راه های پیشگیری و درمان پر ریزی در پرندگان زینتی

راه های پیشگیری و درمان پر ریزی در پرندگان زینتی


زمانی که مرغ عشق، طوطی، قناری، عروس هلندی و کبوترها شروع به از دست دادن پرهای خود می کنند، می تواند نگران کننده باشد. پر پرندگان به عنوان ابزاری برای پرواز، عایق و دفاع عمل می کند. اگرچه علت از دست دادن پر پرنده معمولاً مضر نیست اما با این وجود می تواند برای صاحب آن ناخوشایند باشد. پرندگان ممکن است به دلایل مختلف، از جمله کمبودهای تغذیه ای یا مسائل رفتاری، پرهای خود را بریزند. پرهایی که توسط پرندگان به طور مکرر می ریزند نشان دهنده وجود بیماری های خطرناک و گاهی کشنده است. ما در این مقاله قصد داریم به راه های پیشگیری و درمان پرریزی در پرندگان زینتی بپردازیم س با ما همراه باشید.

ریزش پر فصلی

بین پرندگان، ریزش فعال اساساً یکسان است. زمان پرریزی پرندگان در بین گونه ها متفاوت است و معمولاً با فصل، مهاجرت، وضعیت تغذیه یا مرحله تولید مثل مرتبط است. پرریزی نه تنها باعث ایجاد پرهای جدید برای جایگزینی پرهای آسیب دیده یا قدیمی می شود، بلکه به توانایی پرنده برای حفظ دمای بدن در طول زمستان نیز کمک می کند.

پرنده به تدریج پرهای قدیمی خود را با پرهای جدید در طول فرآیند پرریزی منظم و طبیعی جایگزین می کند. این به عنوان یک زمان چالش برانگیز برای پرنده شما دیده می شود. پرنده اغلب در این مدت تحت استرس است زیرا نیاز به صرف انرژی بیشتری برای رشد پرهای جدید دارد.

عواملی که باعث ریزش پر در پرندگان میشود

یک پرنده ممکن است پرهایش را به طور طبیعی یا به دلیل کندن پرهای خود یا پرنده دیگری از دست بدهد. به طور کلی، کندن پرهای پرندگان دیگر یک مسئله رفتاری است، به ویژه در انواع پرندگان بزرگتر که پیوندهای محکمی با صاحبان خود دارند و بسیار باهوش هستند، مانند طوطی های خاکستری آفریقایی. با این وجود، بیماری هایی که باعث درد در پرنده و همچنین آسیب دیدگی و رشد نامناسب پر می شود نیز می تواند منجر به از دست دادن پر در پرندگان شود پس در نتیجه جلوگیری از این بیماری ها یکی از راه های پیشگیری و درمان پرریزی در پرندگان زینتی است.

اگرچه ریزش پرهای پرندگان یک فرآیند طبیعی است اما ریزش غیر طبیعی یا بیش از حد ممکن است نشان دهنده یک بیماری باشد. این بیماری‌ها شامل انگل‌هایی مانند ژیاردیا در کاکوتی، باکتری‌هایی مانند باکتری‌های استافیلوکوک، ویروس‌هایی مانند ویروس پلیوما و پتی اکسین منقار و سایر بیماری‌های داخلی مانند بیماری‌های کبدی یا کلیوی است.

تاثیر انگل ها در پرریزی پرنده

پرندگانی که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند اغلب پوسته پوسته می شوند که توسط یک انگل پوستی به نام Knemidokoptes ایجاد می شود. معمولا این انگل بیشتر قناری ها را درگیر می کند و در ابتدا بافت های پا را ضخیم می کند. قبل از شروع درمان، ارگانیسم باید از طریق بازرسی میکروسکوپی شناسایی شود، حتی اگر این علائم به وضوح قابل مشاهده باشند. داروهای تجویزی این بیماری را سریع و با موفقیت درمان می‌کنند، اما درمان‌های بدون نسخه می‌توانند گهگاه مشکلات ریزش پر را تشدید کنند و دوره درمان و بهبودی را اغلب طولانی‌تر کنند.

انگل های خارجی که پرندگان را آلوده و تحریک می کنند کنه قرمز و کنه پر هستند. یکی از علل غیر معمول ریزش پر در پرندگان انگل است، اما اگر فکر می کنید پرنده شما ممکن است انگل داشته باشد، باید به دامپزشکی مراجعه نمایید.

بیماری های قارچی و باکترایی در پرریزی

باکتری سودوموناس یا استافیلوکوک باعث خودزنی پرنده می شود که این کار منجر به ریزش پر و خارش در پرندگان می شود. با نمونه برداری از پوست پرنده، دامپزشک می تواند این موجودات را شناسایی کند. بیماری های قارچی که می توانند باعث خارش پوست شوند عبارتند از آسپرژیلوس و کاندیدیاز.

تغذیه چه تاثیری در پرریزی پرندگان دارد؟

یک وعده غذایی متعادل باید در اختیار پرنده قرار گیرد زیرا پرها برای رشد به مواد مغذی در خون نیاز دارند. علاوه بر این، کیفیت و رشد پرها تحت تأثیر دما و عوامل محیطی است. به عنوان مثال، پرها در آب و هوای نامناسب و موقعیت های استرس زا خطوط استرس را تجربه می کنند. برای طوطی ها، استرس ممکن است کاملاً مضر باشد. هنگامی که یک پرنده استرس را تجربه می کند، ممکن است شروع به کندن یا جویدن پرهای خود کند. در طوطی ها عوامل استرس زا شامل دررفتگی، تنهایی، تغییرات دما، تغییر رژیم غذایی، تغییرات رفتاری، صداهای عجیب و غریب و غیره است.

عوامل موثر در پرریزی عروس هلندی

تغییرات فصلی یکی از متداول ترین و ارگانیک ترین دلایلی است که عروس هلندی را پرریز می کند. روند طبیعی از دست دادن پرهای تابستانی و رشد پرهای جدید عروس هلندی تنها یک بار در سال اتفاق می افتد و به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر از چرخه زندگی پرنده در نظر گرفته می شود. اگر سالی یک بار این مشکل پیش آمد، لازم است پرهای پرنده ریخته و در آن زمان پرهای تازه جایگزین شوند.

اگرچه این یک زمان معمولی و عادی برای عروس هلندی در نظر گرفته می شود، اما این دوره باعث می شود که پرنده هر سال در آغاز خود دچار تغییرات ذهنی شود. در این مدت باید بیشتر در مورد پرنده خود بیاموزید و به او توجه بیشتری نشان دهید تا پرهای جدید رشد کند و احساسات قبلی خود را بازیابد.

بیماری منقار در پر ریزی طوطی

بیماری معروف به بیماری منقار و پر طوطی یا به اختصار PBFD یکی از دلایلی است که باعث از دست دادن پرهای پرندگان می شود. طوطی ها و سایر پرندگان مبتلا به این بیماری پرهای خود را از دست می دهند جلوگیری از این بیماری یکی از راه های پیشگیری و درمان پرریزی در پرندگان زینتی است.

این بیماری به راحتی گسترش می یابد. ویروس های متعددی در غذا، گرد و غبار و بدن پرنده در قفس وجود دارد. این ویروس به راحتی توسط گرد و غبار و پر منتشر می شود و می تواند غذا، آب، قفس، لباس و سایر مکان های محیطی را آلوده کند. همچنین می تواند توسط پرندگان دیگر مصرف یا استنشاق شود. پرهای مبتلا به این بیماری ممکن است خونریزی کنند، تغییر رنگ دهند، پیچ خورده و شکننده باشند.

پر ریزی زمان رسیدن به بلوغ طوطی

برای طوطی ها، بلوغ زمان حساسی است. هر پرنده در دوره متفاوتی به بلوغ می رسد. پرنده، به خصوص نرها ​​در این مدت استرس شدید جنسی را تجربه می کند و ممکن است احساس گریه کند. در این سن، اگر میل پرنده برای جفت گیری رد شود، ناامید می شود و شروع به پرکن شدن می کند. این موضوع در درجه اول بر طوطی های غول پیکر و کاسکوها تأثیر می گذارد. بنابراین نگهداری از طوطی ها به صورت جفت ترجیح داده می شود.

پیشگیری از پرریزی پرنده

حفظ زندگی و سلامت پرنده خانگی مستلزم محافظت در برابر سموم یا محرک های موجود در هوا، قفس ها و سایر حیوانات خانگی است. حفظ سلامت پرندگان را می توان با معاینه سالانه به بهترین نحو به دست آورد معاینه های سالیانه یکی از راه های پیشگیری و درمان پرریزی در پرندگان زینتی است. زمانی که پرنده سعی در پنهان کردن ناراحتی یا بیماری دارد، ارزیابی سلامت عمومی پرنده چالش برانگیز است. بررسی کامل سلامت پرنده می تواند اختلالات داخلی، خارجی یا سیستمیک را تشخیص دهد که دامپزشک می تواند قبل از اینکه علائم بیماری در پرها ظاهر شود، آنها را تشخیص داده و درمان کند.

راه های درمان پر ریزی پرندگان زینتی

  • استفاده از مکمل تقویتی پرندگان زینتی پرودی پرنده که باعث جلوگیری از ریزش پر در پرندگان میشود.
  • مصرف آنتی بیوتیک ها برای درمان پر ریزی
  • دارو های ضد انگل
  • مصرف ویتامین A

شناسایی علت دقیق ریزش پر و انجام مراقبت مناسب بسیار مهم است. شما میتوانید با استفاده از این مکمل ها از ریزش پر، پرنده ی خود جلوگیری کنید.

مکمل تقویتی پرندگان زینتی پرودی پرنده

پرودی پرنده ویژه پرندگان زینتی ترکیبی شامل پری‌بیوتیک،اسیدآمینه ویتامین های گروه B و مواد معدنی است.مکمل تقویتی پرودی پرنده باعث افزایش پاسخ ایمنی بدن پرنده کمک به خوش خوراکی، بهبود دسترسی به مواد مغذی با اصلاح جمعیت میکروبی دستگاه گوارش و جلوگیری از درگیری پرنده به اسهال می گردد استفاده از این مکمل یکی از راه های پیشگیری و درمان پرریزی در پرندگان زینتی است.

مکمل تقویتی پرندگان زینتی پرودی پرنده 

فواید مصرف پرودی پرنده:

  • محرک اشتها و رشد پرندگان
  • بهبود چشمگیر در کیفیت پر و پوست
  • رفع اسهال
  • تحریک و تقویت سیستم ایمنی
  • افزایش چشمگیر در جفت گیری، تخم گذاریی، نطفه داری و ماندگاری جوجه ها

مکمل تقویتی پرندگان زینتی (پرودی پرنده)

استفاده از آنتی بیوتیک ها

از آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد ویروسی می توان برای درمان پرندگانی که پرهایشان افتاده است یا پرهایشان به دلیل عفونت های باکتریایی یا ویروسی آسیب دیده استفاده کرد.

مصرف داروهای ضد انگل

از داروهای ضد انگلی نیز برای از بین بردن انگل هایی که باعث ریزش پر می شوند میتوان استفاده کرد. با این وجود، پرداختن به ریزش پر در پرندگانی که ناشی از مشکلات رفتاری است، ممکن است چالش برانگیز باشد. از آنجایی که علل آن می تواند از استرس تا ناامیدی جنسی، ازدحام بیش از حد تا تغییر شرایط زندگی، تغییر در تغذیه و رژیم غذایی تا معرفی حیوانات خانگی جدید، اختلالات پوستی، متغیرهای محیطی و … متغیر باشد.

ویتامین A

یکی از مسائل معمولی که می تواند در قناری ها ایجاد شود ریزش پر است. عدم تعادل هورمون ها و ژن ها علت اصلی این موضوع است. علاوه بر این، کندن بیش از حد پرهای سر توسط پرنده جفت شده ممکن است منجر به ریزش پر شود. از دست دادن پرهای روی بال ها و پاها می تواند نشان دهنده کمبود ویتامین A باشد که می تواند با تنظیم رژیم غذایی یا مصرف این ویتامین برطرف شود.

جمع بندی

به عنوان نتیجه گیری، پرورش پرندگان زینتی در محیطی تحت شرایط آب و هوایی و با رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ریزش پر ضروری است اما با این حال اگر پرنده ی شما دچار پرریزی شد شما میتوانید با استفاده از مکمل تقویتی پرندگان زینتی پرودی پرنده این مشکل را به راحتی حل کنید. برای پرنده، خوابیدن و بیدار شدن با توجه به طول روز در همان فصل ضروری است همچنین شما باید زمان زیادی را صرف تمیزی قفس پرنده کنید. زمانی که تصمیم می گیرید وظیفه نگهداری از یک پرنده زینتی را بر عهده بگیرید، وظیفه دارید تمام خواسته های پرنده را برآورده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *