راه های درمان اسهال در پرنده

راه های درمان اسهال در پرنده


هنگامی که پرنده ای اسهال می کند، اولین چیزی که باید به آن توجه کرد این است که مدفوع او چگونه است. عناصری مانند رنگ، محتوای آب و غذای هضم نشده همگی باید در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال، آسیب کلیه ممکن است دلیل مدفوع بسیار آبکی و رنگ روشن درمدفوع باشد. ممکن است پوشش نارنجی رنگ روی مدفوع نتیجه ریزش سلول های دیواره مخاطی روده باشد.

برای مراقبت صحیح از حیوان در صورت بیماری و جستجوی درمانی برای بیماری پرندگان، مراقبت از پرندگان نیازمند توجه ویژه و همچنین احساس مسئولیت از سوی مراقب است. رایج ترین مسئله ای که افراد صاحب پرندگان با آن سر و کار دارند اسهال پرندگان است، بنابراین مهم است که در مورد این بیماری اطلاعات بیشتری کسب کنید تا بتوانند پرندگان خود را در هنگام حمله درمان کنند. در این متن ما به شما اطلاعاتی در مورد راه های درمان اسهال در پرنده ها مانند طوطی، قناری، کبوتر و عروس هلندی میدهیم.

علت های اصلی اسهال در پرنده

  1. کلیوی
  2. روده ای
  3. شرایط زندگی

کلیوی:

شرایط مختلفی از جمله اکراتوکسین ها و برونشیت عفونی ویروسی (IB) می تواند به کلیه ها آسیب برساند و منجر به افزایش ادرار و مدفوع مرطوب شود. علاوه بر این، عدم تعادل الکترولیت یا مصرف بیش از حد آب ممکن است دلیل افزایش ادرار باشد.

روده ای:

پاتوژن های متعددی می توانند به سیستم گوارشی آسیب رسانده و نحوه دفع را تغییر دهند. برعکس، دستگاه گوارش می تواند توسط عوامل غیر عفونی تحت تاثیر قرار گیرد.

شرایط زندگی:

ترس و هیجان، جابجایی جریان هوا، نوسانات شدید دما، غذای فاسد و خوردن غذای کثیف و باقی مانده از سوی پرنده، مانند دانه های کپک زده و باقی مانده، همگی از عوامل موثر بر اسهال پرنده هستند. سبزیجات مرطوب با قطرات آب زیاد و همچنین آب کثیف از دیگر عوامل اسهال در پرنده است پس یکی از راه های درمان اسهال در پرنده چک کردن غذای آن است.

بهترین مکمل برای درمان اسهال در پرنده

  • مکمل تقویتی پرندگان زینتی پرودی پرنده
  • مکمل پروبیوتیک پرندگان زینتی مدل bomix100
  • قطره ضد اسهال سولفا
  • ویتامین k نووا

مکمل تقویتی پرندگان زینتی (پرودی پرنده)

پرودی پرنده ویژه پرندگان زینتی ترکیبی شامل پری‌بیوتیک،اسیدآمینه ویتامین های گروه B و مواد معدنی است.مکمل تقویتی پرودی پرنده باعث افزایش پاسخ ایمنی بدن پرنده کمک به خوش خوراکی، بهبود دسترسی به مواد مغذی با اصلاح جمعیت میکروبی دستگاه گوارش و جلوگیری از درگیری پرنده به اسهال می گردد.

مکمل تقویتی پرندگان زینتی (پرودی پرنده)  

فواید مصرف پرودی پرنده:

  • محرک اشتها و رشد پرندگان
  •  بهبود چشمگیر در کیفیت پر و پوست
  •  رفع اسهال
  •  تحریک و تقویت سیستم ایمنی
  • افزایش چشمگیر در جفت گیری، تخم گذاریی، نطفه داری و ماندگاری جوجه ها

مکمل تقویتی پرندگان زینتی (پرودی پرنده)

مکمل پروبیوتیک پرندگان زینتی مدل bomix100

پروبیوتیک ها برای حفظ سلامتی، کنترل سیستم گوارشی و تشخیص و درمان مشکلات گوارشی مفید هستند. استفاده از آن در دوران بارداری و در مواقع استرس زا نیز کاملا ضروری است. پروبیوتیک ها با وارد کردن میکروب های مفید به دستگاه گوارش و روده حیوانات، به بازیابی فلور طبیعی روده و محدود کردن رشد باکتری های مضر کمک می کنند. این امر به ویژه زمانی مفید است که پرنده دچار آسیب دستگاه گوارش مانند اسهال یا ضایعات آبکی شود.

قطره ضد اسهال سولفا

اسید تتراهیدروفولیک برای کوکسیدیا ضروری است و سولفاکینوکسالین، آنتاگونیست پارامینو بنزوئیک، یکی از دو ماده اصلی موجود در تابرنیل سولفا است که اثرات منحصر به فرد و تشدید کننده ای دارد. پیریمتامین یک مهارکننده دی هیدروفولات ردوکتاز و آنتاگونیست اسید فولیک است.

ویتامین k نووا

موارد متعددی از مرگ ناگهانی پرندگان وجود دارد و با معاینه و تشریح جسد مشخص می شود که تنها علت انسداد رگ های خونی ناشی از مواد باقی مانده از مصرف آنتی بیوتیک ها و داروها بوده است. این مکمل ویتامین K برای شستشوی بدن از داروها و رقیق کردن خون برای تسهیل گشاد شدن وریدها و توقف خونریزی داخلی در نظر گرفته شده است استفاده از این ویتامین یکی از راه های درمان اسهال در پرنده است.

آیا اسهال برای پرندگان خطری ایجاد میکند؟

به طور معمول، اسهال تعداد زیادی از پرندگان را تحت تاثیر قرار می دهد، که هر کدام به دلیلی مشخص است. معمولاً نوع و مقدار اسهال به مشکل خاصی در پرنده اشاره دارد. اگر پرنده شما اسهال داشت در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که بیماری به سرعت برطرف می شود و خطر جدی برای پرنده شما ایجاد نمی کند. اسهال پرندگان نشان دهنده نوعی بیماری منحصر به فرد است. به طور معمول، علائم در پرندگان وجود دارد تا افراد بتوانند اسهال پرنده خود را بر اساس این علائم تشخیص دهند. توجه به علائم تا حد زیادی به تشخیص بیماری کمک می کند.

روش های جلوگیری از اسهال پرنده

برای اینکه پرنده خود را از این بیماری در امان نگه دارید، باید به چند نکته توجه داشته باشید و در مورد آنها احتیاط کنید. یکی از مهمترین موارد در پیشگیری از این بیماری، داشتن یک رژیم غذایی سالم است. اطمینان حاصل کنید که منطقه ای که پرنده در آن قرار می گیرد بدون الودگی باشد و قفس آن به طور معمول تمیز و ضد عفونی شود. پرنده خود را در قرنطینه نگه دارید و آن را از سایر پرندگانی که بیمار هستند دور نگه دارید. به منظور جلوگیری از مشکلات گوارشی و سایر بیماری ها، ضروری است که پرنده خود را به صورت دوره ای برای معاینه فیزیکی نزد دامپزشک ببرید.

تاثیر سیب در درمان اسهال

یکی از مواد غذایی که اغلب برای درمان اسهال پرندگان استفاده می شود سیب است. با مصرف این میوه، مدفوع آبکی و سفت می شود. هنگام درمان اسهال، خوردن سیب می تواند در کوتاه مدت مفید باشد. با این حال، برای مراقبت های بیشتر میتواند از مکمل هایی که برای درمان اسهال پرنده خوب است استفاده کنید.

درمان اسهال طوطی

طوطی که دچار اسهال می شود ممکن است دچار کم آبی و از دست دادن تغذیه شود. عفونت‌های روده‌ای، مسمومیت‌ها، بلعیدن اجسام خارجی، انگل‌ها، بیماری‌های عمومی، تخم‌گذاری یا دلبستگی، استرس و تغییر ناگهانی نوع غذا از جمله علل اسهال هستند.

از آنجایی که ادرار و مدفوع در پرندگان زینتی با هم مخلوط و دفع می شوند، تشخیص اسهال در طوطی ها می تواند چالش برانگیز باشد. شما می توانید با مقایسه میزان آبکی و قوام مدفوع فعلی و قبلی اسهال را در پرنده خود تشخیص دهید، اما برای تشخیص دقیق باید در مورد مواد زائد اطلاعاتی داشته باشید. مدفوع (قسمت قهوه ای یا سبز)، اورات (قسمت سفید با قوام گچی) و ادرا. پس شما برای اینکه بهترین راه های درمان اسهال در پرنده را شناسایی کنید باید حواستان به مدفوع، اورات و ادرار پرنده باشد.

مدفوع:

بخش جامد استوانه ای، قهوه ای یا سبز تیره از مواد زائد که وضعیت معده، ماهیچه های آن و روده کوچک را نشان می دهد.

اورات:

مایع جامدی که کلیه ها دفع می کنند. رنگ آن معمولاً سفید تا کرمی است و اطلاعاتی در مورد سلامت کلیه ها، کبد و گردش خون ارائه می دهد.

ادرار:

مایع شفافی است که معمولاً به دلیل بازجذب در روده بزرگ به مقدار کم جذب می شود. این می تواند تحت شرایط خاصی افزایش یابد، مانند استرس، که می تواند بر کلیه ها و اندام های تولید مثل تأثیر بگذارد.

چگونه از اسهال طوطی جلوگیری کنیم؟

  1. از شر هر چیزی که طوطی ها را تحت فشار قرار می دهد خلاص شوید.
  2. هنگام غذا دادن به طوطی خود به او توجه دقیق داشته باشید و به یک رژیم غذایی ساده پایبند باشید.
  3. هرگز غذای باقی مانده را به پرنده خود ندهید.
  4. به ویتامین و کلسیم مورد نیاز طوطی توجه داشته باشید، زیرا کمبود این مواد مغذی می تواند منجر به اسهال شود.
  5. قفس ها و اسباب بازی های پرندگان را بررسی کنید. اسهال می تواند از علائم مسمومیت با سرب باشد.
  6. بررسی کنید که قفس و محیط اطراف پرنده چقدر خوب نگهداری می شود.

تشخیص و درمان اسهال عروس هلندی

عروس هلندی عضوی از خانواده طوطی های کاکل دار است که تصور می شود پس از مرغ عشق دومین پرنده خانگی محبوب در جهان هستند. عروس هلندی به دلیل ظاهر دوست داشتنی، رنگ پر جنب و جوش و صدای دوست داشتنی اش یک همراه فوق العاده برای مردم است. در این بخش با برخی از علل اسهال در عروس هلندی آشنا می شوید، اگر تصمیم به نگهداری از این پرنده به عنوان حیوان خانگی دارید. با کاوشگر سپهر جوان بیاموزید چطور اسهال عروس هلندی را فورا درمان کنید.

علائم تشخیص اسهال در عروس هلندی:

اسهال عروس هلندی علاوه بر ضایعات آبکی با علائم دیگری نیز مرتبط است، مانند:

  • نجس بودن نزدیک مخرج
  • پرخوری
  • بی توجهی به محیط اطراف خود
  • تنبل بودن و عاری از اشتیاق
  • خواب آلودگی و بی حالی
  • ساکت بودن و استفراغ
  • تراوش از چشم یا سوراخ بینی پرهای نامرتب و نامنظم
  • خون یافت شده در مدفوع

اگر عروس هلندی اسهال گرفت چه کاری انجام دهیم؟

فراهم کردن بهترین شرایط زندگی ممکن برای پرنده مهم ترین کاری است که می توانید برای جلوگیری از اسهال انجام دهید: غذای او باید از بالاترین کالیبر باشد و زیستگاهش باید تمیز و مناسب با گونه هایش باشد. از هرگونه جابجایی ناگهانی یا تنش بی مورد دوری کنید و محیط اطراف پرنده را از هرگونه مواد سمی یا اجسام خارجی که ممکن است مصرف شود پاک کنید.در ادامه به برخی دیگر از عوامل میپردازیم.

  • حذف منبع استرس: پرنده را به فضایی آرام منتقل کنید.
  • میزان تغذیه او را تنظیم کنید.
  • استفاده از مکمل هایی مانند پرودی پرنده برای درمان اسهال
  • علاوه بر این، مطمئن شوید که او آب کافی می‌نوشد، زیرا اسهال می‌تواند منجر به کم‌آبی کشنده شود.
  • اگر پرنده دچار توده شد، نوشیدنی را متوقف کرد، علائمی از بی تفاوتی نسبت به نوشیدن نشان داد، یا اگر سلامت پرنده به طرز محسوسی بدتر شد، فوراً به دامپزشک مراجعه کنید.

اسهال در کبوتر به چه صورت است؟

یکی از مواردی که علاقه مندان به کبوتر را نگران می کند، اسهال کبوتر است. اخبار مربوط به بیماری ها یا موقعیت های خطرناک معمولاً با اسهال همراه است. پرندگان، به ویژه کبوترها، ممکن است به طریق مختلف و بسته به متغیرهای مختلفی دچار اسهال شوند. دو مورد از مهم‌ترین شکل‌های اسهال در کبوتر اسهال گچی و سبز است که به اسهال سفید کبوتری نیز معروف است.

علت های اصلی اسهال کبوتر

  1. در نتیجه مصرف غذای بد و فاسد
  2. عدم وجود مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن پرنده
  3. بدن کبوترها دارای انگل است
  4. شیوع بیماری گوراشی و مصرف آب آلوده
  5. ترس از تغییرات آب و هوایی و سرماخوردگی کبوتر ناشی از التهاب گواتر و مصرف آنتی بیوتیک
  6. هیجان
  7. تغییرات شدید دما

علت اسهال سفید در کبوتر چیست؟

اسهال سفید کبوتری بر خلاف اسهال سبز که به عوامل متعددی بستگی دارد، یک نقطه را نشان می دهد. احتمال ابتلای کبوتر به بیماری های عفونی. یکی از بارزترین علائم عفونت روده در کبوتر اسهال سفید است. بیماری به نام سالمونلوز به دلیل وجود باکتری سالمونلا ایجاد می شود و کبوترها را از طریق عفونت روده درگیر می کند. از این نظر، بدیهی است که قبل از تجویز دارو، بهتر است علائم باقیمانده کبوتر را بررسی کنید ما برای درمان اسهال کبوتر باید راه های درمان اسهال در پرنده را بلد باشیم و با توجه به نوع پرنده بهترین راه را برای درمان او انتخاب کنیم.

روش های درمان اسهال قناری

اسهال شایع ترین بیماری است که قناری ها به آن مبتلا می شوند. این بیماری می تواند با تجمع باکتری های زیادی در روده پرنده یا خوردن بیش از حد کاهو و تخم مرغ، ترکیبی به نام میروبی، ایجاد شود.

البته کوکسیدیوز یکی دیگر از انواع اسهال است که می تواند ناشی از عفونت روده قناری باشد. داروهای ضد کوکسیدیوز برای درمان این بیماری جدی تر مورد نیاز است. اگر از جمله افرادی هستید که از پرنده مراقبت می کنید، بهتر است مدفوع را به دامپزشک نشان دهید تا اسهال قناری شما را با دقت بیشتری تشخیص دهد. در این حالت، ترجیحاً پرنده خود را در معرض عناصر درمانی مانند گرما (نور خورشید)، لامپ مادون قرمز و چای و زغال چوب که مخصوص پرندگان طراحی شده است قرار دهید.

روش های تشخیص اسهال در قناری:

  • فضله های شل و آبکی
  • کثیف بودن اطراف مخرج
  • بی توجهی به محیط اطراف خود
  • ضعف و ناتوانی پرندگان

جمع بندی

یکی از بیماری هایی که می تواند طوطی ها را درگیر کند و دلایل مختلفی داشته باشد اسهال است. در صورت مشاهده هرگونه تغییر در مدفوع طوطی خود شما میتوانید از مکمل هایی که برای درمان اسهال پرندگان ساخته شده استفاده کنید. یکی از این مکمل ها مکمل تقویتی پرندگان زینتی پرودی پرنده است که میتواند اسهال در پرنده ی شما را درمان کند و یکی از راه های درمان اسهال در پرنده است. در صورت وجود اسهال در پرنده هرچه سریع تر برای درمان آن دست بجنبانید زیرا در برخی از موارد اسهال منجر به مرگ پرنده میشود زیرا اسهال میتواند نشانه ای از یک بیماری قوی تر باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *