​​ممکن است جایگزین خوبی در این مواقع باشد. توصیه می شود قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی با یک متخصص تغذیه یا پزشک صحبت کنید.

آیا موسیقی بر افزایش شیردهی گاو تاثیر دارد؟

آیا گاوهایی برای انها موسیقی گذاشته میشود می توانند شیر بیشتری تولید کنند؟ هیچ تاثیر مستقیمی از پخش موسیقی بر گاوهای شیرده وجود ندارد. عوامل متعددی مانند محیط، مراقبت و رژیم غذایی  و استفاده از بهترین مکمل برای افزایش شیر در گاوهای شیری بر شیردهی گاوها تأثیر می گذارد. البته لازم به ذکر است که تأثیر موسیقی بر رفتار و نحوه زندگی حیوان به عوامل متعددی از جمله نوع موسیقی، حجم آن و محیط اطراف آن بستگی دارد. علاوه بر این، بهبود مراقبت، نگهداری و تغذیه گاوهای شیرده بسیار مهمتر از پخش موسیقی است.

جمع بندی

در بخش دامپروری، تولید شیر گاو بسیار مهم است و بهره وری گاوهای شیری با رژیم غذایی مناسب ارتباط مستقیم دارد. در نتیجه یکی از مهمترین جنبه های دامپروری، انتخاب بهترین خوراک  و بهترین مکمل برای افزایش شیر در گاوهای شیری است. شما میتونید برای افزایش شیر از مکمل هایی مانند پرودی پریمیوم استفاده کنید که تاثیر بسزایی در زمینه ی افزایش شیردهی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *