راه های درمان اسهال در سگ و گربه

راه های درمان اسهال در سگ و گربه


اسهال سگ و یا گربه غیرطبیعی است و ممکن است نشان دهنده مشکل بسیار جدی تری باشد. اگر متوجه شدید که مدفوع سگ یا گربه شما به طور ناگهانی شل یا تغییر رنگ داده است، فوراً به دامپزشک مراجعه کنید تا علت اصلی را تشخیص دهد. این مسئله می تواند واکنش سگ شما به چیزی باشد که خورده است، اما همچنین می تواند نشانه یک عفونت جدی یا بیماری گوارشی باشد. با آگاهی از علل و پیشگیری از اسهال در سگ ها می توانید از سلامت حیوان خانگی خود محافظت کنید. ما در این مقاله به تمام راه های درمان اسهال در سگ و گربه خواهیم پرداخت.

علت اسهال در سگ و گربه

در این قسمت میخواهیم به عوامل موثر در اسهال سگ و گربه بپردازیم و هر یک  از این عوامل را مورد بررسی قرار دهیم:

علل اسهال سگ:

در یک سگ سالم، اسهال ناگهانی یا حاد معمولاً ناشی از استرس، تغییر رژیم غذایی یا خوردن هر چیزی جز غذای اصلی حیوان است. از سوی دیگر، تعدادی از موارد می تواند منجر به اسهال مداوم شود. اسهال سگ می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • حساسیت غذایی
  • انگل های سگ
  • عفونت های باکتریایی
  • التهاب روده
  • پانکراتیت

علل اسهال گربه:

اسهال یک علامت بیماری است. اسهال گربه گاهی اوقات می تواند توسط یک بیماری جدی تر ایجاد شود، اما همچنین می تواند با تغییر رژیم غذایی ایجاد شود. موارد زیر برخی از علت های اسهال در گربه است که در ادامه در مورد برخی از آنها توضیحاتی میدهیم پس با ما همراه باشید.

  • حساسیت های غذایی
  • خوردن مواد غیر خوراکی
  • انگل ها
  • غفونت های باکتریایی
  • استرس

حساسیت های غذایی در سگ و گربه

اسهال می تواند ناشی از آلرژی غذایی باشد و نشان می دهد که بدن قادر به هضم صحیح غذای نیست. حساسیت سگ ها به گلوتن یا محصولات لبنی بسیار رایج است. آزمایش غذا را امتحان کنید و اگر فکر می‌کنید سگتان به هر یک از این چیزها حساسیت دارد، ماده مشکوک را از رژیم غذایی سگ خود حذف کنید. اگر وضعیت حیوان بهتر شود، به احتمال زیاد منبع اسهال حیوان خانگی خود را شناسایی کرده اید.

همچنین در گربه ها اگر رژیم غذایی گربه به طور ناگهانی تغییر کند ممکن است باعث اسهال شود. ترجیحاً هنگام تهیه گربه از عادات غذایی آن مطلع شوید. هنگامی که از رژیم غذایی گربه آگاه شدید، می توانید به تدریج غذای قدیمی را با آنچه می خواهید تغییر دهید. که این کار یکی از روش های پیشگیری و راه های درمان اسهال در سگ و گربه است. این احتمال وجود دارد که گربه شما حساسیت غذایی داشته باشد. اسهال گاهی اوقات می تواند با مصرف زیاد غذا ایجاد شود.

نقش انگل ها در اسهال سگ و گربه

یکی از علل احتمالی اسهال در سگ ها و گربه ها انگل ها و کرم هایی است که در دستگاه گوارش ساکن هستند. بیماری گوارشی ناشی از عفونت انگلی است. این انگل های می توانند باعث اسهال شوند: ژیاردیا، کرم های پهن، کرم های گرد و کرم های قلابدار. ژیاردیا می تواند با مصرف آب آلوده یا مواد دیگر توسط سگ شما ایجاد شود. این انگل که باعث اسهال می شود در روده سگ شما قرار دارد. اگرچه توله سگ ها بیشتر به ژیاردیا مبتلا می شوند، سگ ها در هر سنی می توانند به این انگل مبتلا شوند و حتی آن را به افراد منتقل کنند. ژیاردیا در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.

عفونت های باکتریایی

اسهال در گربه ها می تواند توسط میکروارگانیسم های مختلفی از جمله ویروس ها، پنلوکوپنی، ویروس لوسمی گربه ها و سالمونلا و کامپیلوباکتر ایجاد شود. عفونت های باکتریایی زیر می توانند منجر به اسهال شوند: سالمونلا، اشریشیا کلی، کلستریدیوم و کمپیلوباکتر. مصرف یک ماده غذایی آلوده؛ سگ شما بیشتر مستعد عفونت های باکتریایی است که می تواند منجر به طیف وسیعی از بیماری های سگ شود. سگ هایی که جوان هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مستعد ابتلا به عفونت های باکتریایی هستند.

التهاب روده در سگ

مقدار بیش از حد سلول های التهابی در معده یا روده سگ می تواند منجر به تغییراتی در پوشش دستگاه گوارش شود که به عنوان بیماری التهابی روده (IBD) شناخته می شود. این تغییرات ممکن است مانع از عبور طبیعی غذا و جذب آن شود. IBD در دامپزشکی به خوبی شناخته نشده است، با این حال تعدادی از عوامل بالقوه کمک کننده مانند ژنتیک، آلرژی های غذایی، انگل ها، باکتری ها یا سیستم ایمنی ناهنجار وجود دارد.

به دلیل التهاب روده بزرگ، اسهال همراه با بیماری التهابی روده اغلب حاوی خون یا مخاط است. همچنین تمایز بین سندرم روده تحریک پذیر (IBS) که در اثر استرس روانی ایجاد می شود و بیماری التهابی روده که توسط یک ناهنجاری فیزیولوژیکی ایجاد می شود بسیار مهم است.

بهترین مکمل برای درمان اسهال سگ و گربه

  • مکمل تقویت کننده سیستم ایمنی حیوانات خانگی پرودی
  • قرص ضد اسهال سگ و گربه بیفار
  • خمیر پری بیوتیک کنی

مکمل تقویت کننده سیستم ایمنی حیوانات خانگی پرودی

حیوانات خانگی هم درست مثل ما انسان ها نیاز به رژیم غذایی سالم، متعادل و مقوی دارند، پس بدیهی می باشد که غذای سالم و بالانس شده نقش مهم و اساسی در سلامت و طول عمر حیوانات خانگی دارد.ازآن جایی که مشکلات و بیماری ‌های گوارشی حیوانات خانگی جزء شایع‌ترین مشکلات سلامتی هستند. استفاده از مکمل های پری‌بیوتیک باعث بازگشت سلامت گوارشی و سلامت عمومی حیوان خانگی به وضع طبیعی می شود.

مکمل تقویت کننده سیستم ایمنی حیوانات خانگی پرودی 

فواید مصرف مکمل پرودی برای سگ و گربه:

  • کاهش و بهبود اسهال، یبوست و سوءهاضمه
  • کاهش بوی بد دهان
  • سلامت پوست و مو و کاهش خارش بدن
  • کاهش ریزش و درخشندگی مو
  • تقویت سیستم ایمنی در برابر عوامل بیماری زا
  •  پیشگیری و کاهش عوارض آلرژی
  • ایجاد میکروفلور مناسب گوارشی برای حیوانات خانگی نوزاد و کم و سن و سال
  • پس از درمان آنتی بیوتیکی برای بازسازی میکروفلور گوارشی
  • پیش از مسافرت و جابجایی
  • کاهش مشکلات گوارشی، سوء هاضمه، یبوست و اسهال برای حیوانات مسن
  • پس از زایمان و هنگام شیردهی

مکمل تقویت کننده سیستم ایمنی حیوانات خانگی

قرص ضد اسهال سگ و گربه بیفار

مشکلات گوارشی در سگ ها و گربه ها را می توان با قرص های ضد اسهال Bifar IntestoPro درمان کرد. هم گربه ها و هم سگ هایی که حداقل یک کیلوگرم وزن دارند می توانند از هشت هفتگی از این قرص ضد اسهال بیفار استفاده کنند. زئولیت، ماده ای که رطوبت اضافی را جذب می کند و به جامد شدن مدفوع کمک می کند، ماده اصلی آن است. علاوه بر این در این محصول، هیدروکسید آلومینیوم، فروکتولیگوساکارید (FOS) و پونه کوهی قارچ (MOS) وجود دارد که همگی اثرات مثبتی بر فلور روده و فعالیت گوارشی دارند.

خمیر پری بیوتیک کنی

یکی از بزرگترین و قوی ترین پروبیوتیک ها برای درمان و پیشگیری از اسهال های باکتریایی، ویروسی و گوارشی در گربه ها و سگ ها CANIGEST نام دارد. دارای پکتین، کائولن و گلوتامین است که باعث رشد فلور روده یا باکتری های مفید می شود.

  •  مناسب برای سگ های بالغ و توله سگ
  •  مناسب هم برای گربه های بالغ و هم برای بچه گربه ها
  •  از بهترین مکمل ها برای تقویت عملکرد دستگاه گوارش

پروبیوتیک ها می توانند به بازگرداندن تعادل مناسب میکروبیوتای روده در سگ ها کمک کنند، زیرا استرس و تغییرات رژیم غذایی می تواند بر میکروبیوتای روده تأثیر بگذارد. در سگ هایی که در معرض استرس و عفونت قرار گرفته اند، پروبیوتیک ها نیز ممکن است به بهبود سلامت آنها کمک کنند. طبق تحقیقات، انتروکوکوس فاسیوم یک مکمل غذایی مفید برای درمان اسهال است.

علائم اسهال در سگ

اسهال سگ معمولاً به راحتی قابل تشخیص است، اما چند علامت وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. علامت و علامت اولیه اسهال، مدفوع شل است. با این حال، علاوه بر استفراغ، علائم دیگری از بیماری های جدی تر نیز ممکن است وجود داشته باشد، مانند کاهش اشتها، کاهش وزن، درد شکم، و بی حالی (یا خواب آلودگی یا بی حالی).

اگرچه ممکن است منزجر کننده به نظر برسد، اما بررسی ضایعات سگ شما می تواند چیزهای زیادی را در مورد سلامتی آن نشان دهد. در مورد مدفوع بسیار مهم است که مراقب تغییرات رنگ، قوام، پوشش و محتویات مدفوع باشید. نگران کننده ترین چیز ممکن است رنگ مدفوع باشد. یک سگ سالم مدفوع سفت اما نرم را با رنگ قهوه ای شکلاتی دفع می کند. مدفوع سگ های ناسالم دارای رنگ زیر است:

  • رگه های قرمز یا خونی: اگر سگ شما خون در مدفوع دارد، می تواند نشانه خونریزی ضعیف دستگاه گوارش باشد.
  • سبز: اگر معده سگ شما ناراحت است، رنگ سبز ممکن است نشان دهنده این باشد که او علف زیادی می خورد تا به هضم غذا کمک کند. همچنین ممکن است نشانه انگل یا مشکلات دیگر باشد.
  • زرد: مشکلات کبد، صفرا یا پانکراس در سگ شما معمولاً با مدفوع زرد نشان داده می شود.
  • سیاه: خونریزی در معده یا روده کوچک سگ شما ممکن است دلیل مدفوع قیرانی یا قهوه ای رنگ باشد.
  • سفید: حیوان خانگی شما در صورت داشتن مدفوع سفید ممکن است کرم داشته باشد.

علائم اسهال در گربه

اگر حیوان خانگی شما فقط اسهال دارد و علائم دیگری ندارد، وحشت نکنید. با مراقبت در منزل، این نوع عارضه معمولا در عرض چند روز از بین می رود. با این حال، اسهال گربه معمولاً خود بیماری نیست. بلکه یک علامت است. شاید حیوان خانگی شما یک بیماری زمینه ای جدی داشته باشد که برای او مشکل ایجاد کند. علائمی که باید به آنها توجه کرد در زیر در مقاله آرون پت ذکر شده است. اگر آنها را همراه با اسهال گربه خود مشاهده کردید، او را در اسرع وقت نزد دامپزشک ببرید.

  1. معده درد و تب
  2. سستی و ضعف
  3. کاهش اشتها
  4. کاهش وزن
  5. اسهال مداوم
  6. استفراغ و اسهال در گربه ها
  7. گربه هایی با اسهال خونی
  8. مدفوع بدون بو و کف آلود
  9. کرم ها و انگل های موجود در مدفوع
  10. ادرار کردن در خارج از ظرف و تولید مدفوع بیشتر
  11. تلاش برای دفع

در این میان اسهال خونی گربه ها خطر جدی دارد! اسهال خونی گاهی اوقات می تواند ناشی از مدفوع شل و آبکی باشد که دیواره داخلی دستگاه گوارش را تحریک می کند. اسهال خونی در گربه ها همچنین می تواند نشانه ای از چندین بیماری جدی از جمله سرطان، پنلوکوپنی، آسیب اندام های داخلی و عفونت باشد. گربه حتی ممکن است به دلیل اسهال خونی بمیرد اگر به موقع شناسایی نشود و به طور موثر درمان نشود!

نحوه جلوگیری از اسهال سگ

در زیر چند راهکار برای کاهش اسهال سگ آورده شده است:

  • رژیم غذایی سگ خود را به طور ناگهانی تغییر ندهید.
  • به جای استخوان، به سگ خود اسباب بازی های پلاستیکی محکم بدهید تا با آنها بازی کند.
  • اشیاء کوچک را نباید به سگ خود بدهید زیرا ممکن است بلعیده شوند.
  • هرگز غذای باقی مانده را به سگ خود ندهید.
  • درب سطل زباله باید همیشه بسته باشد.
  • مطمئن شوید که با استفاده از جدیدترین تکنیک ها واکسیناسیون و کرم زدایی انجام دهید.
  • با نحوه درست تهیه غذاهای اولیه برای سگی که اسهال دارد آشنا شوید.

قرص ضد اسهال برای گربه

اگر گربه شما قصد دارد دارو یا قرصی برای درمان اسهال مصرف کند، باید تحت نظر دامپزشک باشد. هرگز هیچ یک از داروهای ضد اسهال بدون نسخه را به گربه خود ندهید. گربه ها می توانند توسط این داروها مسموم شوند که معمولاً حاوی استامینوفن یا اسید استیل سالیسیلیک هستند.

در ابتدا، دامپزشک معمولاً سعی می کند با توصیه یک رژیم غذایی مغذی، اسهال گربه شما را درمان کند. داروها و مکمل های ضد اسهال گهگاه توسط دامپزشک تجویز می شود. این امر به ویژه اگر اسهال گربه ناشی از عفونت یا انگل باشد، صادق است. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از مترونیدازول که با نام‌های تجاری Flagyl و Tylan نیز شناخته می‌شود و تایلوزین که با نام‌های Profender، Panacur و Drontal نیز شناخته می‌شود.

درمان خانگی اسهال سگ و گربه

سگ هایی که اسهال دارند مقدار زیادی آب و الکترولیت از دست می دهند و ممکن است مانند مردم دچار کم آبی شوند. چندین کاسه آب را در دسترس آنها قرار دهید تا مطمئن شوید که مقدار زیادی آب می نوشند. برای کمک به جذب آب بیشتر، می توانید آب گوشت یا مرغ را نیز اضافه کنید.

روزه داری یک درمان مفید برای اسهال در سگ های جوان و سالم است. به عنوان مثال، به دلیل اینکه آنها به مواد مغذی زیادی نیاز دارند، توله سگ ها و سگ های مسن روزه را دوست ندارند. از سوی دیگر، محروم کردن سگ های دیگر از غذا به مدت 12 تا 24 ساعت ممکن است به گسترش عامل ایجاد کننده ناراحتی کمک کند.

درمان خانگی اسهال گربه:

پس از اینکه دامپزشک یک بیماری جدی را به عنوان علت اسهال گربه رد کرد، می توانید او را در خانه با تکنیک هایی تحت نظارت او درمان کنید. به عنوان مثال:

حذف یک وعده غذایی؛ فاصله 12 ساعته بین وعده های غذایی به دستگاه گوارش اجازه استراحت می دهد (گربه ها نباید این توصیه را دنبال کنند).

مطمئن شوید که گربه به مقدار زیادی آب شیرین برای نوشیدن دسترسی دارد.

پس از 12 ساعت، هنگام غذا دادن به گربه، یک وعده غذایی کوچک و سبک به او بدهید. به عنوان مثال، بخش کوچکی از برنج سفید پخته شده با یک کتلت گوشت سفید کاملا پخته شده جفت شود.

بعد از اینکه مدفوع گربه به حالت عادی برگشت، به مدت 48 ساعت دیگر به او غذای سبک بدهید.

از پروبیوتیک ها استفاده کنید. پروبیوتیک های گربه را می توان در فروشگاه های حیوانات خانگی خریداری کرد. اگر فوراً در دسترس نیست، می توانید یک قاشق چای خوری ماست ساده را جایگزین کنید.

درمان اسهال خونی سگ و گربه

مدفوع آبکی و شل گهگاه می تواند دیواره داخلی دستگاه گوارش را تحریک کند و منجر به خونریزی و اسهال خونی شود. اسهال خونی در گربه ها می تواند ناشی از تعدادی بیماری جدی از جمله سرطان، پنلوکوپنی، آسیب اندام های داخلی و عفونت باشد.

اگر گربه شما خون در مدفوع دارد، باید فورا به دامپزشک مراجعه کنید. اسهال خونی و وجود خون در اسهال شرایط بسیار خطرناکی هستند و در صورت عدم درمان ممکن است گربه بمیرد.

یک بیماری التهابی معده به نام گاستروانتریت هموراژیک (HGE) زمانی ایجاد می شود که مقدار قابل توجهی مایع وارد روده شود. سگ ها ممکن است اسهال خونی را به عنوان یکی از علائم این سندرم داشته باشند که علت مشخصی ندارد. اسهال شدید و کم آبی بدن از علل این بیماری است. HGE که یکی از بیماری‌های خطرناک و کشنده محسوب می‌شود، معمولاً در سگ‌ها با استفراغ و درد شکم همراه است و اکثر آنها به شدت بی‌حال و کم‌آبی می‌شوند.

غذای مناسب برای درمان اسهال گربه

هنگام درمان اسهال گربه خانگی، می توانید از غذاهای پر آب مانند سوپ نیز استفاده کنید. به عنوان مثال، به این مواد غذایی فکر کنید:

  • غذاها در قوطی های با محتوای آب بالاتر.
  • سوپ با مرغ و سبزیجات، به طور طبیعی بدون روغن، چاشنی و پیاز.
  • پوره غذای خانگی گربه با هضم آسان.

یک بار دیگر تاکید می کنیم که غذای خانگی گربه باید به گونه ای مخلوط شود که مناسب شرایط آن باشد. برای تهیه غذای مناسب برای حیوان خانگی خود و درمان اسهال گربه در خانه، حتما با دامپزشک صحبت کنید.

غذاهایی که باعث اسهال سگ

از آنجایی که اسهال در سگ ها یک مسئله جدی است که صاحب سگ را تحت تاثیر قرار می دهد، باید بدانیم چگونه از آن اجتناب کنیم. مهم ترین نکته ای که باید هنگام تهیه غذای خشک و مرطوب برای سگ ها به خاطر بسپارید، شناسایی غذاهایی است که باعث اسهال آنها می شود. ما در مورد این لذت های آشپزی بیشتر خواهیم آموخت.

  • لبنیات
  • تخم مرغ و غذای فاسد
  • خطرات گوشت و چربی

موارد گفته شده برخی از غذاهایی است که میتواند برای سگ شما مشکلا گورشی درست کند که این رویداد ممکن است باعث ایجاد اسهال در سگ شود.

غذاهای خطرناک برای سگ و گربه

گربه ها به دلیل ماهیت گوشتخواری اجباری خود به برخی از غذاهایی که برای انسان بی خطر هستند اما می توانند برای آنها خطرناک یا حتی کشنده باشند، حساس هستند. موارد زیر چند نمونه از غذاهایی است که گربه ها نباید مصرف کنند: مصرف مواد غذایی زیر برای سگ ممنوع و خطرناک است. اگر متوجه شدید سگ شما هر یک از مواد غذایی زیر را خورده فورا به دامپزشک مراجعه کنید.

  1. شکلات
  2. الکل
  3. پیاز و سیر
  4. انگور و کشمش
  5. غذاهای حاوی زایلیتول و کافئین
  6. آووکادو
  7. اجیل برای سگ ها

جمع بندی

اگر گربه حیوان خانگی شما اسهال دارد، نترسید. او لزوماً بیمار نیست. یک تنظیم سریع رژیم غذایی ممکن است مشکل او را برطرف کند. اگر نه، حتما با دامپزشک صحبت کنید. در سیستم فعلی ما به صورت تلفنی دامپزشک را در اختیار شما قرار می دهیم. دریافت مشاوره آنلاین معمولاً شما را از بردن گربه به دامپزشک نجات می دهد. این امر مخصوصاً زمانی راحت است که گربه شما اسهال داشته باشد، زیرا حمل و نقل یک گربه بیمار به جلو و عقب کار دشواری است.

اگر سگتان علائمی مانند ترشح بیش از حد آب دهان، استفراغ یا خون در مدفوع را نشان داد، باید فوراً نزد دامپزشک ببرید. با این حال، اگر سگ شما سالم به نظر می رسد، احتمالاً می توانید اسهال را در خانه درمان کنید. اما اگر سگ شما بیش از 48 ساعت اسهال داشته باشد، این احتمال وجود دارد که او دچار کم آبی شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *