بهترین کود برای گندم

بهترین کود برای گندم


کودها انواع مختلفی دارند و هر کدام تأثیر منحصر به فردی در جوانه زنی و نمو گندم دارند.در این مقاله درمورد بهترین کود برای گندم ، تاریخچه کشت گندم و روش های شخم زنی صحبت میکنیم.همچنین به عواملی مانند پنجه زنی ، کود آهن ، انواع کود حیوانی و عوامل موثر در کشت گندم میپردازیم. از آنجایی که هدف اولیه کاشت گندم برداشت غلات است، متأسفانه بسیاری از کشاورزان کوددهی را نادیده می گیرند که می تواند اندازه دانه، وزن و اندازه خوشه را بهبود بخشد پس کود دهی یک عامل بسیار موثر در کیفیت محصول است و ما باید برای کود دهی برنامه ریزی داشته باشیم.

تاریخچه کشت گندم

یکی از مهم ترین غلات و رژیم غذایی اصلی مردم در سراسر جهان گندم است. گندم سالانه توسط تعداد قابل توجهی از کشاورزان از زمین های وسیع کاشته و برداشت می شود. گندم محصولی است که در سراسر جهان به بیشترین مقدار تولید میشود. اکثر غذاهای مصرف شده توسط انسان حاوی گندم است که برای سلامت انسان امری حیاتیست.همچنین مقادیرزیادی پروتئین که توسط متخصصان تغذیه به نام گلوتن شناخته می شود، در گندم وجود دارد.علت اصلی تخمیر یا چسبندگی خمیر حاصل از آرد گندم گلوتن است همچنین گندم دارای فیبر و کربوهیدرات فراوانی است.

انواع گندم:

کشورهای مختلف دارای انواع مختلفی از گندم هستند. به طور کلی، گندم به سه دسته تقسیم می شود: گندم نان، گندم دوروم و گندم تک دانه. علاوه بر این، گندم ها بر اساس زمان رشد به دو دسته گندم پاییزه و گندم بهاره تقسیم می شوند. گندم در خاکی که هم شنی و هم غنی از رس است بهترین رشد را دارد اما با این حال هرچه کود استفاده شده بهتر باشد رشد گندم نیسز بهتر است پس ما باید از بهترین کود برای گندم استفاده کنیم تا محصول خوبی داشته باشیم.

روش های آماده سازی زمین برای کشت گندم

شخم زنی اولیه:

خاک را با کمک گاوآهن تا عمق 25 سانتی متری شخم می زنند. به خاطر داشته باشید که خاک ورزی باید تقریباً یک ماه قبل از کاشت انجام شود. عمق یکنواخت و دفن کامل بقایای گیاهی در زیر خاک از ویژگی های یک گاوآهن خوب است.

شخم زنی ثانویه:

خاک ورزی ثانویه برای تهیه بستر آماده بذر استفاده می شود. در این مرحله با استفاده از دیسک و تراز، خاک را صاف و نرم میکنیم .عملیات دیسک با توجه به کلوخه بودن زمین باید انجام شود و در عمقی متوسط صورت میپذیرد.اینکار هم معمولا دو بار و عمود بر هم انجام میشود.

معرفی برخی از بهترین کودها برای گندم

  • کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا
  • کود NPK
  • کودهای نیتروژن دار
  • کود های دارای فسفر و پتاسیم
  • کودهای گوگردی

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

کود مایع اسید آمینه رامونا یکی از بهترین کود برای گندم است که حاوی عناصر ماکرو و میکرو و محرک های زیستی شرکت کاوشگر سپهر جوان از میکروارگانیسم های تک سلولی استخراج میشود. اسن کود ارگانیک تمامی کمبود های میکرو و دو کمبود ماکرو شامل نیتروژن و فسفر را برطرف میکند. همچنین حاوی 19 پروفایل اسید آمینه چپگرد میباشد.

موارد مصرف آن به طور ویژه به عنوان محرک رشد و ضد استرس های محیطی به ویژه سرما و گرما است. چرا که بخاطر افزایش کارایی فتوسنتز گیاه موجب رشد رویشی آن شده و به عمیق تر شدن ریشه ها و بهبود توسعه آن ها کمک می کند. همچنین تحمل گیاه را در برابر استرس به طرز قابل توجهی افزایش داده و مقاومت در برابر آفات را بهبود می بخشد.

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

فواید مصرف کود محرک رامونا

  • افزایش گلدهی
  • افزایش تولید میوه
  • افزایش رشد شاخ و برگ
  • تنظیم میزان هورمون های رشد
  • افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش های دمایی
  • افزایش گرده افشانی و افزایش جوانه زنی بذرها
  • کمک به تعادل میکروفلورای خاک
  • قابل مصرف از زمان قبل گلدهی تا زمان برداشت

کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا

کود NPK

سه ماده غذایی اصلی که گیاهان برای رشد به آنها نیاز دارند عبارتند از نیتروژن، فسفر و پتاسیم که با حروف “NPK” روی برچسب این نوع کود مشخص می شوند. درصد نیتروژن، فسفر و پتاسیم در بسته بندی کود با اعداد روی برچسب مشخص می شود.اگر به جای حروف N-P-K دنباله ای از سه عدد مانند 5-10-5 مشاهده کردید، منظور آن این است که کود حاوی 5٪ نیتروژن، 10٪ فسفر و 5٪ پتاسیم است. این کود همیشه دارای 20 درصد مواد مغذی است و 80٪ دیگر یا پرکننده های کوچک هستند یا مواد مغذی کمتری دارند. در کل حدود شانزده ماده مغذی برای گیاه نیاز است که برخی از آنها از خاک و برخی دیگر مانند آهن، کلسیم و کلر از هوا و آب به دست می آیند.

کودهای نیتروژن دار

مانند بسیاری از محصولات دیگر، عملکرد نهایی گندم در درجه اول توسط دو عامل تعیین می شود: نیتروژن و آب. با این حال، کشاورز باید به خاطر داشته باشد که یک برنامه کوددهی مناسب و بهترین کود برای گندم باید نیازهای گندم را با بهترین عملکرد و بهترین کیفیت دانه برآورده کند.

کودهای دارای فسفر

یکی از حیاتی ترین مواد مغذی مورد نیاز برای کاشت و رشد گندم، فسفر است. معمولاً فسفر را در هنگام کاشت به محصول میدهند. استفاده از فسفردارای چندین مزیت از جمله عملکرد دانه بیشتر، بهبود راندمان مصرف آب، بلوغ سریعتر و … است. گندم با کمبود فسفر به راحتی قابل شناسایی است به طوری که اولین شاخص کمبود فسفر در گندم، ایجاد رنگ های ارغوانی روی برگ هاست.

کودهای پتاسیم

یکی دیگر از اجزای حیاتی برای کاشت گندم، پتاسیم است که به غلات کمک می کند تا در برابر تأثیرات خارجی مقاوم تر شود. پتاسیم را می توان در زمان کاشت به محصول اضافه کرد زیرا هیچ اثر مخربی روی بذر ندارد. ناگفته نماند که برای جلوگیری از سمیت احتمالی، کود بهینه باید دقیقاً به مقدار تجویز شده و مطابق با دستورالعمل استفاده شود. زمانی که گندم در مراحل رشد ساقه و بذر است، زمان ایده آل برای کود پتاسیم گندم است. با انجام آزمایشاتی مانند آزمایش خاک می توان از کمبود پتاسیم در خاک مطلع شد.

کودهای گوگردی

دو دلیل اصلی وجود دارد که گوگرد یک ماده مغذی مهم در محصولات گندم است. ابتدا بر کارایی گیاهان در مصرف نیتروژن تأثیر می گذارد. این نشان می دهد که گیاهان زمانی که گوگرد کمتری در خاک وجود دارد نیتروژن کمتری جذب و مصرف می کنند. علاوه بر این، گوگرد برای کیفیت دانه های گندم ضروری است، به ویژه زمانی که نان از آنها تهیه می شود. با این حال امروزه اکثر کودهای نیتروژن مورد استفاده حاوی گوگرد کافی هستند.

عوامل تاثیر گذار بر کشت گندم

آب:

گندم برای رشد به آب و بهترین کود برای گندم زیادی نیاز ندارد زیرا معمولاً محصول فصل سرد است. به طور کلی، گندم برای رشد در با توجه به نوع خاک به 12 تا 15 اینچ باران نیاز دارد. مقدار دقیق آب مورد نیاز برای رشد گندم با مقدار آب باقی مانده در خاک و حجم بارندگی که به طور طبیعی در یک منطقه خاص اتفاق می افتد تعیین می شود.

دما:

بین 21 تا 24 درجه سانتیگراد محدوده ایده آل برای رشد و عملکرد گندم است. گندم در طول چرخه رشد خود می تواند حداقل دمای تقریباً 40 درجه فارنهایت را تحمل کند. سرعت جوانه زنی بذر در صورتی که در طی این فرآیند دما کمتر از 4.5 درجه سانتیگراد باشد، کاهش می یابد.

آفتاب:

گندم برای رشد کردن و دادن محصول با کیفیت به آفتاب نیاز دارد. این محصول در آفتاب کامل رشد بهتری دارد و گندم یکی دیگر از گیاهانی است که از خورشید برای تولید انرژی رشد استفاده میکند.

رطوبت:

گندم در محیط های کم رطوبت رشد می کند و مشکلات کمتری برای رشد در آنجا دارد. گندم باید بلافاصله پس از برداشت در آب و هوای مرطوب خشک شود تا از فاسد شدن آن جلوگیری شود.

اهمیت ریز مغذی ها برای کشت گندم

امروزه بسیاری از خاک ها دارای کمبود عناصر ریز مغذی هستند. اگرچه این گیاه به ریزمغذی های زیادی نیاز ندارد، اما برای رشد موثرتر به آنها نیاز دارد. کمبود هر یک از این ریز عناصر می تواند در فرآیندهای ضروری و رشد گیاه اختلال ایجاد کند. از ریز مغذی ها یا عناصر ریز می توان به روی، مس، منگنز، آهن، بور، مولیبدن، منیزیم و کلسیم اشاره کرد. به طور کلی، مراحل جوانه زنی و گیاهچه زمانی است که آهن، روی و منگنز وجود دارد، در حالی که مرحله رشد رویشی زمانی است که آهن وجود دارد.

عناصر غذایی کم مصرف

کمبود مواد مغذی کم مصرف معمولاً در خاک های شنی و آهکی با محتوای مواد آلی کم ایجاد می شود که ما میتوانیم با استفاده از بهترین کود برای گندم این کمبود ها را بر طرف کنیم. از جمله کودهای با عناصر کم مصرف می توان به سولفات روی، سولفات آهن، سولفات مس، سولفات منگنز، اسید بوریک و… اشاره کرد. همه آنها نقش منحصر به فرد و مهمی در تولید گندم دارند.

نقش کود حیوانی در کشت گندم

استفاده از کود حیوانی برای گندم نه تنها بخشی از مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تامین می کند، بلکه به بهبود بافت خاک نیز کمک می کند. نوع حیوان، نحوه تغذیه، نحوه تولید کود و سایر متغیرها همگی بر کیفیت کود حیوانی تأثیر می گذارند. اگرچه کود مرغی از نظر مواد مغذی به ویژه فسفر و نیتروژن بسیار غنی است اما استفاده از آن در خاک های شور به هیچ وجه توصیه نمی شود.

 

 کود گاوی بهترین کود حیوانی برای اصلاح خاک است. اهداف اصلی کود گاو بهبود حاصلخیزی خاک و محتوای مواد آلی است.استفاده از کود حیوانی دارای مزایای متعددی از جمله تقویت فعالیت میکروارگانیسم های مفید خاک، بهبود جذب عناصر غذایی، تقویت رشد رویشی، افزایش کمیت و وزن بذر، بهبود کیفیت بذر و … است.

مراحل پنجه زنی گندم

مرحله چهارم رشد فنولوژیک گندم به مرحله پنجه زنی معروف است. پنجه ممکن است در مراحل مختلف رشد باشد پنجه زنی معمولاً از جوانه ای به نام پنجه کولئوپتیل منشأ می گیرد که در ابتدای پنجه ها در گره کولئوپتیل ظاهر می شود.تعداد برگ های ساقه اصلی تاثیری در تشکیل این پنجه ها ندارد. پنجه هایی که از جوانه های پنجه در زاویه برخورد برگ ها با ساقه بیرون می آیند، پنجه های اولیه هستند.

هنگامی که چهارمین برگ شروع به ظهور می کند و سه برگ اول کاملاً بیرون امدند، این پنجه ها نمایان می شوند. پنجه زنی معمولاً زمانی شروع می شود که چهارمین برگ روی ساقه اصلی نیم رشد و برگ سوم کاملاً رشد کرده است.

عواملی که بر پنجه زنی تاثیر میگذارند:

متغیرهای متعددی از جمله نوع بذر، تاریخ کاشت، تراکم، حاصلخیزی خاک، مدیریت کود و آب و عوامل استرس زای محیطی بر کیفیت مرحله پنجه‌زنی تأثیر می‌گذارند.در حالی که برخی از ارقام گندم، حتی در شرایط محیطی مساعد، فقط تعداد کمی پنجه تولید می کنند، برخی دیگر پتانسیل ژنتیکی بالاتری برای تولید پنجه دارند.

ویژگی های کود آهن

گندم نیاز به کود آهن به مقدار متناسب با اندازه آن دارد زیرا مقدار بیش از حد آهن در خاک می تواند رشد گیاه را متوقف کند. در حالی که عنصر آهن را می توان در بیشتر خاک ها یافت، فعالیت بیولوژیکی آن محدود است، بنابراین استفاده از کود آهن برای رفع نیاز گیاه ارجحیت دارد.آهن به صورت Fe3 یا Fe2 توسط گیاهان جذب می شود و به شکل اکسید شده آن می باشد. این عنصر ریز مغذی برای فرآیندهای تنفس و بازسازی گیاهان بسیار مهم است. علاوه بر این، در رشد و گلدهی گیاه گندم و همچنین برای تولید کلروفیل معجزه می کند.

 

در واقع، گیاهی که آهن ندارد، رشد خود را متوقف می کند، زیرا برگ های آن اکسیژن کافی دریافت نمی کنند، که باعث زرد شدن و در نهایت مرگ آنها می شود. درختان میوه از جمله گیاهانی هستند که به آهن بیشتری نیاز دارند. برخی گیاهان مانند گندم و سایر غلات نیز نسبت به کمبود آهن مقاوم ‌تر هستند اما برای رشد سالم، گیاه نیاز به مقداری آهن دارد.

علائم کمبود آهن در گندم

کمبود آهن در خاک را می توان با شاخص های خاصی شناسایی کرد. مهمترین شاخص کمبود آهن زرد شدن برگها است. رگه های اولیه گندم به دلیل این زردی، نوارهای زرد و سبز متناوب را نشان می دهند.در صورت کمبود شدید آهن، برگ ها کاملا سفید می شوند و رنگ سبز خود را از دست می دهند. به خاطر داشته باشید که کمبود آهن باعث افتادگی یا خمیدگی گیاهان نمی شود. اگر این اتفاق بیفتد، گیاه به احتمال زیاد کمبود منگنز را تجربه می کند.

گاهی اوقات ممکن است آهن کافی در خاک وجود داشته باشد، اما توانایی خاک برای جذب آهن توسط عناصری مانند pH بالای خاک، آهکی بودن، کمبود مواد آلی و فراوانی بی کربنات در آب مختل می شود.

تاثیر سولفات آهن بر گندم

بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها استفاده از کود سولفات آهن به صورت اسپری تأثیر قابل توجهی بر عملکرد دانه دارد. با استفاده از محلول کود سولفات آهن، مقدار پروتئین و گلوتن در دانه‌های گندم افزایش می‌یابد.

با استفاده از کود سولفات آهن عملکرد گندم افزایش و وزن دانه افزایش می یابد. مقدار گلوتن به طور قابل توجهی افزایش یافت اما کیفیت آن نسبتاً بدون تغییر باقی ماند. علاوه بر این، کیفیت پخت نان با افزایش محتوای پروتئین دانه گندم از طریق محلول پاشی با کود سولفات آهن افزایش می یابد.

جمع بندی

برای اینکه ما بتوانیم یک محصول خوب و با کیفیت بالا داشته باشیم باید از بهترین کود برای گندم استفاده کنیم که معمولا این نوع کود ها دارای مقادیر زیادی نیتروژن ، فسفر، پتاسیم و … باشد که خوشبختانه کود آلی حاوی ریز مغذی و اسید آمینه کشاورزی رامونا تمام موارد گفته شده را داراست و میتواند در کیفیت محصول شما تاثیربسزایی داشته باشد.همچنیناین کود میتواند باعث بالا رفتن و افزایش محصول شما بشود که همین امر یک رویداد سوداور برای تمام کشاورزان عزیزمان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *