تفاوت بین پروبیوتیک و پری بیوتیک ها

وقتی صحبت از باکتری های مفید روده و دستگاه گوارش می شود باید  تفاوت بین پروبیوتیک و پری بیوتیک ها در ابتدا مشخص شود. اینکه پری بیوتیک ها منبع غذایی برای باکتری های مفید پروبیوتیکی به شمار می آیند و همین تفاوت بین پروبیوتیک و پری بیوتیک ها می تواند در نهایت با مصرف مواد غذایی و مکمل های مناسب سلامت روده ها را به همراه داشته باشد.

پری بیوتیک و پروبیوتیک چیست؟

در تلفظ واژگانی اگرچه پری بیوتیک ها مشابه پروبیوتیک ها به نظر می رسند اما هر کدام به صورت جداگانه به بهبود عملکرد گوارش کمک می‌کنند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌ها یا قارچ‌های تک سلولی زنده هستند. مانند مخمر ساکارومایسس بولاردی، لاکتوباسل‌ها و … . اما پری‌بیوتیک‌ها مواد غذایی مانند MOS و کربوهیدرات و هستند.

پروبیوتیک ها در واقع مکمل هایی مفید به شمار می آیند که عملکرد روده ها را بهبود می بخشند. این باکتری ها با خوردن پری بیوتیک های روده به عنوان منبع غذایی در بدن افزایش پیدا می کنند و متعاقب آن سلامت دستگاه گوارش را به همراه دارد.

به طور خلاصه می توان گفت پری بیوتیک ها تقویت کننده پروبیوتیک ها به شمار می آیند.

تعریف پری بیوتیک

تعریف پری بیوتیک

پری بیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که در بخش گوارش نقش آفرینی می کنند. پری بیوتیک ها باکتری های مفید در برخی مواد غذایی فیبردار هستند که اگرچه دستگاه گوارش توان هضم آن را ندارد اما این باکتری ها می توانند با هضم آن تقویت شوند و به بهبود گوارش کمک زیادی می کند.

منابع غذایی که حاوی بیشترین پری بیوتیک هستند عبارت است از:

  • سیر
  • موز
  • تره
  • پیاز
  • گوجه
  • انواع توت

تعریف پروبیوتیک

تعریف پروبیوتیک

پروبیوتیک ها باکتری های مفید دستگاه گوارش هستند که از طریق برخی مواد غذایی وارد بدن می شود و با مصرف پری بیوتیک های بدن عملکرد گوارش را بهبود می بخشند. از مهمترین مواد غذایی حاوی پروبیوتیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لبنیات
  • خیارشور
  • سوپ سویا

دلیل مفید بودن باکتری های روده چیست؟

 

دلیل مفید بودن باکتری های روده چیست؟

اگرچه از نگاه بسیاری افراد باکتری ها منبع عفونت و عامل بیماری هستند اما شاید جالب باشد که بدانید باکتری های مفیدی نیز وجود دارند که نه تنها در بدن انجام عملیات مفید را بر عهده دارند بلکه باید با مصرف برخی مکمل ها و مواد غذایی آن را برای بهبود عملکرد تقویت کرد. پری بیوتیک ها و پرو بیوتیک ها از جمله باکتری های مفید روده به شمار می آیند که وجود آن ها فرد را از ابتلا به انواع قارچ ها و باکتری های مضر مصون می کند.

کار این باکتری های تقویت ویتامین کا و نیز اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه است تا سلول های روده تقویت شوند. این باکتری های مفید با تقویت مواد معدنی و ویتامین های ضروری روده ها را برای مقابله با انواع ویروس ها و باکتری های بیماری زا ایمن می کند. از همین رو نقش اساسی در پیشگیری از التهاب روده ها و انواع سرطان های روده دارند.

مواد غذایی چگونه بر روی میکروبیوم روده اثر می گذارند؟

مواد غذایی چگونه بر روی میکروبیوم روده اثر می گذارند؟

یکی از نکاتی که همواره متخصصان گوارش برای سلامت افراد تاکید دارند داشتن رژیم غذایی سالم است. چرا که این مواد غذایی هستند که می توانند با اثربخشی بر باکتری های روده باعث تقویت یا تضعیف عملکرد آن شوند. غذاهای شیرین و یا انواع نوشابه های گازدار و غذاهای با چربی زیاد با تضعیف عملکرد این باکتری ها زمینه رشد باکتری های مضر روده را افزایش می دهند و توان مقاومتی در باکتری های مفید را کاهش می دهند.

شاید تعجب کنید اگر بدانید دلیل افزایش وزن و روند کند کاهش وزن در افراد چاق نیز به دلیل افزایش باکتری های مضر روده است. حتی مصرف مواد غذایی گیاهی که با آفت کش های پر ضرر سمپاشی شده اند نیز می توانند بر باکتری های روده تاثیر منفی بگذارند.

یکی دیگر از نکات مهمی که باید برای حفظ باکتری های روده به آن توجه کنید، دقت در مصرف آنتی بیوتیک ها است. چرا که براساس تحقیقات به عمل آمده آنتی بیوتیک ها نیز تاثیر منفی بر باکتری های مفید روده دارند که مصرف آن نباید به جز تجویز پزشک انجام شود.

سین بیوتیک دسته ای از مکمل های تقویت کننده پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها به شمار می آیند که می توان برای بهبود عملکرد گوارش از آن استفاده کرد.

منابع غذایی حاوی پری بیوتیک کدامند؟

منابع غذایی حاوی پری بیوتیک کدامند؟

استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر تقویت کننده باکتری های مفید پری بیوتیک در دستگاه گوارش است. بهترین منابع غذایی حاوی پری بیوتیک عبارت است از:

کاسنی: ریشه کاسنی سرشار از پری بیوتیک است. فیبر پری بیوتیکی کاسنی اینولین نامیده می شود که بهبود گوارش و کاهش یبوست را برای فرد به همراه دارد. همچنین اینولین یا افزایش صفرا به هضم چربی ها کمک می کند.

برگ قاصدک: از این برگ ها می توان در انواع سالاد استفاده کرد تا با افزایش فیبر مفید غذا به تقویت پری بیوتیک موجود در دستگاه گوارش کمک شود. پری بیوتیک این گیاه علاوه بر تقویت دستگاه گوارش به تقویت دستگاه ایمنی بدن نیز کمک می کند.

سیب زمینی ترش: ماده غذایی دیگری است که اینولین موجود در فیبر آن بسیار قوی تر از اینولین ریشه کاسنی است. سیب زمینی ترش که آن را با نام شلغم شیرازی می شناسند یکی از مواد غذایی مفید در افزایش سوخت و ساز بدن بوده و برای کسانی که رژیم غذایی لاغری دارند بسیار مفید است.

سیر: این ماده غذایی از دیگر تقویت کننده های پری بیوتیک بوده که علاوه بر تقویت دستگاه گوارش از رشد باکتری های بیماری زای بدن نیز پیشگیری می کند.

پیاز: یکی از پرکاربردترین مواد غذایی و البته مفید است. پیاز منبع غنی از پری بیوتیک بوده و تقویت کننده دستگاه گوارش و دستگاه ایمنی است.

تره: تره نیز با داشتن 16 درصد فیبر اینولین زیادی دارد که باکتری های مفید دستگاه گوارش را تقویت می کند.

مارچوبه: مارچوبه یکی از مواد غذایی پرطرفدار و البته ضد سرطان است. ازاین ماده غذایی می توان برای تقویت باکتری های مفید دستگاه گوارش استفاده کرد.

موز: این میوه خوشمزه نیز به دلیل داشتن ویتامین، فیبر و مواد معدنی قوی بسیار برای دستگاه گوارش مفید بوده و می توان از آن برای نفخ استفاده کرد.

جو و جو دوسر: میزان بالای فیبر این دو ماده غذایی منبع غنی از پری بیوتیک ها به شمار می آید.

انواع حبوبات: حبوبات که مصرف بالایی در رژیم غذایی افراد دارد نیز منبع خوبی از باکتری های مفید و ضروری مورد نیاز انسان است.

منابع غذایی حاوی پروبیوتیک کدامند؟

منابع غذایی حاوی پروبیوتیک کدامند؟

اگرچه باکتری های پروبیوتیک از پری بیوتیک ها برای بهبود عملکرد استفاده می کنند اما برخی مواد غذایی نیز می توانند این باکتری ها ار تقویت کنند. البته پست بیوتیک نیز نوع دیگری از باکتری های مفید روده هستند که در کنار تقویت پروبیوتیک ها می تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک شایانی داشته باشد.

از جمله منابع غذایی غنی از پروبیوتیک:

  • ماست
  • کفیر
  • غذاهای تخمیر شده
  • دوغ سنتی
  • پنیرهای سنتی
  • کامبوچا

لزوم مصرف مکمل های پروبیوتیک

لزوم مصرف مکمل های پروبیوتیک

استفاده از مکمل های پروبیوتیکی تاثیر مثبت زیادی بر گوارش و سلامت بدن دارد که از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفظ تعادل باکتری های مفید

با توجه به اینکه این مکمل ها دارای باکتری های مفید هستند مصرف آن می تواند میزان باکتری هایی که برای بدن ضروری هستند را به تعادل برساند. در شرایطی که تعادل باکتری های مفید در بدن نباشد باکتری های مضر می توانند باعث بروز بیماری شوند. یکی از راه های تقویت باکتری های مفید بدن داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب است. کمبود باکتری های مفید می تواند بیماری هایی مثل آلرژی، چاقی، مشکلات و بیماری های گوارشی و… را ایجاد کند.

درمان اسهال

یکی دیگر از فواید این مکمل ها درمان اسهال است که می تواند به دلیل عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها ایجاد شود. این مکمل ها با حفظ تعادل بخشی به باکتری های مفید بدن سلامت را به بدن هدیه می دهد.

تقویت سلامت روحی و روانی فرد

با توجه به تاثیرگذاری مشکلات گوارشی بر روان، می توان گفت این مکمل ها با تقویت باکتری های مفید و نیز بهبود عملکرد گوارش می تواند سلامت روانی را به همراه داشته باشد و مشکلات خلقی مثل افسردگی و اضطراب را بهبود بخشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *