مراحل رشد زنبور عسل

برای کسانی که در زمینه پرورش زنبور عسل فعالیت دارند دانستن اطلاعاتی درباره مراحل رشد زنبور عسل بسیار ضروری است. چرا که براساس مراحل رشد زنبور عسل می توان روند پرورش آن را برنامه ریزی و مدیریت کرد. ازسوء دیگر در صورتی که عوامل بیماری زا کندو را تهدید کرد می توان به سرعت آن را کنترل کرد. در این مطلب به صفر تا صد مراحل رشد زنبورهای عسل اشاره می کنیم.

آیا مراحل رشد و نمو در همه زنبورهای عسل مشابه است؟

نکته مهمی که درباره مراحل رشد زنبور عسل وجود دارد گویای این حقیقت است که اگرچه همه آن ها اعم از زنبورهای ملکه، نر و کارگر سه مرحله تخم، لارو و شفیره را به صورت مشترک طی می کنند. (ادامه توضیحات بیشتری را در این خصوص خواهیم داد) اما تفاوت هایی در این موارد دارند. که در جدول زیر مشاهده می کنید:

نوع زنبورتخملاور سر بستهلارو سر باز یا شفیرهمجموع روز
ملکه3 روز6 روز7 روز16
نر3 روز6 روز15 روز24
کارگر3 روز6 روز12 روز21

 

زنبور ملکه

  • از زنبور کامل تا قابلیت پرواز:4 روز
  • از پرواز تا مرگ: حدود 5 سال

زنبور نر

  • از زنبور کامل تا قابلیت پرواز: 10 روز
  • از پرواز تا مرگ: حدود 3 ماه

زنبور کارگر( متولد بهار)

  • از زنبور کامل تا قابلیت پرواز: 21 روز
  • از پرواز تا مرگ: حدود 20 روز

زنبور کارگر(متولد پاییز)

  • از زنبور کامل تا قابلیت پرواز: 21 روز
  • از پرواز تا مرگ: حدود 6 الی 8 ماه

البته برای کسانی که در زمینه پرورش زنبور عسل فعالیت دارند می توانند این روند را تقویت کنند. برای این کار لازم است از مکمل زنبور عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنبورها استفاده کنند. این مواد کمک می کند زنبورها در برابر عوامل بیماری زا مقاوم باشند.

بیشتر بخوانید: مکمل های تقویتی زنبورعسل

تفاوت زنبور کارگر و ملکه _ زنبور نر

برای دانستن مراحل رشد زنبور عسل یکی از نکات مهمی که باید از آن مطلع باشید تفاوت میان زنبورهاست.

  • زنبور کارگر

کوچک‌ترین اعضای درون کندو، اکثریت زنبورهای یک کلونی را تشکیل می‌دهند. تمام این نوع زنبورها ماده هستند، اما تخمدان‌های توسعه نیافته‌ای دارند، بنابراین قادر به تولید مثل نیستند. زنبورهای کارگر در مقایسه با زنبورهای نر و ملکه، ساختار بدنی خاصی از جمله غدد هیپوفارنژیال، نافه مُشک، غدد موم‌سازی و سبد گرده گل دارند که انجام تمام وظایف ضروری مربوط به کندو را برای آن‌ها میسر می‌سازند.

زنبور کارگر

وظایف زنبور کارگر

داخل کندو:

  • تمیز کردن سلول های شان ( 1 الی 3 روز)
  • تغذیه لاروهای مسن با عسل و گرده ( 3 الی 6 روز)
  • تغذیه لاروهای جوان و ملکه با ژل رویال ( 6 الی 12 روز)
  • موم بافی, نگهبانی, نظافت, تغلیظ شهد و پرواز شناسایی ( 13 الی 20 روز)

خارج از کندو:

آوردن گرده، شهد، آب, بره موم به داخل کندو ( 21 الی آخر عمر)

  • زنبور ملکه

این زنبورها که از نظر اندازه بزرگتر از بقیه زنبورها است وظیفه مهم جفتگیری و تخم گذاری را بر عهده دارند. زنبورملکه بر عکس سایر زنبورها که در سلول های افقی مستقر می باشند در سلول های عمودی کندو ساکن هستند.
قابل ذکر است ملکه پیش از تخم ریزی با حدود 10 زنبور نر جفت گیری کرده و ۴۸ ساعت بعد از جفتگیری، ملکه تخم گذاری خودش را تا زمان مرگ انجام می‌ دهد و بیشتر از ۱۵۰۰ تخم در یک روز می گذارند. این مقدار از تخمگذاری در تمام طول عمر زنبور به یک میلیون می رسد.

زنبور ملکه

  • زنبور نر

 زنبور نر از تخم غیر بارور به وجود می آید که تنها وظیفه زنبور نر جفتگیری با ملکه در خارج از کندو می باشد. نرها در اوایل عمر توسط کارگرها تغذیه می شوند و سپس از عسل تغذیه می کنند. زمانی که شهد در طبیعت کمیاب می شود ( در پاییز و یا در مواقع دیگر سال) کارگرها هم زنبورهای نر را تحمل نمی کنند و آنها را از کندو خارج می کنند و در نهایت آنها می میرند. این پدیده را در زنبورداری به اصطلاح نر کشی می گویند.

زنبور نر

ویژگی ها و تفاوت ظاهری زنبور ها

  • زنبور ملکه
  • زنبور کارگر
  • زنبور نر

تفاوت زنبور کارگر و ملکه

خصوصیات ظاهریملکهکارگرنر
سایز عمومی بدندراز تر و قطور تر از کارگرکوچک تر از نر و ملکهفربه تر و بزرگ تر از کارگر
سایز چشم های مرکببزرگ تر از کارگر و کوچک تر از نرکوچک تر از نر و ملکهبزرگ تر از ملکه و کارگر
شکل عمومی سرغیر مثلثمثلث شکلمقداری مثلثی شکل
تعداد بند شاخک ها121213
بال هابلند تر از نر و کارگرکوتاه تر از نر و ملکهبلند تر از کارگر
سبد گردهنداردداردندارد
غدد مومینداردداردندارد
نیشندارددارددارد (کوتاه تر از کارگر)

 

مراحل رشد زنبور عسل

مراحل رشد زنبور عسل به طور کلی در سه دسته اصلی تخم، لارو و شفیره تقسیم می شود. گذراندن این مراحل به شکل نرمال در نهایت منجر به رشد زنبورهای عسلی می شود که در بسیاری از کندوهای عسل مشاهده می کنید.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید زنبور عسل مانند هر حشره دیگری مراحل رشد و نمو خود را طی نمی کند. این حشرات مفید و البته پر بازده با گذراندن سه مرحله ذکر شده در نهایت به زنبورهای بالغی تبدیل می شوند که قادرند عسل را تولید کنند.

با توجه به اینکه سیستم تولید مثلی و زاد و ولد در زنبورها متفاوت است از همین رو الزاما همه زنبورها قادر به تخم گذاری نیستند. در کلونی زنبورهای عسل وظیفه تخم گذاری با ملکه است. پس از جفت گیری زنبورهای نر با ملکه، زنبورهای نر می میرند. چرا که تنها وظیفه آن ها همین موضوع است. پس ازآن مراحل رشد و نمو زنبورهای جدید شروع می شود.

مراحل رشد زنبور عسل

مرحله اول – تخم گذاری

ملکه پس از جفت گیری با زنبور نر ملکه اقدام به تخم گذاری داخل سلول هایی که زنبورهای کارگر برای هر یک از زنبورها ساخته اند، می کند. تا مادامی که اسپرم در بدن ملکه باشد، تخم گذاری ادامه دارد. مرحله تخم گذاری ملکه ممکن است مدتها به طول بینجامد. یکی از مکمل هایی که می تواند باعث تسریع این فرآیند شود، “Prody 400 پودر تقویت کننده ویژه زنبور عسل” است.

مرحله دوم – لارو

پس از تخم گذاری ملکه، زنبورها این تخم های بارور را به سلول های مخصوص منتقل می کنند تا تبدیل به لارو شود. این پروسه حدود 3 روز به طول می انجامد. لاروهای زنبور طی 3 تا 4 روز از ژل رویال تغذیه می کنند. لاروها پس از رشد چند مرتبه پوسته ریزی می کنند.

مرحله سوم – شفیره

در این مرحله لاروها پله هایی دور خود ایجاد می کنند تا رشد زنبور در آن تکمیل شود. این مرحله نیز حدود 7 تا 15 روز طول می کشد. زنبورهای کامل شده آرام آرام از سلول خود خارج و به دیگر زنبورهای کندو می پیوندند. در این مرحله زنبورها بالغ شده اند.

جمع بندی:

مراحل رشد زنبور عسل برای هر کدام از زنبورهای کارگر، نر و ملکه بازه زمانی متفاوتی دارد؛ در واقع تفاوتی که در عملکرد و تغذیه آن ها وجود دارد سبب شده تا کلیت رشد و نمو آن ها نیز اثرگذار باشد:

  • ملکه: 14 الی 16 روز
  • کارگر: 20 الی 21 روز
  • نر: 22 الی 24 روز

با این وجود طول عمر هر کدام نیز متفاوت است یک زنبور کارگر و نر ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. اما عمر زنبورهای ملکه غالبا بیش از چند سال است.

از آنجا که ملکه به عنوان مادر کندو به شمار می آید، مهمترین عضو هر کندو به می باشد. از همین رو حتی سلول های ملکه در کندو نیز متفاوت از سایر زنبورها و به شکل عمودی است. غذای ملکه همواره از ژل رویال است، غذایی کامل و مقوی که به تقویت ملکه کمک می کند.

زنبورهای کارگر عمده نوزادان ملکه را تشکیل می دهند که از زنبورهای ماده غیر بارور هستند. این زنبورها بیشترین مسئولیت را برای حفظ و نگهداری کندوها بر عهده دارند.

در مجموع می توان گفت مراحل رشد زنبور عسل کمک می کند تا در فرایند پرورش زنبورها و تولیدات آن اعم از عسل و ژل رویال بتوان اقدامات موثر را انجام داد. از آنجا که کنترل و مدیریت کندوها برای پیشگیری از بروز مشکلات و عوامل بیماری زا و نیز تقویت کیفیت محصولات آن اهمیت زیادی دارد، از همین رو داشتن اطلاعات کافی در این زمینه بسیار مهم است.
تنظیم میزان استفاده از مکمل های مناسب برای پرورش و تقویت سیستم بدنی زنبورهای عسل کمک می کند تا پرورش دهندگان زنبور بتوانند بازدهی بیشتری در تولید محصولات داشته باشند.

شرکت کاوشگر سپهر جوان یکی از شرکت های معتبر و باسابقه در زمینه تولید محصولات بهبود سلامت و بهره وری دام و طیور و زنبور عسل در کشور است. شما می توانید جهت تهیه هرگونه مکمل به تناسب نیاز کندوهای زنبور عسل از این شرکت اقدام کنید. برای این منظور می توانید جهت استعلام موجودی و قیمت یا ثبت سفارش با شماره 02128429302 تماس بگیرید.

خرید مکمل تقویتی زنبورعسل 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *