بیماری پاروا ویروس سگ

پاروا ویروس سگ (Parvovirus) ، نام یک بیماری ویروسی مسری است؛ عفونت پاروو ویروس سگ یکی از کشنده ترین بیماری های ویروسی برای سگها می باشد. سگ های توله و جوان درگیری بیشتری با این ویروس دارند. همچنین به دلیل اسهال خونی که حیوان مبتلا با آن درگیر می شود؛ به اسهال خونی نیز معروف است. از آنجایی که CPV یک بیماری بسیار کشنده است پس لازم است ما راه‌های تشخیص و پیشگیری و همچنین درمان حمایتی آن را بدانیم تا از بروز عفونت در بدن سگ ها جلوگیری کنیم پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا به نکاتی مهم و اساسی در خصوص این بیماری بپردازیم.

پاروا ویروس سگ علائم پاروو ویروس سگ

  • اسهال بد بو همراه با خون (گاها در برخی موارد خون در مراحل اولیه در مدفوع دیده نمی شود)
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • تب
  • کز کردن و بی حالی شدید
  • مرگ ناگهانی سگ

اگر بخواهیم بطور دقیق تر علائم بیماری پاروا در سگ ها را بررسی کنیم می توان گفت اغلب علائم در طی 4 الی14 روز بعد از آلودگی نمایان می شوند. غالبا علائم ابتدا با بیحالی ، کز کردن ، از بین رفتن اشتها و تب شروع می شوند. سپس علائمی مانند: استفراغ و اسهال با رگه های خونی قابل مشاهده می شوند. اسهال و استفراغ باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود که در نتیجه تعادل الکترولیت‌ها را در سگ‌ها به هم می‌زند. و این علائم باعث تضعیف سیستم ایمنی سگ می شوند.

علائم پاروو ویروس سگ

پیشگیری از بیماری پاروا ویروس

بهترین روش پیشگیری از پاروا ویروس واکسیناسیون منظم است. همچنین توله سگ‌هایی که مادرشان واکسینه شده باشند دارای ایمنی بالاتری نسبت به سایر توله ها هستند و بر اساس میزان دریافتی آنتی بادی مقاومت دارند.

رعایت 6 نکته مهم برای جلوگیری از ابتلا به پاروا ویروس

  1. در هنگام خرید سگ اطمینان حاصل کنید که سگ مدنظر واکسینه شده است.
  2. توله سگ خود را تا زمانی که دو واکسن اول خود را نزده در معرض دیگر سگ های دیگر قرار ندهید. (مگر اینکه اطمینان داشته باشید سگ های دیگر واکسینه شده اند.)
  3. در صورت عدم ضرورت از رفتن به مکان هایی که سگ شما در معرض سگ های ولگرد و غیرواکسینه قرار می دهد مثل پارک ها، فروشگاه های حیوانات خانگی و یا دیگر مناطق عمومی اجتناب کنید.
  4. اگر شما به هر دلیلی با سگ های مختلف تماس دارید حتما قبل از رفتن به خانه کفش های خود را حتما ضد عفونی نمایید.
  5. اگر سگ شما بی حال یا بی اشتها شد، بدون فوت وقت به دامپزشک مراجعه کنید.
  6. زمانی که به دامپزشک مراجعه می کنید، بهتر است سگ را در آغوش خود گرفته و از نگه داشتن در محوطه کلینیک پرهیز کنید.

پیشگیری بیماری پاروا ویروسراه های انتقال پاروا در سگ ها

با توجه به اینکه پاروا یک بیماری مسری میباشد پس می تواند از راه‌های مختلف از یک سگی به سگ دیگر منتقل شود از جمله این راه ها:

  • مدفوع سگ آلوده
  • ادار سگ آلوده
  • ترشحات بدن سگ آلوده
  • لمس سگ آلوده به بیماری پاروا (سگ شما حتی می‌تواند با بو کشیدن سگ دیگری که آلوده به ویروس پاروا است مبتلا شود. این ویروس از طریق پیاده روی سگ در خیابان که محل عبور سگ های ولگرد است و حتی تماس سگ با کفش و لباس آلوده به پاروا ویروس صاحبان آنها می توانند آلوده شوند )

انتقال بیماری پاروا ویروس در سگ ها

راه های تشخیص ویروس پاروا در سگ

به محض مشاهده هر گونه از علائم بیماری سریعا باید به دامپزشک مراجعه نمایید و او از احوال سگ خود آگاه سازید.
روش‌های تشخیصی که امروزه در مراکز‌ درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل:

  • کیت‌های تشخیصی
  • نمونه گیری خون
  • PCR

با توجه به اینکه در این بیماری مدیریت زمان و عدم اتلاف وقت بسیار مهم و اساسی می باشد یکی از روش های تشخیصی سریع استفاده از کیت های ایمونوکروماتوگرافی ( همانند تست های حاملگی توسط ادرار ) است که در این روش دامپزشک مقداری از مدفوع حیوان را رقیق کرده و داخل کیت می ریزد و جواب در حدود 10 دقیقه نمایان می شود.
اگر 2 خط نوار کیت قرمز شد نشاد دهنده مثبت بودن آزمایش است و سگ به پارواویروس مبتلا شده است و اما اگر یک خط روشن شود نشان دهنده منفی بودن آزمایش است.

درمان بیماری پاروا در سگ

پاروا همانند بیماری های ویروسی دیگر درمان قطعی ندارند و درمان حمایتی و رسیدگی مناسب میتواند باعث شود که دوره بیماری طی شده و سگ دوباره توان خوردن غذا را داشته باشد و به زندگی عادی خود بازگردد.
یکی از روش های معروف در درمان، سرم تراپی داخل رگ ( وریدی ) می باشد. توصیه میشود که روزانه 2 بار سرم تزریق شود؛ یک بار سرم رینگرلاکتات و یک بار سرم قندی نمکی که میزان آن به وزن و شرایط حیوان توسط دامپزشک مشخص میشود.

درمان بیماری پاروا در سگ ها
یکی دیگر از روش های مناسب و توصیه شده توسط دامپزشکان استفاده از مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی حیوانات خانگی مانند مکمل prody 300 می باشد.

این مکمل می تواند با بالا بردن اشتها و رفع اسهال نقش بسیار موثر و کاربردی در درمان پاروا ایجاد کند. به دلیل وجود 19 اسید آمینه چپ گرد در مکمل پرز های (کریپت ها) روده سریعا ترمیم می شوند. همچنین پس از درمان آنتی بیوتیکی برای بازسازی میکروفلور گوارشی مناسب می باشد.

خرید Prody 300_ تقویت کننده سیستم ایمنی حیوانات خانگی

آمار میزان موفقیت و عدم موفقیت در درمان پاروا در سگ

میزان موفقیت در درمان پاروا: 90%

از این 90 درصد سگ های که درمان شده اند 80 درصد به طور کامل بهبود می یابند و تنها 10 درصد مشکلات سلامتی را تجربه خواهند کرد.

عدم مراجعه به دامپزشک و شروع درمان: 90 درصد باعث مرگ و میر در سگ ها می شود

علائم بهبود ویروس پاروو سگ

ابتدا قبل از هر چیزی باید بدانیم هنگامی که سگ از پاروا ویروس بهبود یافت، هنوز درمان آن به پایان نرسیده است، زیرا مدفوع سگ در چند روز اول شل می باشد، و دستگاه روده هنوز در حال بهبود است.بعد از زمانی که سگ دوباره اشتهای خود را بدست آورد و مدفوع او سفت و نرمال شد، می توان گفت که علائم بهبود CPV در سگ نمایان شده است.بنابراین باید درمان سگ خود را همچنان ادامه دهید و از آنتی بیوتیک‌هایی که دامپزشک تجویز کرده و مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی غافل نشوید.

جمع بندی

پاروا در سگ یک بیماری مسری و به شدت خطرناک در میان سگ‌هاست که علائم مختلفی دارد، یکی از مهم‌ترین علائم این بیماری اسهال و استفراغ به ویژه اسهال خونی است. اگر این علامت‌ها را در سگ خود مشاهده کردید باید به وجود پاروا ویروس سگ مشکوک شده و سریعا نزد دامپزشک مراجعه کرده و اقدامات لازم برای انجام تست و آزمایش بیماریCPV را انجام دهید؛ این بیماری در سگ های توله و جوان شایع است و حتی منجر به مرگ آنها می شود. پاروا در سگ ها درمان خاصی ندارد اما بهترین روش پیشگیری از پاروا ویروس واکسیناسیون منظم است

همچنین می توان با استفاده از درمان های حمایتی مانند استفاده از سرم ها ، آنتی بیوتیک ها، ویتامین ها و همچنین مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن (که باعث بالا بردن اشتها و رفع اسهال می شوند) به روند بهبود سگ کمک کرد.

سوالات متداول

آیا پاروا ویروس سگ به انسان هم منتقل می شود؟

خیر! پاررو ویروس به انسان انتقال داده نمی شود اما انسان از طریق کفش یا لباس های آلوده خود می تواند اپاروا را به  سایر سگ ها منتقل کند.

در صورت مشکوک شدن به پاروو ویروس سگ چه کاری باید انجام دهیم؟

سریعا و بدون اتلاف وقت باید به دامپزشک مراجعه کنید. و علائمی را که مشاهده کرده اید را به طور دقیق به او گزارش دهید. قابل ذکر است بیشترین آمار مرگ و میرها ناشی از پاروو در 2 تا 3 روز ابتدایی پس از شروع علائم رخ می دهند. پس زمان یک مسئله مهم و طلایی در بیماری پاروا سگ است.

بیماری پاروا ویروس چقدر می تواند یک محیط باقی بماند؟

پاروا ویروس یک بیماری سخت جان است به طوری که در برابر سرما و حرارت مقاوم است و به سختی از بین می رود. این ویروس ممکن است در جای های مثل چمن پارک و فضای باز خیابان برای مدت ۶ ماه و حتی بیشتر باقی بماند.

آیا میتوان پارواویروس را در خانه درمان کرد؟

با توجه به اینکه این بیماری پاروا سگ خطرناک برای درمان و نیازمند به بستری می باشد. به هیچ وجه درمان سگ مبتلا در خانه توصیه نمی‌گردد.

آیا سگی که دچار پاروا ویروس شده دوباره هم مبتلا می شود؟

همیشه یک جواب 100 درصدی در خصوص این نوع ویروس ها وجود ندارد اما سگی که یک بار پارواویروس را گرفته باشد بسیار به این بیماری مقام می شود و در بدن خود آنتی بادی این بیماری را دارد.

بیماری پاروا در چه نژاد هایی به وجود می آید؟

بیماری پاروا سگ اغلب در نژاد های مثل: سگ روتوایلر،پیت بول آمریکایی و ژرمن شپرد

11 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *