راه های درمان اسهال گوساله

اسهال گوساله یکی از شایع ترین بیماری‌های گزارش شده در گاوهای جوان محسوب می‌شود و یکی از عوامل اصلی زیان اقتصادی و بهره وری برای تولیدکنندگان گاو در سراسر جهان می‌باشد. درمان اسهال گوساله اهمیت فراوانی برای افراد فعال در این حوزه دارد. عوامل متعددی در بروز اسهال شناخته شده اند که با دانستن آنها می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری و یا برای درمان اسهال گوساله اقدام کرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد بیماری اسهال گوساله و راه‌های درمان آن بیشتر بدانید.

اسهال در گوساله در چه زمانی حیوان را تهدید می‌کند؟

هنگامی که بدن گوساله به دلیل اسهال کم آب می‌شود، ناهنجاری‌های الکترولیتی اتفاق می‌افتد. بدن سدیم، پتاسیم و کلرید را که باید جایگزین شود از دست می‌دهد. در این صورت گوساله می‌تواند به اسیدوز متابولیک مبتلا شود که در آن سطح pH خون شروع به کاهش می‌کند.

 درمان این اسیدوز یا اصلاح pH خون یکی از کارهای بزرگی است که باید در درمان گوساله‌های مبتلا به اسهال انجام دهیم.

علاوه بر این، گوساله‌های مبتلا به اسهال دارای تعادل انرژی منفی هستند. وقتی اسهال شروع می‌شود و شیر نمی‌نوشند، چون به میزان کافی ذخایر چربی ندارند، می‌توانند از گرسنگی بمیرند.

انواع اسهال گوساله

هنگامی که یک گوساله دچار اسهال می‌شود، تعیین میزان “بیماری” گوساله بسیار مهم است. این به نوبه خود تعیین می‌کند که درمان اسهال گوساله چه حد باید شدت داشته باشد. به طور کلی، گوساله‌های مبتلا به اسهال را به دو دسته تقسیم می‌شوند: گوساله‌هایی که هنوز می‌توانند بایستند و می‌مکند و گوساله‌هایی که نمی توانند به تنهایی بایستند. به طور کلی، گوساله‌هایی که هنوز می‌توانند بایستند و بمکند می‌توانند با مایعات خوراکی با موفقیت خوب درمان شوند. در مقابل، گوساله‌هایی که قبلاً پایین آمده اند، معمولاً اسیدوز شدید خون خود را دارند و به مایعات داخل وریدی نیاز دارند.

تشخیص اسهال گوسالهتشخیص اسهال گوساله

بسته به علت، اسهال گوساله می‌تواند در هر زمانی از چند ساعت اول پس از تولد تا ماه اول تا شش هفته زندگی رخ دهد. گوساله ماده در اولین زایمان اول ممکن است آغوز با کیفیت پایین‌تر و کمیت پایین‌تر تولید کند و به همین دلیل احتمال اسهال گوساله‌های آن‌ها بیشتر است. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال که گاهی حاوی خون یا مخاط است.
  • کم آبی که با شل و ضخیم شدن پوست مشهود است.
  • کاهش وزن
  • ضعف
  • رشد ضعیف
  • مرگ 12 تا 48 ساعت پس از شروع بیماری

راه‌های پیشگیری از اسهال گوساله

  1. اطمینان حاصل کنید که همه گوساله‌های تازه متولد شده آغوز دریافت می‌کنند. گوساله باید در طی 2-4 ساعت اول پس از تولد شیر دهد یا 2 لیتر آغوز و در 12 ساعت در مجموع 4 لیتر آغوز به او داده شود.
  2. تهیه آغوز تازه از یک کارخانه لبنی محلی و فریز کردن آن یا خرید جایگزین آغوز برای مواقعی که سد آغوز ندارد، ایده بسیار خوبی است. اگر آغوز را از یک مزرعه لبنی محلی تهیه می‌کنید، مراقب عوامل بیماری زا بالقوه مثل بیماری جان و ویروس لوکوز گاوی که می‌توانند از طریق آغوز منتقل شوند، باشید.
  3. یک برنامه واکسیناسیون برای گله گاو خود در نظر بگیرید. حتماً در مورد محصولات واکسن و زمان تجویز با دامپزشک خود مشورت کنید. زمان‌بندی بسیار مهم است زیرا آنتی‌بادی‌های آغوز باید در غلظت‌های کافی در آغوز باشند تا ایمنی غیرفعال کافی برای گوساله ایجاد کنند.
  4. منطقه زایش را تمیز نگه دارید. در مراتعی که گاوها به تعداد زیاد برای مدت طولانی نگهداری می‌شوند زایمان نکنید.
  5. همچنین لازم است محیط را خشک نگه دارید؛ می‌توانید مراتع را تخلیه کنید تا تجمع رطوبت به حداقل برسد.
  6. برای جلوگیری از انتقال عوامل عفونی از گوساله‌های ظاهرا سالم به نوزادان، گوساله‌ها را بر اساس سن جدا کنید.
  7. پروتئین، انرژی و تغذیه ریز مغذی کافی برای سد در طول بارداری حفظ شود.
  8. در حالت ایده آل، افرادی که با گوساله‌های آلوده کار می‌کنند نباید با گوساله‌های سالم کار کنند. در صورت امکان، گوساله‌های تمیز کننده و سدهای آنها را از گاوهای سالم جدا کنید.

راه‌های شناسایی اسهال گوساله

راه‌های شناسایی اسهال گوساله

  1. زمانی که گوساله‌ها دچار اسهال می‌شوند ممکن است برخی از علائم زیر را از خود بروز دهند شما می‌توانید با توجه به این علائم برای درمان آن هرچه سریعتر اقدام کنید.
  2. مدفوع آبکی که ممکن است به رنگ قهوه ای، خاکستری، سبز، زرد باشد. گاهی اوقات ممکن است خون و مخاط در مدفوع مشهود باشد. مدفوع زنگ زده یا بسیار خونی اغلب با عفونت سالمونلا ، کوکسیدیا یا کلستریدیوم پرفرنجنس همراه است.
  3. گوساله‌ها اغلب ضعیف و افسرده هستند و ممکن است تمایل خود را برای شیر دادن از دست بدهند.
  4. گوساله‌ها در نتیجه کم آبی ظاهری گود رفته پیدا می‌کنند. برجستگی استخوانی باسن، شانه‌ها و دنده‌های آن‌ها ممکن است با کم آبی بدن گوساله‌ها و متابولیسم ذخایر چربی بدنشان آشکارتر شود.
  5. گوساله‌ها ممکن است هنگام راه رفتن تلوتلو بخورند یا تاب بخورند. این موضوع منعکس کننده ضعف، غلظت پایین قند خون، و یا تغییر تعادل اسید و باز مایعات بدن آنها است.

گوساله به خواب رفته در اثر اسهال

ضعف جسمانی پس از دست دادن مایعات در بدن حیوان سبب میشود تا توان حرکت و تعادل خود را از دست دهد. بنابراین گوساله در گوشه ای می‌نشیند و دلیلی ضعف شدید به خواب می‌رود. توجه به این عامل می‌تواند به درمان هرچه سریع‌تر آن کمک کند.

گوساله بیهوش در اثر اسهال

اسهال شدن گوساله به دلایل متفاوتی اتفاق می‌افتد در صورتی که اقدامی در جهت درمان آن صورت نگیرد، پس از گذشت چند ساعت یا چند روز گوساله‌ها برای ایستادن خیلی ضعیف می‌شوند و ممکن است بیهوش شوند و در صورت عدم درمان، ممکن است در عرض 24 جان خود را از دست بدهند.

بسته به علت و شدت عفونت، اسهال در گوساله می‌تواند 1-2 روز یا تا 2 هفته طول بکشد. در این زمان باید دامپزشکان در اسرع وقت نسبت به درمان آن و بازگرداندن مواد مورد نیاز از دست رفته به بدن حیوان اقدام کنند.

عوامل ایجاد کننده اسهال گوساله

عوامل ایجاد کننده اسهال گوساله

در حالت کلی بروز اسهال در گوساله‌ها به دلایل مختلف عفونی و غیرعفونی بروز می‌کند.

 1-عوامل غیر عفونی 

  • یکی از این عوامل غیر عفونی می‌تواند شامل خورده نشدن شیر آغوز توسط گوساله باشد.
  • کنترل صحیح استرس که از طریق حمل و نقل، تراکم بالا یا شرایط جوی اتفاق می‌افتد.

 اگر علت بروز اسهال به دلایل غیر عفونی باشد نیاز به درمان خاصی نیست و تنها با برطرف کردن این عوامل می‌توان از بروز اسهال یا ادامه یافتن آن جلوگیری کرد.

2-عوامل عفونی 

در این شرایط این عوامل خود به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • عوامل باکتریایی 
  • عوامل ویروسی 
  • عوامل پرتوزایی را بررسی نمود

راه‌های فوری برای درمان اسهال گوساله

بالاترین اولویت در درمان اسهال، بازگرداندن آب و الکترولیت‌هایی است که گوساله در اثر اسهال از دست داده است  این کار مایع درمانی نامیده می‌شود. این امر کم آبی بدن را تصحیح می‌کند، تعادل اسید و باز طبیعی را بازیابی می‌کند و نمک‌های موجود در مایعات بدن گوساله را جایگزین می‌کند. روش‌ها عبارتند از:

تجویز خوراکی

این گزینه برای  گوساله‌هایی که هنوز می‌توانند بایستند و به اندازه کافی هوشیار هستند، مناسب تر است. از آنجایی که بیشتر گوساله‌های تغذیه با بطری را نمی‌پذیرند، آب و الکترولیت‌ها اغلب توسط فیدر مری تحویل داده می‌شوند. پودرهای الکترولیت که توسط تولیدکنندگان داروسازی دامپزشکی تهیه شده‌اند، به دقت متعادل می‌شوند تا نسبت‌های صحیح نمک‌ها را نسبت به آب برای فواید بهینه برای گوساله فراهم کنند. بسته به اندازه گوساله و شدت اسهال، ممکن است نیاز به تزریق ۲ تا ۶ لیتر الکترولیت در روز باشد. به طور معمول، حجم کل مایع به دو یا چند تغذیه در روز تقسیم می‌شود.

تجویز داخل وریدی

این روش تجویز مایع معمولاً برای آن دسته از گوساله‌هایی که برای ایستادن خیلی ضعیف یا بیش از حد بی‌حال هستند، اختصاص دارد. مایعات معمولاً از طریق یک کاتتر قرار داده شده در ورید ژوگولار تجویز می‌شوند.

پشتیبانی حرارتی: فراهم کردن بستر، سرپناه در برابر باد، باران و برف به طوری که گوساله استرس بیش از حد سرما را در بالای بیماری موجود خود تجربه نکند. امنیت زیستی مناسب بسیار مهم است.

مکمل‌های درمانی برای درمان اسهال گوساله

مکمل‌های درمانی برای درمان اسهال گوساله

گوساله ای که دچار اسهال شدید می‌شود ممکن است در روز اول یا دو روز اول بیماری تمایل چندانی به شیر خوردن نداشته باشد. بیشتر گوساله‌ها با مایع درمانی مناسب، همانطور که در بالا توضیح داده شد، اشتهای خود را دوباره به دست می‌آورند.

با این حال، از آنجایی که اسهال می‌تواند چند روز طول بکشد، گوساله‌هایی که در شیردهی یا تغذیه با شیر شکست می‌خورند، در معرض خطر گرسنگی هستند. برای ایجاد یک رژیم غذایی برای شستشوی گوساله‌ها با دامپزشک خود مشورت کنید. در این زمان می‌توان از پرودی پودر درمان حمایتی اسهال گوساله که اثر گذاری بالایی دارد نیز استفاده کرد.

فواید استفاده از پرودی:

  • افزایش اشتها در گاو هایی که از اسیدوز انتقالی رنج می برند
  • ضد تنش گاوهایی که از استرس گرمایی رنج می برند
  • کمک حمایتی به درمان اسهال گوساله
  • پیشگیری از سوهاضمه گوساله

خرید پرودی درمان حمایتی اسهال

یکی دیگر از درمان‌هایی که نشان داده است در گوساله‌های مبتلا به تب (بالاتر از 103 درجه فارنهایت) یا اسهال خونی مفید است فلونیکسین مگلومین است. این یک داروی ضد التهابی است که می‌تواند بهبودی را در گوساله‌های بسیار بیمار مبتلا به اسهال تسریع بخشد.

مطالعات نشان داده اند که دادن یک یا دو دوز فلونیکسین (با فاصله 24 ساعت از هم) در مقایسه با گوساله‌هایی که این دارو را دریافت نکرده اند، می‌تواند روزهای “بیمار” کمتری را به همراه داشته باشد.

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *