بهترین مکمل برای افزایش شدت تخمریزی ملکه

بهترین مکمل برای افزایش شدت تخمریزی ملکه


یکی از مشاغل مهم و خلاقانه در طبیعت در واقع زنبورداری و پرورش زنبور عسل است. اگر جمعیت زنبورهای عسل کاهش یابد، سیاره در نهایت فرو می ریزد و مردم از گرسنگی از بین می روند. برای اینکه زنبورهای عسل هدایای ارزشمندتری به ما بدهند، قبل از اینکه بتوانند برای ما کالایی تولید کنند، باید خودشان توسط طبیعت تغذیه شوند. پس ما باید از بهترین مکمل برای افزایش شدت تخمریزی ملکه استفاده کنیم تا بتواند زنبور ها بتوانند افزایش تعداد داشته باشند و به کار خود ادامه دهند.

زنبور عسل عضوی از دسته و گروه حشرات بالدار است. گونه های متعددی از زنبورها در جهان وجود دارد. یکی از بهترین گرده افشان های محصولات زراعی، گیاهان وحشی و غیره زنبور عسل است. آنها از معدود حشراتی هستند که مزایای بی شماری برای مردم دارند.

چند مورد از ویژگی ها و خصوصیات زنبورعسل

  1. کندوها خانه زنبورهای عسل هستند، کندو زنبور عسل معمولاً از سه عضو اصلی تشکیل شده است: کارگران، ملکه ها و زنبورهای نر.
  2. زنبورها کوچک هستند و طیف رنگی زیادی دارند. زنبورهای تولید کننده عسل اکنون در سراسر جهان یافت می شوند.
  3. زنبور عسل با حرکتی با سرعت 24 کیلومتر در ساعت به دنبال شهد و گرده است.
  4. زنبورهای عسل به ازای هر دو میلیون شهد گل، 450 گرم عسل تولید می کنند.

زنبورهای علفخوار به دلیل نحوه تغذیه خود، عمدتاً گیاهان و میوه ها را مصرف می کنند. منابع غذایی ترجیحی آنها گیاهان شیرینی هستند که شهد تولید می کنند، مانند میوه ها، گرده گل و حتی عسل.

بهترین مکمل ها برای افزایش تخمریزی ملکه

  • Previta مایع – مکمل ویژه زنبور عسل
  • پرودی ویژه زنبور عسل
  • پودر ویتامین آری پلیویت
  • پروموتور ال

Previta مایع – مکمل ویژه زنبور عسل

پری ویتا دارای اجزای جداره سلولی مخمر، مانان الیگوساکارید و بتاگلوکان هست که از گسترش عوامل بیماری زا در دستگاه گوارش جلوگیری می کند و روده ها را سالم نگه می دارد ، فعالیت ایمنی سلول های فاگوسیتوز را تحریک می کند و عملکرد باکتری های مفید مانند لاکتوباسیلوس و بیدوباکتریوم را افزایش می دهد و همچنین دارای خواص قدرتمند جذب مایکوتوکسین است این مکمل یکی از بهترین مکمل برای افزایش شدت تخمریزی ملکه است.

Previta مایع – مکمل ویژه زنبور عسل 

فواید مصرف پری ویتا:

  • محرک رشد و افزایش سیستم ایمنی طیور
  • استارت تخم ریزی ملکه، مقابله با نوزما زنبورعسل
  • محرک رشد و کنترل اسیدوز دام سبک
  • پیشگیری از اسهال گوساله
  • بهبود راندمان رشد و افزایش سیستم ایمنی آبزیان

Previta مایع – مکمل ویژه دام ، طیور ، زنبورعسل و آبزیان

پرودی پودر تقویت کننده ویژه زنبور عسل

Prody Bee ماده ای بسیار خوش خوراک و مغذی ویژه زنبورعسل است. بسته به فصل کاری زنبورداری و نیاز کندو، از این محصول می توان جهت افزایش توان پرستاری کندو و بهبود راندمان تولید استفاده کرد.

پرودی پودر تقویت کننده ویژه زنبور عسل

اهمیت استفاده از پرودی مکمل تقویتی زنبور عسل:

  • افزایش شدت تخمریزی ملکه با بهترین مکمل برای افزایش شدت تخمریزی ملکه
  • مقابله با بیماری ها به ویژه نوزما
  • تولید بیشتر ژل رویال
  • کاهش آثار مخرب سمپاشی آفات، علف کش ها و سموم کشاورزی
  • کاهش استرس های محیطی
  • افزایش طول عمر زنبورعسل

Prody 400 پودر تقویت کننده ویژه زنبور عسل

پودر ویتامین آری پلیویت

این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی زنبورها و لاروها در برابر بیماری استفاده می شود.به طور قابل توجهی نرخ تخم گذاری ملکه زنبور عسل را افزایش می دهد که تعداد لاروها را سی درصد افزایش می دهد.مصرف این ویتامین در پاییز به زنبورداران کمک می کند زمستان بهتری را پشت سر بگذارند و از بیماری ها جلوگیری کنند. همچنین قدرت بیولوژیکی و فعالیت کندو را در اوایل بهار افزایش می دهد.این پودر ویتامین عمر زنبورها را طولانی می کند و ریزش زمستانه آنها را کاهش می دهد.

پروموتور ال

این مکمل القا کننده قوی برای تقویت تخم ریزی ملکه زنبور عسل میباشد و جزوی از بهترین مکمل برای افزایش شدت تخمریزی ملکه است. از آنجایی که مایع است، استفاده از آن برای تهیه شربت و کیک گرده ساده است. از آنجایی که این مکمل با عسل کندو ترکیب نمی شود، در زمانی که شربت با شهد گل ها جاری است از آن استفاده نکنید همچنین این محصول داروی بسیار خوبی برای جمع آوری و آماده شدن برای زمستان پس از برداشت عسل است.

تامین ویتامین ها در کلنی زنبور عسل

زنبورها باید از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنند که شامل تمام مواد مغذی مورد نیاز آنها باشد. پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آب همگی برای زنبورها ضروری هستند. علاوه بر تهیه شربت، زنبورداران باید سایر نیازهای تغذیه ای زنبورهای خود را در نظر بگیرند، زیرا ترکیب همه مواد مغذی باعث تقویت کلنی می شود. در نتیجه، استفاده از افزودنی ها و مکمل های غذایی مختلف می تواند به تامین نیازهای زنبور عسل کمک کند. یک کلنی سالم به شدت به وجود ویتامین های گروه B، C و E در مقادیر کافی برای ترویج تخم ریزی بستگی دارد.

فواید مصرف برخی از این ویتامین ها:

ویتامین A: رشد سیستم تنفسی و بینایی زنبور عسل به ویتامین A بستگی دارد. رشد سلول های جدید و رشد لارو هر دو به این ویتامین بستگی دارد.

ویتامین E: ویتامین E به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و زنبورها را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. علاوه بر این، این ویتامین ممکن است به زنبورها کمک کند تا سریعتر از استرس شیمیایی و فیزیکی بهبود یابند.

ویتامین B: متابولیسم زنبورها به شدت به ویتامین های B1، B2، B3، B5 و B6 بستگی دارد. این ویتامین ها از سنتز انرژی، سنتز مواد آلی و تنظیم سیستم عصبی حمایت می کنند.

تاثیر ویتامین c برای زنبور عسل

در تغذیه زنبورها، ویتامین ها به ویژه ویتامین C  بسیار مهم هستند. که برای رشد و نمو سالم نوزادان و همچنین برای افزایش تولید مثل ملکه ضروری است ان نوع ویتامین یکی از پر مصرف ترین و بهترین مکمل برای افزایش شدت تخمریزی ملکه است. مانند همه حیوانات، زنبورهای عسل به ویتامین ها نیاز دارند بسیاری از کمبودها و بیماری ها ناشی از کمبود این مواد در رژیم غذایی است.

دانه های گرده به طور کلی حاوی انواع ویتامین ها هستند که اگر در رژیم غذایی زنبورها وجود نداشته باشد می تواند منجر به بیماری های زیادی شود. دانه های گرده تازه حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C هستند و دانه های گرده سرشار از ویتامین ها، به ویژه ویتامین های محلول در آب هستند.

چند عامل مهم در افزایش تخم گذاری ملکه

  • سن ملکه
  • وزن ملکه
  • متابولیسم ملکه
  • جمعیت کندو
  • تغذیه کلنی

سن ملکه

احتمال تخم گذاری ملکه زنبور عسل با سن او ارتباط مستقیم دارد. هر چه زنبور ملکه بزرگتر باشد، احتمال تخم گذاری او کمتر می شود که در نتیجه زنبورهای کارگر کمتری تولید می شود. ملکه تخم‌های خود را بین شش تا نه ماهگی می‌گذارد. طول عمر ملکه ها حداکثر هفت سال است، اما پس از یک یا دو سال اول، معمولا بازدهی کمتری دارند. برخی از زنبورداران بر این باورند که بهتر است ملکه خود را هر سال جایگزین کنند، در حالی که برخی دیگر این کار را تنها زمانی انجام می دهند که ملکه خود را از دست داده یا ناتوان می شود. دو بار در سال زمانی است که اکثر زنبورداران تجاری ملکه خود را جایگزین می کنند. زنبوردار تا حدودی بر کیفیت و سلامت ملکه کنترل دارد.

وزن ملکه

کیفیت ژل رویال که زنبورهای کارگر تولید می کنند، نژاد، گونه و عوامل دیگر همگی بر وزن بدن ملکه زنبور عسل تأثیر می گذارند. توانایی ملکه زنبور عسل در تخمگذاری و تعداد مجرای تخمگذاری او به طور کلی با وزن او و استفاده از بهترین مکمل برای افزایش شدت تخمریزی ملکه در ارتباط است.

متابولیسم ملکه

تمام فعالیت‌های زنبور عسل، از ملکه گرفته تا کارگران و زنبورهای نر، وابسته به متابولیسم هستند، زیرا تمام فعالیت‌های زنبور به انرژی نیاز دارند که از واکنش‌های متابولیک به دست می‌آید. انرژی مورد نیاز موجودات برای فعالیت هایشان توسط متابولیسم تولید می شود. ملکه تنها عضو مستعمره نیست که وظیفه تخمگذاری و پرورش جوان را دارد. هر یک از اعضا وظایف خاصی نیز دارند.

زنبورهای کارگر با مراقبت از لاروها، تامین غذا و تمیز کردن سلول ها، محیط ایده آلی را برای تخم گذاری ملکه ایجاد می کنند. همه این فرآیندها به طور مطلوب توسط متابولیسم تنظیم و متعادل می شوند.

تنظیم متابولیسم ارتباط مستقیمی با کیفیت اسپرم در زنبورهای نر دارد که اسپرم تولید می کنند. از آنجایی که ملکه تنها کارگر کندو است، تامین انرژی کافی برای او نیز به متابولیسم بستگی دارد، که تضمین می کند که مقادیر و زمان مناسب پروتئین ها، چربی ها و سایر درشت مولکول های مورد نیاز برای تولید مثل در دسترس باشد.

جمعیت کندو

کارگران موظفند از تخم هایی که ملکه گذاشته است مراقبت کنند. کارگران وظیفه تهیه غذا و مراقبت از تخم و لارو را بر عهده دارند. اگر جمعیت کافی در کلنی برای پرورش مناسب تخم ها وجود نداشته باشد، لاروها خواهند مرد و تخمگذاری ملکه باید کاهش یابد. در نتیجه، در نظر گرفتن جمعیت مستعمره بسیار مهم است. در صورت نیاز می توان دو کندو را با هم ترکیب کرد تا به حد نصاب برسد تا جمعیت کم کندو جبران شود. به طور کلی هر چه تعداد زنبورهای کارگر در کندو بیشتر باشد، بهتر به لارو و ملکه تغذیه می کنند و ملکه توانایی بیشتری برای تخم گذاری دارد که اینکار به وسیله ی استفاده از بهترین مکمل برای افزایش شدت تخمریزی ملکه صورت میپذیرد.

تغذیه کلنی

شروع بهار نشانه شروع تخم ریزی ملکه است و زنبورهای پرستار به غذای کافی برای تغذیه ملکه و بچه نیاز دارند. اگر ذخایر غذایی کلنی تمام شود، ملکه تخم گذاری را کاهش می دهد یا متوقف می کند. تغذیه کمکی کاری است که زنبوردار برای جبران این کمبود باید انجام دهد. علاوه بر تغذیه اضافی، استفاده از ویتامین ها، پروبیوتیک ها و مواد معدنی توصیه می شود.

گذراندن زمستان توسط زنبور عسل

زنبورهای عسل به صورت گروهی جمع می شوند تا وقتی زمستان فرا می رسد و هوا سرد می شود، گرم بمانند. مثل یک جشن بزرگ در کندو به مدت سه ماه! تعداد کندوها، نحوه نگهداری غذا و سایر عناصر مانند مدیریت زنبوردار، همگی بر سرنوشت کندو تأثیر می گذارند. زنبورهای عسل برای زنده ماندن و گرم ماندن به کندوی سالم، مقدار زیادی عسل و جمعیتی قوی نیاز دارند.

علت دخالت انسان در زمستان گذرانی زنبور عسل

میلیون ها سال است که زنبورهای عسل به طرز ماهرانه ای و به طور غریزی در خواب زمستانی هستند. با این حال، زنبورهای عسل مدرن تغییر کرده اند و دخالت انسان آنها را مستعدتر کرده است. در نتیجه زنبوردار به طور مکرر نیاز به نگهداری کندوها دارد تا زنبورها بتوانند زمستان را با موفقیت تحمل کنند.از آنجایی که ایران دارای اقلیم های متنوع است، نمی توان از یک فرمول واحد برای کل کشور استفاده کرد. به عنوان مثال، زمستان های رشت و اردبیل به ترتیب با اهواز و شیراز یکی نیست.

هر زنبوردار باید آب و هوای خود را ارزیابی کند و عناصری مانند دما، باد، رطوبت، ساعات آفتابی و بارندگی را در نظر بگیرد تا یک برنامه زمستان گذرانی موثر ایجاد کند. به خاطر داشته باشید که علاوه بر آب و هوا، عوامل دیگری نیز مهم هستند، مانند قدرت کلنی، نوع و فراوانی آفات زمستانی، و نوع کندویی که استفاده می شود.

نحوه ی نگهداری از زنبور عسل در زمستان

برای اطمینان از اینکه زنبورها در زمستان زنده می مانند و در طول این فصل سالم هستند، یک زنبوردار باید کندوهای خود را به اندازه کافی آماده کند. در زمستان زنبورها به مراقبت بیشتری نیاز دارند. بهتر است برای زمستانی دلپذیر به توصیه های زیر توجه کنید.

  • بررسی محل نگهداری عسل کندو: اگر وزن کندو بسیار کمتر از حد معمول باشد، غذای کافی وجود ندارد و نیاز به تغذیه مصنوعی دارند. برای اینکه به زنبورها زمان کافی برای ذخیره غذا داده شود، تغذیه باید قبل از سرد شدن هوا انجام شود. در نتیجه، اوایل پاییز بهترین زمان برای تغذیه زنبورها است. زمانی که زنبورها تغذیه مناسبی داشته باشند، می توانند در برابر هوای سخت زمستان مقاومت کنند.
  • قبل از فرا رسیدن زمستان باید فضای داخلی کندوها تمیز شود.
  • فضاهای خالی کندو را با پارچه های نخی بپوشانید که رطوبت را بدون خطری برای زنبورها جذب کند.
  • اندازه سوراخ پرواز را کاهش دهید.
  • سعی کنید کندوها را تا حد امکان خشک و بدون باد نگه دارید.
  • اگر تغذیه کندو در فصل زمستان ضروری شد، بهتر است در روزهای آفتابی که دما بین 10 تا 12 درجه است، انجام شود.

جمع بندی

ما برای اینکه یک کلنی خوبی داشته باشیم باید تخم ریزی ملکه را بهبود ببخشیم و جمعیت زنبورهای کلنی را افزایش دهیم برای این کار ما نیاز به  بهترین مکمل برای افزایش شدت تخمریزی ملکه داریم. مکمل پری ویتا و پرودی زنبور گزینه های خوبی برای زنبور داران است زیرا باعث افزایش شدت تخم ریزی ملکه و جلوگیری از بیماری ها میشود که همین کار باعث افزایش جمعیت کلنی و در نتیجه بهبود رویه زنبورداری خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *