وجود انسانهای خوش قلب و فداکار برای هر جامعه ای همچون شمعی روشن در تاریکی راهگشاست. اینجا در دیار و شهر ما ، پناهگاه بهاردز که به همت جناب آقای عبدالرحمن تاج پور تاسیس گردیده ، محلی برای جمع آوری ، نگهداری ، درمان و سرو سامان دادن حیوانات بویژه سگهای بی پناه است.به پیشنهاد یکی از همکاران ( سرکار خانم خلقتی ) که معمولا در بازدیدهای عمومی انجمن حامیان حضور دارد تصمیم گرفتیم دیداری با پناهگاه و دوستان عزیز مسئول داشته باشیم. بعد از برقراری چند تماس با خانم دکتر آریانپور ، مدیریت اجرایی پناهگاه ، ایشان آقای شرفی را به ما معرفی کردند.سرانجام پس از هماهنگی های لازم مورخ 1 اسفند همراه همکاران گرامی سرکار خانم خلقتی و خانم دکتر سرور زاده به پناهگاه رفتیم تا از نزدیک در جریان نحوه فعالیت و مشکلات و مسائل حیوانات و مسئولان پناهگاه قرار بگیریم . دعوت میکنم در ادامه ،صحبتهای ما با ایشان را دنبال کنید:

آدرس دقیق پناهگاه بهاردز : دزفول – محدوده پارک لادن – روبروی شرکت نوشابه سازی دزنوش – انتهای پارک – جنب ایستگاه برق زیباشهر – شماره کارت : 6362141042161175 ( عبدالرحمن تاج پور )

جناب شرفی به عنوان اولین سوال لطفا بفرمایید این حیوانات چگونه به پناهگاه آورده می شوند ؟

از هر طریقی که امکانش وجود داشته باشد. ممکن است شهرداری یا مردم عادی حیوان بی پناه را تحویل دهند . تیم امداد هم داریم که مرتب گشت زنی دارد و در نواحی مختلف بررسی و رصد می کند. البته این کار لزوما از روی خیرخواهی صورت نمیگیرد. برای نمونه افرادی از سگ های نژاد مناسب برای توله کشی بهره می گیرند و توله هایی را که با مشکل مادرزادی به دنیا می آیند جلوی درب پناهگاه رها می کنند که واقعا جای تاسف دارد. اخیرا دو توله نژاد دالمیشن آورده اند که دستهای کوتاه مادرزادی دارند.

-فکر کنم نکته قابل توجه اینست که هر کدام از این قلاده ها داستان خودش را دارد . امکانش هست کمی در این باره صحبت کنید ؟

دقیقا به نکته خوبی اشاره کردید. همینطور است. مثلا اون قلاده که الیزابت بسته است در اهواز با وینچستر مورد اصابت قرار گرفته بود. اینجا درمان اساسی و عقیم سازی انجام گرفت . این قلاده که گوشش کنده شده داستان جالبی دارد. برای نجات خواهر ها و برادرها با کفتار درگیر شده . بچه ها را نجات داده اما متاسفانه برای نجات مادرشان دیر رسیده و در درگیری آخر گوشش را از دست داده است. مادر بارداری داریم که لگنش بابت توله کشی بسیار زیاد آسیب دیده و وقت زایمانش است و باید فکر اساسی شود.

-بیماری های رایجی که حیوانات این مرکز با آنها درگیر می شوند چیست ؟

لزوما بیماری نیست . بیشتر مواقع حیوانات زخمی هم آورده می شوند. موارد تصادف ، تیراندازی و درگیری با کفتار زیاد داریم. مشکلات پوستی ، سرماخوردگی ها و بیماری های ویروسی عفونی مرتب داریم . اسهال ناشی از خوراک نامناسب بعد از روزهای بازدید عموم هم مورد رایجی است. فعالیت هزینه بر ما در مرکز عقیم سازی است.

از چه روشهایی برای درمان استفاده می کنید ؟

خوشبختانه دوستان دامپزشک در شهرستان دزفول و مرکز استان همکاری های لازم را در حد توانشان انجام می دهند. درمانهای سنتی هم انجام میدهیم .

در حال حاضر برای بنجی 1 ساله که مشکل پوستی اش برگشته از پمادهای دارویی استفاده کرده ایم که تا حدود زیادی بهبود پیدا کرده است. برای کپل هم جثه کوچکی دارد و مبتلا به بیماری قارچی پوستی شدید شده فعلا شست و شو با صابون و مواد ضد عفونی کننده صورت گرفته است.ارغوان که سرماخورده بوده الان رو به بهبودی است. پری ، کوکی و کوکو به همراه چند قلاده کوچک بخاطر خوردن غذاهای نامناسب مثل پفک ، چیپس و … در بازدید عمومی دچار اسهال هستند.

-آیا تا کنون بابت بیماریهای عفونی ویروسی تلفات داشته اید ؟

سال گذشته تعداد زیادی دچار پارواویروس شدند که سریعا اقدام کردیم و با درمان حمایتی و سرم درمانی شامل آنتی بیوتیک سفازولین بهبود پیدا کردند. اهمیت این بیماری این است که حیوانات بالغ به شکل خفیف بیماری درگیر می شوند ولی اگر دقت نکنیم و اپیدمی شود مشکل ساز خواهد بود چرا که استفراغ و اسهال خونی روز به روز حیوان را ضعیفتر می کند.

-مورد مهم دیگری که می خواهم بپرسم استرس های محیطی است.حیوان زخمی ، مادری که زایمان کرده ، موردی که عقیم سازی شده و یا عمل جراحی سنگینی داشته است در دوران نقاهت با چه مشکلاتی روبرو خواهد بود ؟

مورد به مورد متفاوت است اما چیزی که رایج است بهم ریختن اعصاب و روان حیوان است. در مادری که زایمان کرده است افزایش اشتهای غیر طبیعی را هم شاهد هستیم. مشکل مهم حیوانات عقیم شده سختی ادرار بعد از عمل تا چند روز اول است که بسیار آزار دهنده خواهد بود.

کوچولوهای نژاد دالمیشن ( خال خالی ) که متاسفانه مشکل کوتاهی دست مادرزادی دارند.

-عمده مشکلات پناهگاه و نیازهای آن چیست؟

اخیرا لانه های قرنطینه برای حیوانات ساخته ایم به منظور انگل زدایی ، واکسیناسیون و بهداشت. برخی وسایل باوجودیکه اهمیت و کاربرد دارند اما مصرفی هستند و همیشه مورد نیازند. مثلا الیزابتها که البته ناگزیر توسط خود حیوانات ممکن است خراب شوند و نیاز به تعویض باشد.

اما در حال حاضر با توجه به اینکه به تابستان نزدیک می شویم نیازمند حفر چاه هستیم. چراکه حیوانات با شرایط وخیم هر لحظه به اینجا آورده می شوند و نگهبانی که 24 ساعته در پناهگاه حضور دارد باید آنها را تحویل بگیرد . بنابراین سرویس بهداشتی و حمام و ایجاد شرایط زندگی برای نگهبان نیاز اولیه پناهگاه است . ضمن اینکه رعایت بهداشت محیط بویژه در تابستان اهمیت زیادی دارد و حفر چاه فاضلاب می تواند تا حدود زیادی این مشکلات را پوشش دهد.

ضمن سپاس از میزبانی جناب آقای شرفی ما به ایشان محصول:

-درمان حمایتی اسهال،سوءهاضمه و یبوست ( prody 300 )

را پیشنهاد کردیم . در روزهای آتی بازخورد استفاده از آن برای حیوانات پناهگاه را گزارش خواهیم کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *