راه های درمان سوء هاضمه در گوساله

راه های درمان سوء هاضمه در گوساله


نشخوارکنندگان به دلیل ویژگی‌های منحصربه ‌فرد دستگاه گوارش خود می‌توانند غذاهای متنوعی بخورند که تک معده‌ها نمی‌توانند. اختلالات هضم گاهی می تواند منجر به هضم نامناسب شود، از جمله اختلالات سیستم گوارشی نشخوارکنندگان، مانند گاز، نفخ، بلع اشیاء خارجی، اسیدوز لاکتیک و جابجایی شیر مادر است. در این مقاله قصد داریم به بررسی راه های درمان سوء هاضمه در گوساله بپردازیم و برخی از مکمل های مورد نیاز برای درمان سوء هاضمه را به شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

بهترین مکمل برای درمان سوء هاضمه گوساله

برخی از مکمل های معروف در بازار که سوء هاضمه گوساله را برطرف میکنند عبارتند از:

  • پودر سوء هاضمه و اشتها آور گوساله (Ruminats Prebiotic)
  • دایجستی اکت
  • مکسی دایجسشن
  • دامیاجست

پودر سوء هاضمه و اشتها آور گوساله

پرودی ترکیبی است متشکل از ویتامین های گروه  B، ترکیبات مخمر، اسیدآمینه و عناصر کمیاب که به صورت پودر تهیه شده و مصرف آن برای گاوهای شیری و تازه زایمان کرده جهت بهبود اشتها، بازیابی سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری‌های متابولیک نظیر کتوز و در گوساله های شیرخوار به منظور بهبود سلامتی، تقویت رشد و نیز پیشگیری و درمان حمایتی اسهال توصیه می‌شود استفاده از این مکمل یکی از راه های درمان سوء هاضمه در گوساله است.

پودر سوء هاضمه و اشتها آور گوساله   

فواید مصرف:

  • اشتها آور
  • پیشگیری و کمک به درمان سوءهاضمه
  • بهبود اشتها در گاو های شیری و تازه زایمان کرده
  • پیشگیری از بروز بیماری نظیر کتوز

پودر سوء هاضمه و اشتها آور گوساله

دایجستی اکت

پودر سوء هاضمه علاوه بر اینکه به عنوان مقوی و اشتهاآور عمومی پس از سوء هاضمه در نشخوارکنندگان بزرگ و کوچک استفاده می شود، برای درمان آسیب های ناشی از متابولیسم کربوهیدرات ها، مراحل اولیه و ثانویه سنگ شکنی در گاو، سوء هاضمه ناشی از مسمومیت غذایی همراه با اسهال نیز استفاده می شود. همچنین در سوء هاضمه ناشی از بیماری های همراه با تب، صدمات بعد از جراحی و سوء هاضمه ناشی از سوء تغذیه و اختلالات گوارشی شکمبه تاثیر دارد.

مکسی دایجسشن

Maxi Digestion برای بازگرداندن فعالیت طبیعی شکمبه استفاده می شود. این ماده برای درمان استونمی اولیه و ثانویه در گاو، گوسفند، بز و شتر و همچنین اختلالات گوارشی ناشی از تغییرات ناگهانی رژیم غذایی و اعمال جراحی استفاده می شود. علاوه بر این، Maxi Digestion پس از رومینوتومی کمک زیادی به بازیابی فعالیت منظم شکمبه می کند.

دامیاجست

در نشخوارکنندگان با اختلالات گوارشی اولیه و ثانویه، از آسیب برای بازگرداندن فعالیت طبیعی شکمبه استفاده می شود. از این ماده برای درمان سنگ‌خونی اولیه و ثانویه در گاو، گوسفند، بز و شتر و همچنین اختلالات گوارشی ناشی از تغییرات ناگهانی رژیم غذایی و اعمال جراحی استفاده می‌شود استفاده از این مکمل یکی از راه های درمان سوء هاضمه در گوساله است.

 نفخ در گوساله

اساساً شکمبه مقدار قابل توجهی متان و دی اکسید کربن تولید می کند که سپس با آروغ زدن یا سیستم مدفوع از بدن خارج می شود. نفخ حالتی است که در آن حیوان به هر دلیلی نمی تواند گازهای تولید شده در شکمبه را دفع کند. در ادامه به برخی از علائم وجود نفخ و انواع آن در گوساله میپردازیم با ما همراه باشید.

علائم نفخ عبارتند از:

  1. شکمبه متورم می شود، دیواره از کار می افتد و فلج می شود
  2. گازهای سمی از دیواره شکمبه جذب می شود
  3. تورم شکمبه و فشار بر قلب و سایر اعضا.

برای درمان نفخ معده از روغن ها و سایر مواد ضد کف استفاده می شود. اما اگر نفخ بسیار شدید باشد باید از تروکار استفاده شود. فشار داخل شکمبه با استفاده از این دستگاه کاهش می یابد که شکمبه را از بیرون سوراخ می کند. با استفاده از اسپری های روغنی و آنتی بیوتیک ها در خوراک می توان از نفخ جلوگیری کرد.

انواع نفخ در گوساله

اگر بخواهیم آن را به صورت کلی بیان کنیم، می‌گوییم که گوسفند و گاو دو نوع نفخ را تجربه می‌کنند: گازی و کفی. ناگفته نماند که این نفخ ها که در نهایت به صورت گاز یا کف ظاهر می شوند، با خوردن مواد و گیاهان مختلف ایجاد می شوند. در زیر توضیح دقیقی در مورد هر یک از آنها ارائه شده است.

نفخ گازی در دام

گاز یکی از انواع نفخ است که دام می تواند آن را تجربه کند. برخی از گیاهان حاوی مواد سمی هستند که باعث تولید گاز در ناحیه شکم دام می شود که یکی از عوامل ایجاد این نوع نفخ در حیوانات است.

نفخ کفی در دام

این نوع گاز کمی خطرناک است و معمولاً به صورت حباب در ذرات غذا ظاهر می شود. به خاطر داشته باشید که هر دو نوع نفخ می تواند منجر به مشکلات تنفسی در حیوانات شود. در این مرحله باید با حیوان به تنهایی رفتار کنید و آن را از سایر حیوانات جدا نگه دارید.

نفخ باعث فشار بیش از حد به دام میشود

یکی از شایع ترین علائم نفخ گاو بزرگ شدن سمت چپ شکم است. با این حال، معمولاً با علائم دیگری مانند لگد زدن به شکم، کشیدن، تنفس دشوار و ایستادن و نشستن مکرر همراه است. علائم خاصی را می‌توان با بیماری‌های دیگر نیز نشان داد، بنابراین مهم است که آنها را از هم جدا نگه دارید. اگر حیوانی ابتدا سالم به نظر برسد و سپس علائم نفخ را نشان دهد، به احتمال زیاد نفخ دارد.

گاودار باید یاد بگیرد که چگونه لوله پلاستیکی شکم را در شکمبه فرو کند تا گاو در شکمش نفخ نکند. برای جلوگیری از جویدن لوله پلاستیکی توسط حیوانات بالغ، باید آن را داخل لوله فلزی قرار داد. اگر مطمئن نیستید که چگونه آن را انجام دهید، از دامپزشک خود بخواهید که روش مناسب تخلیه شکمبه را به شما نشان دهد. در بیشتر موقعیت ها، این راه حل کار می کند و جان بسیاری از حیوانات را نجات می دهد. اگر این کار را نکند، حیوان از بین خواهد رفت.

برخی از مشکلاتی که در فرایند هضم ایجاد میشود

در طول هضم، سیستم گوارشی نشخوارکنندگان ممکن است دچار اختلالات اضافی شود که در این صورت شما نیاز به راه های درمان سوء هاضمه در گوساله پیدا کنید. برخی از آنها عبارتند از:

  1. یبوست، اسهال، سوء هاضمه و فشرده شدن غذا. تغییر ناگهانی در ترکیب رژیم غذایی علت اصلی سوء هاضمه است.
  2. علاوه بر این، اسهال با تغییر ناگهانی گاوها از علوفه خشک به مراتع مرطوب ایجاد می شود.
  3. برای جلوگیری از اسهال بهتر است در شرایط ذکر شده مقداری علوفه خشک به گاو داده شود.
  4. علت اصلی اختلالات گوارشی در گاوهای شیری کمبود مواد حجیم در رژیم غذایی آنهاست.
  5. گاوهایی که از جیره های پر کنسانتره استفاده می کنند، کاهش یا توقف نشخوار را تجربه می کنند. در نتیجه مقدار موادی که از شکمبه عبور می کند به طور مکرر کاهش می یابد.
  6. حیوان به دلیل مشکل عبور غذا از قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش، دچار یبوست می‌شود.
  7. وزن حیوان و تولید شیر هر دو در اکثر بیماری های گوارشی ذکر شده در بالا به سرعت کاهش می یابد.

گرفتگی گلو در گوساله

غذاهای خاصی مانند سیب زمینی و چغندر معمولاً در مری گاو باقی می مانند. علاوه بر این، باعث احتقان و انسداد می شود که می توان با استفاده گهگاهی از دست برای ماساژ گلو که ممکن است مواد را به شکمبه شما منتقل کند، برطرف شود. اگر هیچ یک از راه حل های ذکر شده کار نکرد، می توانید شیلنگ را به عنوان روان کننده در آب یا روغن فرو کنید. این فرآیند شامل اعمال فشار کافی و وارد کردن تدریجی شیلنگ در مری است. رعایت احتیاط ها برای جلوگیری از آسیب به مری هنگام رهاسازی مواد لخته شده ضروری است. و احتمالاً از پنومونی و عفونت جلوگیری کنید.

کدام حیوانات اسیدوز را تجربه می کنند؟

اسیدوز شکمبه وضعیتی است که می تواند هر حیوان نشخوارکننده ای را که در معرض مقدار زیادی دانه قرار می گیرد، تحت تاثیر قرار دهد.

اسیدوز شکمبه، چه حاد و چه مزمن:

این بیماری با دوره های مکرر pH پایین شکمبه (5.2 تا 5.6) در نتیجه افزایش تولید اسیدهای چرب فرار در شکمبه ایجاد می شود. حیوانات مبتلا وضعیت بدنی نامناسبی با کاهش وزن، کاهش تولید شیر و مصرف خوراک و گاهی اوقات اسهال نشان می دهند. مشابه شکل حاد بیماری، این دوره‌های عود کننده باعث کولیسیت می‌شوند که به اپیتلیوم آسیب می‌رساند و اغلب با تشکیل آبسه‌های کبدی مرتبط است. فلور معمولی در شکمبه نیز به دلیل شرایط pH پایین که اغلب رخ می دهد تغییر می کند.

علائم اسیدوز حاد

  • به دلیل اسیدیته بالا در شکمبه، گاوهای مبتلا به اسیدوز حاد ممکن است دچار شوک شده و به طور غیرمنتظره ای از بین بروند.
  • آنهایی که به سرعت از بین نمی‌روند معمولاً بی‌حال هستند و به صورت بی‌هدف در اطراف حرکت می‌کنند یا فقط در حالتی دراز می‌کشند.
  • آنها اغلب ظاهری ضعیف، بی اشتها و کم آب دارند.
  • اسیدوز نامطلوب در حیوانات می تواند منجر به عوارض سلامتی شود.
  • کاهش شدید اسیدیته می تواند به پوشش داخلی شکمبه و معده آسیب برساند که می تواند منجر به کولیت یا عفونت دیواره شکمبه شود.
  • دیواره‌های روده‌ها و سینه‌ها نیز مستعد التهاب هستند.
  • پرزهایی که وظیفه جذب مواد مغذی از دستگاه گوارش را بر عهده دارند اغلب توسط آن حذف می شوند.
  • این آسیب التهابی اغلب منجر به افزایش وزن ضعیف یا کاهش تولید شیر می شود.
  • سیستم ایمنی ممکن است توسط اسیدوز سرکوب شود، که ممکن است دفع عفونت های ناشی از ویروس ها یا باکتری های معلق در هوا یا مسری را برای حیوان دشوارتر کند.
  • یکی دیگر از عوارض این اختلال متابولیک نفخ است.

آبسه کبدی چیست

یکی از عوارض جانبی رایج اسیدوز در گاو، آبسه های کبدی است که می تواند باعث کاهش مصرف خوراک، راندمان خوراک، افزایش وزن و عملکرد لاشه شود. آبسه های کبدی اغلب تا زمانی که حیوان نمرده قابل مشاهده نیستند و کبد حیوانات لاشه شده به دلیل مناسب نبودن برای مصرف انسان رد می شوند پس به همین امر ما باید مراقب گاوها و گوسال ها باشیم و راه های درمان سوء هاضمه در گوساله را کامل بشناسیم که برای گوساله های ما مشکلی ایجاد نشود.

وضعیت نشخوار با توجه به محیط

نشخوار فکری در گاو تحت تأثیر رویدادهای فیزیولوژیکی و عوامل استرس زا است، علاوه بر این که با فرآیندهای متابولیک مرتبط است. به عنوان مثال، رفتار نشخوار کننده گاو در مجاورت زایمان کاهش می یابد. محققان نشان داده اند که وقتی گاوها در شرایط استرس زا قرار می گیرند مانند گروه بندی مجدد گاوها، ازدحام بیش از حد دام ها یا استرس گرمایی زمان کمتری را برای نشخوار می گذرانند.

در مجموع، این موضوعات نشان می دهد که مراقبت از رفتار نشخوار گاو برای شناسایی مسائل و همچنین شناسایی تغییرات در گاو قبل از ظهور علائم دیگر بسیار مهم است.

جمع بندی

ما کشف کردیم که می تواند دلایل مشخصی برای سوء هاضمه،  نفخ شکمبه در گوسفند و گاو وجود داشته باشد. این متغیرها شامل آب و هوا، ژنتیک و نوع غذا است. علاوه بر این، راه های درمان سوء هاضمه در گوساله و استفاده از برخی مکمل ها برای درمان آن مانند پودر سوء هاضمه و اشتها آور گوساله میتواند کمک های بسزایی در رفع و درمان سوء هاضمه کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *