بهترین مکمل برای پرندگان زینتی

بهترین مکمل برای پرندگان زینتی


یکی ازمواردی که دوست داران پرندگان زینتی باید به آن توجه نمایند مکمل ها هستند.افرادی که در خانه هایشان پرندگان زینتی دارند باید بهترین مکمل برای پرندگان زینتی را بشناسند و از این مکمل ها برای رفع نیاز های بدن پرنده استفاده نمایند.در این مقاله ما قصد داریم به بررسی برخی از بهترین مکمل ها برای کبوتر ،طوطی ،قناری، مرغ مینا، مرغ عشق، کاکادو، طوطی برزیلی و عروس هلندی بپردازیم.همچنین ویژگی برخی از ویتامین های مورد نیاز برای پرندگان مانند کلسیم ، A ، d3 و … را مورد بررسی قرار میدهیم و شما را از عوارض کمبود هر نوع وتامین آگاه میسازیم.

مکمل چیست و چرا باید از مکمل استفاده کرد

یکی از نیازهای طبیعی بدن پرندگان زینتی مکمل ها است. بدن این پرندگان علاوه بر غذا به مکمل هایی مانند کلسیم، مولتی ویتامین، پروبیوتیک و غیره نیاز دارد. در نتیجه، درک اینکه کدام مکمل‌ها برای سلامت پرنده ضروری هستند و نحوه استفاده صحیح از آن‌ها ضروری است، زیرا استفاده نادرست می‌تواند منجر به آسیب عمده به پرنده زینتی شود.

انواع مختلفی از بهترین مکمل برای پرندگان زینتی وجود دارد و مصرف آنها اهداف مختلفی دارد. برخی از این مکمل ها به دلیل رژیم غذایی نامناسب پرنده خود استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر به دلیل بیماری یا سوء تغذیه حیوان خانگی خود این کار را انجام می دهند. پرنده زمانی که برای اهداف مالی یا تجاری جابجا می شود با مشکلاتی مواجه می شود. به عنوان مثال، او به بیماری های مختلف مبتلا می شود یا غذاهای محلی را غیرقابل تحمل می داند.

آیا مصرف مکمل برای پرندگان واجب است؟

نیاز و کمبود ویتامین پرنده شما با نژاد و رژیم غذایی آن مشخص می شود. شما می توانید انواع ویتامین ها را در بازار خریداری کنید. قبل از دادن ویتامین به پرندگان باید چند نکته را در نظر بگیرید.

  • ترکیبات موجود در مکمل های پرندگان، مانند ویتامین های پرندگان، به نور حساس هستند و در صورت قرار گرفتن در معرض نور برای بیش از 24 ساعت، خواص خود را از دست می دهند. بنابراین، شما باید مواد را به صورت روزانه تهیه و استفاده کنید.
  • همچنین باید توجه داشته باشید که دادن همزمان ویتامین ها و مواد معدنی به پرنده توصیه نمی شود. در نهایت باید از دادن ویتامین های انسانی به پرندگان خودداری کرد.
  • مهم است که به تاریخ انقضای دارو توجه داشته باشید. توصیه می کنیم در صورتی که زمان خرید به تاریخ انقضا نزدیک می شود، از خرید ویتامین ها و داروهای پرنده خودداری کنید.

ساختار مکمل ها برای پرندگان

  1. ریز مغذی ها
  2. درشت مغذی ها
  3. پروبیوتیک

مواد معدنی، ویتامین ها و مواد معدنی نمونه هایی از ریز مغذی ها هستند.بدن پرندگان حاوی ویتامین هایی است که هم در تولید غذا و هم به حفظ و بازسازی سلول های پرنده کمک می کند.در واقع، فرآیند متابولیسم – که منجر به سنتز و کنترل آنزیم‌ها و هورمون‌های حیاتی می‌شود – به‌شدت توسط نمک‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر نیز کمک می‌کند.

کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها نمونه هایی از درشت مغذی ها هستند. چربی‌های موجود در غذا و مکمل‌ها علاوه بر اینکه یکی از حیاتی‌ترین منابع ذخیره‌سازی مواد مغذی در مواردی است که پرنده از خوردن خودداری می‌کند، در حفظ سلامت قلب و انتقال سیگنال‌های عصبی بسیار مهم است. می توانید چربی ها را از کنف، بذر کتان، تخمه آفتابگردان و غیره دریافت کنید.

علاوه بر این، همانطور که بدن رشد می کند و خود را بازسازی می کند، پروتئین ها مسئول ظاهر غلاتی مانند کینوا، جو و بادام زمینی هستند. قندها و فیبرها از انواع کربوهیدرات ها هستند. آنها منبع اصلی تولید انرژی بدن پرنده هستند.

لیست بهترین مکمل برای پرندگان زینتی

بدن یک پرنده زینتی به طور روزانه به انواع ویتامین ها و مکمل ها نیاز دارد تا سالم و سرزنده بماند.یکی از مولفه های کلیدی نگهداری از پرندگان، اطمینان از تغذیه آنهاست. سلامت پرنده زینتی در صورت کم تغذیه و عدم مصرف مکمل های خاص به خطر می افتد زیرا باعث کبد چرب، پوکی استخوان، نقرس، نارسایی کبد و تجمع چربی های ناسالم می شود. بنابراین برای داشتن یک پرنده زینتی شاد و سالم باید بدانید چه مکمل هایی لازم است و در زمان مشخصی به پرنده غذا دهید.

مکمل تقویتی پرندگان زینتی پرودی پرنده

این مکمل شامل پریبیوتیک ، اسید آمینه ، ویتامین های گروه بی و همچنین مواد معدنی است.این مکمل باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن پرنده، افزایش اشتها و جلوگیری از اسهال در پرنده میشود.

مکمل تقویتی پرندگان زینتی Prody Bird

فواید مصرف پرودی پرنده

  • افزایش اشتها و رشد در پرندگان
  • بهبود کیفیت پر و پوست پرنده
  • جلوگیری و رفع اسهال
  • تقویت و بالا رفتن سیستم ایمنی بدن پرنده
  • باعث افزایش در جفت گیری، تخم گذاری و مانگاری نطفه میشود

مکمل تقویتی پرندگان زینتی (پرودی پرنده)قطره مینرالیکس

این قطره برای درمان کمبود مواد معدنی استفاده میشود همچنین از وقوع لنگش در اثر کمبود کلسیم جلوگیری میکند.قطره مینرالیکس دارای مقدایر زیادی کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن و روی است.شما میتوانید از این قطره برای تامین ویتامین های مورد نیاز طوطی سانان استفاده کنید.

نکتون کیو

این مکمل برای خارج کردن مواد انتی بیوتیک و داروهای مصرفی پرنده از بدن آن استفاده میشود.در نتیجه با خارج شدن سمومی که در بدن پرنده مانده است احتمال بیمار شدن پرنده کاهش میابد.در برخی موارد اگر رگ های خونی پرنده توسط این سموم دچار انسداد شود این اتفاق باعث رگ پرنده میشود.

میلورم

شما میتوانید از کرم میلورم برای تمام طوطی سانان استفاده کنید.میلورم باعث بالا رفتن قدرت باروری و تخم گذاری میشود و کاملا بهداشتی است.همچنین دارای انواع ویتامین های مورد نیاز برای پرندگان است و میتواند کمبود برخی از ویتامین های طوطی سانان را به طور کامل برطرف کند.

کلسیم:

کلسیم با توجه به نقش مهمی که در متابولیسم پرندگان زینتی دارد، به عنوان یکی از مهم ترین مکمل های مورد نیاز برای رشد و سلامتی این پرندگان محسوب می شود.

بدن پرنده زینتی از کلسیم برای تقویت استخوان ها، منقار، پوسته تخم مرغ، ماهیچه ها، حرکت گلبول های سفید و انتقال پیام عصبی استفاده می کند.

مولتی ویتامین:

مصرف مولتی ویتامین همراه با غذا می تواند برای سلامت پرنده تزئینی مفید باشد. این مکمل ضخامت پوسته تخم مرغ و ماندگاری آن را افزایش می دهد، سیستم عصبی را تقویت می کند، میل جنسی را تقویت می کند و پرهای پرنده را تقویت می کند. همچنین سرشار از عناصر کمیاب و معدنی مورد نیاز بدن پرنده است.

قطره های ضد استرس برای پرنده

قطره های ضد استرس یکی دیگر از مکمل های حیاتی است که تاثیر زیادی بر سلامت پرندگان زینتی دارد. پرنده با استفاده از این قطره استرس و اضطراب کمتری را تجربه می کند. به دلیل شرایط نامناسب مسکن، برخی از پرندگان زینتی دچار اضطراب می شوند که نتیجه آن غمگینی، سستی و ریزش در پرنده است. استفاده از این قطره برای جلوگیری از افسردگی احیا کننده است. ویتامین های مقوی این قطره پرنده را از اضطراب و ریزش غیر طبیعی پر محافظت می کند.

مکمل برای تقویت نطفه

ویتامین تقویت کننده اسپرم یکی از مکمل های ضروری است که باید 20 روز قبل از جفت گیری به پرندگان زینتی داده شود. محتوای بالای AD3E در این مکمل به بهبود سلامت و ماندگاری طولانی‌تر تخم پرندگان کمک می‌کند. علاوه بر این، سیستم ایمنی و اسپرم پرندگان زینتی با استفاده از این مکمل تقویت می شود که منجر به جوجه های قوی و سالم می شود همچنین این نوع مکمل یکی از معروف ترین و بهترین مکمل برای پرندگان زینتی است که جایگاه ویژه ای در بین مکمل ها دارد.

پروبیوتیک ها

یک وسیله تزئینی که به هضم بهتر غذا و بهبود سیستم گوارش کمک می کند، یکی از مهم ترین و ضروری ترین مکمل ها برای بدن پرنده است. علاوه بر این، دادن پروبیوتیک به پرنده باعث کاهش سطح استرس و افزایش وزن آن می شود.

پودر املاح

زینتی که تمام نیازهای بدن پرنده را برآورده کند از دیگر مکمل های ضروری برای بدن پرنده است. استفاده از این پودر باعث افزایش نشاط پرندگان زینتی می شود و تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز آنها را تامین می کند. برای زوج ها نیز باید از این مکمل استفاده کرد. همانطور که قبلا ذکر شد، استفاده از مکمل ها در کنار غذا برای کمک به بهبود سلامت و تقویت سیستم ایمنی پرندگان ضروری است، زیرا ممکن است غذای پرندگان نتواند تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند.

بهترین مکمل برای کبوتر

بعد از واکسینه شدن کبوتر ها و یا درمان های انتی بیوتیکی بدن کبوتر بخاطره واکسن و یا سایر دارو ها کمی ضعیف میشود در نتیجه ما باید به وسیله ی مولتی ویمتامین و یا مکمل ها این ضعف را از بین ببریم.برخی از مکمل ها باعث برطرف کردن کمبود ویتامین ها در بدن کبوتر میشوند و همین امر باعث میشود ضعف بدن کبوتر کمتر شده و به حالت نرمال برگردد.یکی دیگر از عوامل مصرف مکمل ها برای بالا رفتن تعداد تخم و جلوگیری از عقب افتادگی رشد است که ما میتوانیم به وسیله ی مکمل ها این امر را برطرف کنیم.Prody Bird باعث افزایش جفت گیری و بالا رفتن تعداد تخم ها میشود و از عقب افتادگی رشد نیز جلوگیری میکند.

استفاده از ویتامین ها برای پرندگان

همانطور که قبلاً گفتیم، هر نوع پرنده دارای ترکیب ویتامین متفاوتی است. بدن هر پرنده به ویتامین متفاوتی نیاز دارد. ما شما را با چند پرنده آشنا می کنیم که به ویتامین های خاص خود نیاز دارند.مولتی ویتامین ها یکی از بهترین مکمل برای پرندگان زینتی است که موارد استفاده از انها نیز بالا است.در ادامه به بررسی برخی از ویتامین ها برای انواع پرندگان میپردازیم.

عروس هلندی و ویتامین های مورد نیاز

در میان پرندگان دوست داشتنی، عروس هلندی یکی از پرندگانی است که رژیم غذایی برای آن بسیار مهم است. دو راه برای تغذیه این پرنده وجود دارد.

  • استفاده از غذاهای غنی از مواد مغذی
  • استفاده از ویتامین ها و مکمل های مورد نیاز پرنده.

به شما توصیه می کنیم با استفاده از روش اول بدن پرنده خود را تقویت کنید. با این حال، اکثر مردم مسیر دوم را انتخاب می کنند. توصیه می شود به عروس هلندی خود مکمل های ویتامین مانند AVI-VIT، ویتامین AD3EC و AVI-mineral بدهید. برای پرنده خود می توانید مکمل های غذایی خانگی نیز درست کنید.

مکمل ها و ویتامین های ضروری برای قناری

یکی از پرندگان دوست داشتنی دیگری که مردم از آن به عنوان زینت استفاده می کنند قناری است. این پرندگان گران قیمت و بسیار کمیاب هستند. این پرندگان صدایی بسیار متمایز دارند و حتی می توانید از آن پول در بیاورید. همانطور که قبلا ذکر شد، تغذیه نقش اساسی در حفظ سلامت موجودات زنده دارد و این حیوانات کوچک در صورت سوءتغذیه با انواع بیماری ها مواجه خواهند شد. طیف وسیعی از مکمل های غذایی و ویتامین های پرندگان را می توان برای جلوگیری از این مشکل با این بچه های دوست داشتنی مورد استفاده قرار داد.

لازم به ذکر است که ویتامین های A، E و D به بهبود پوسته تخم قناری کمک می کند و در تقویت تولید مثل قناری بسیار موثر است. با استفاده از ویتامین های ذکر شده در زمان مناسب می توان به تقویت اسپرم پرنده در زمان جفت گیری دست یافت.

مولتی ویتامین ها و مکمل های پرندگان زینتی

دسته ای از پرندگان که به عنوان پرندگان زینتی شناخته می شوند به دلیل ظاهر زیبا و صدای ضعیف خود متمایز می شوند. این پرندگان به دلیل نگهداری از آنها به عنوان زینت فروش خوبی دارند. این پرندگان در رنگ ها و اندازه های مختلف تولید می شوند.

درک این نکته مهم است که برخی از بهترین پرندگان زینتی از جمله کاسکو، مرغ عشق، طوطی و عروس هلندی برای پرورش خانگی نیز مناسب هستند. اگر می خواهید یک شرکت پرورش پرنده جذاب راه اندازی کنید که سودآور باشد، نوشتن یک طرح تجاری ضروری است.

تغذیه این پرندگان بسیار مهم است، و آنها به مکمل های غذایی حاوی ویتامین های A، B و C نیاز دارند. برای تهیه مکمل های غذایی برای این موجودات، به هر داروخانه حیوانی در کشور مراجعه کنید، و سپس می توانید به پرنده خود غذا دهید.

درچه مواقعی باید از مولتی ویتامین ها استفاده کرد

از مولتی ویتامین ها برای موارد زیادی استفاده میکنند هم اکنون چند نمونه از موارد مصرف مولتی ویتامین ها و بهترین مکمل برای پرندگان زینتی را مثال میزنیم.

  1. برای افزایش میل جنسی پرندگان
  2. قبل و بعد از واکسن زدن
  3. برای پیشگیری از بیمار شدن پرنده
  4. بهبود سیستم ایمنی پرنده
  5. افزایش و بهبود رشد پرنده
  6. افزایش ماندگاری تخم ها

بررسی و ویژگی های برخی از ویتامین ها

اگرچه پرندگان فقط به مقادیر کمی ویتامین نیاز دارند، اما گنجاندن آنها در رژیم غذایی آنها برای رشد، رشد و تولیدمثل مناسب آنها بسیار مهم است. ویتامین ها یک ترکیب آلی هستند. لازم به ذکر است که پرنده ممکن است به دلیل کمبود یک یا چند ویتامین دچار بیماری ها، مشکلات عصبی، لنگش و سندرم های خاصی شود. این ویتامین ها را می توان به صورت مولتی ویتامین و همچنین غذاها و میوه های مختلف به پرندگان داد. بخش قابل توجهی از مواد مغذی مورد نیاز بدن پرندگان نیز از طریق مصرف سبزیجات در رژیم غذایی آنها تامین می شود.

ویتامین A

یکی از حیاتی ترین ویتامین ها برای حفظ شرایط سلولی سالم، رشد و تولید مثل در پرندگان، ویتامین A است. علاوه بر این، ویتامین A نرخ باروری پرندگان را افزایش می دهد. توجه داشته باشید که بسیاری از بیماری ها در طیور می تواند ناشی از کمبود این ویتامین باشد. این شرایط شامل ترشحات چرکی از چشم و بینی، ورم ملتحمه و پلک است که به دلیل ترشحات التهابی غلیظ به هم می چسبند.

ویتامین D3

در طیور، این ویتامین جذب و استفاده مناسب از کلسیم و فسفر را تسهیل می کند. می دانید که کلسیم و فسفر برای استخوان سازی، تشکیل پوسته تخم مرغ و رشد سالم مرغ مورد نیاز است.

هنگامی که پوست پرندگان در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین D3 تولید می کند. در این مثال، پرندگان در حال تولید مثل، تخم‌های با پوسته نازک با احتمال کمی جوجه ریزی می‌گذارند، زیرا استخوان‌های نرم ناشی از کمبود ویتامین B12 است.

علاوه بر این، طیور با کمبود این ویتامین دارای پاهای ضعیفی هستند که باعث می شود آنها به صورت ناهموار و کج بنشینند. دنده ها، چنگال و منقار پرنده نرم و ضعیف می شوند. یکی از منابع عالی ویتامین D3 روغن ماهی است.

ویتامین E

یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها، ویتامین E برای عملکرد سالم سیستم عصبی ضروری است. ناگفته نماند که این ویتامین پیش ساز هورمون های جنسی است و برای غدد جنسی پرنده مفید است. تأثیر کمبود این ویتامین بین پرندگان بالغ و جوجه ها متفاوت است. کمبود ویتامین E منجر به آنسفالومالاسی، که به عنوان مرغ دیوانه نیز شناخته می شود، در مرغان جوان، و دیستروفی یا تحلیل بافت عضلانی در پرندگان بالغ می شود.

ویتامین k

سنتز پروترومبین به وجود این ویتامین نیاز دارد. بنابراین، این ویتامین برای فرآیند لخته شدن خون بسیار مهم است. کمبود این ویتامین منجر به افزایش لکه‌های خونی در تخم‌ها، خونریزی در سینه و پاها و اختلال در انعقاد خون در پرندگان می‌شود.

ویتامین K در غذاهایی مانند سبزیجات، روغن جوانه گندم، روغن ماهی و یونجه به وفور یافت می شود.

انواع مولتی ویتامین ها

پودری:

این مولتی ویتامین‌ها در بسته‌های ریز عرضه می‌شوند و روش پیشنهادی استفاده این است که یک بطری آب مانند یک بطری خالی نوشابه را با حدود نیم لیتر آب پر کنید، سپس یک قاشق چای‌خوری مولتی ویتامین پودر شده به آن اضافه کنید. سپس بطری باید بسته شود و کاملاً تکان داده شود. محلول مولتی ویتامین شما بعد از دو دقیقه آماده است همچنین میتواند جزوی از بهترین مکمل برای پرندگان زینتی باشد.

مولتی ویتامین از نوع مایع:

این مولتی ویتامین های مایع هم در ظرف های بزرگ و هم در ظروف کوچک عرضه می شوند. برای تهیه این مولتی ویتامین ها، یک بطری را با نیم لیتر آب پر کنید، سپس هفت یا هشت قطره از مولتی ویتامین ها را اضافه کنید. هنگامی که چند قطره مولتی ویتامین به آب اضافه شد، بطری باید به شدت تکان داده شود تا محتویات آن زرد شود. پس از آن، می توانید از محلول خود استفاده کنید.

پاکسازی پرنده ها قبل از جفت گیری

حتی با داشتن بهترین سلامت و تحرک، هر پرنده ای – طوطی قناری، مرغ عشق و غیره – ممکن است بیماری را پنهان کند که هر لحظه ممکن است با کوچکترین سوء استفاده از غذا یا بی توجهی به بهداشت خود را نشان دهد. برخی از موارد ذکر شده ممکن است با دست زدن به پرنده یا حتی بدن او نجات یابد، اما بیماری و ضعف مضاعف در زمان دیگری برای جفت مشهود است.

پرورش طوطی، قناری و سایر پرندگان در صورت بی دقتی کاری پرمخاطره و دردسرساز است. شاید باور داشته باشید که فقط یک بار باید مرغ تهیه کنید و زمانی که محیط اطراف پرنده تغییر کرد و صاحب جدیدی پیدا کرد می توانید دوباره این کار را انجام دهید. این نادرست است، به خصوص اگر پرنده باشد.

ما به همه پرندگان حاضر در سالن یک رژیم پاکسازی و دارو درمانی 5 تا 7 روزه می دهیم تا خطر را کاهش دهیم. ما همچنین پرندگان را از هرگونه عفونت احتمالی از باکتری ها، قارچ ها و انگل ها پاک می کنیم. جفت بدون شک رشد خواهد کرد. بنابراین، قبل از تولید مثل، همه موجودات زنده از جمله انسان باید سالم، تازه و عاری از بیماری، میکروب، انگل و غیره باشند.

جمع بندی

در نتیجه اگر برای پرنده ی زینتی ما مشکلاتی مانند ، کم اشتهایی ، اسهال، کاهش قوای جنسی و ایجاد هرگونه ضعف در سیستم ایمنی بدن ایجاد شد ما باید به سراغ مکمل مربوطه برویم وسعی کنیم بهترین مکمل برای پرندگان زینتی را پیدا کنیم تا بتوانیم پرنده ی خود را بهبود ببخشیم.پرودی پرنده مکملی برای پرندگان زینتی است که تمام موارد گفته شده را برطرف مینماید و شما میتوانید بعد از مصرف این مکمل بهبود چشمگیر پرنده ی خود را مشاهده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *